Úloha, funkcia, osoba – druhý diel seriálu o skapatých psoch a mŕtvych koňoch

Prvým dielom tohto seriálu som spôsobil v markeťáckych kruhoch predčasné Vianoce. Uvidíme či sa budú tak vyťešovať, keď tento seriál článkov o skapatom psovi a mŕtvych koňoch na poli slovenských webových projektov skončí.

Ale kým príde na tie Vianoce, najprv bežná próza všedného dňa jedného vášho webového projektu. Webového projektu, takzvanej jednokoňky. Minule som sľuboval, že to bude drsné. Preto varujem slabé povahy dopredu, hrozí schíza. A keď schíza v jednokoňke, tak schíza jak hovado.

Zadefinujeme si dva zásadné pojmy dnešného dielu:

  1. funkcia – súbor činností, úloh, ktoré musia byť vykonané, aby projekt dosiahol definovaný úspech
  2. osoba – človek z mäsa a kostí, ktorý bude vykonávať činnsoti potrebné pre to, aby projekt dosiahol definovaný úspech.

Všimnite si ten rozdiel. Funkcia je nehmotný súbor činností. Niekto by povedal, že je to pracovná pozícia. Iný by to nazval flek, ďalší zoskupený zoznam úloh. A všetci by mali pravdu.

Keď som riešil akúkoľvek úlohu, ako prvé vznikol zoznam činností, ktoré treba spraviť. Čo nakúpiť, čo zazmluvniť, čo zmanažovať, čo napísať, čo vytlačiť, čo definoavať, čo vymedziť, objednať perá, vizitky, nábytok, ak nábytok, tak nakresliť dispozíciu, vymaľovať, objednať štít, usporiadať otváraciu párty, naťahať sieť, naprogramovať skladový SW, nakúpiť počítače, sterilizátor – teda sušičku a tisíc a jednu vec, ktorú treba zariadiť. Zamyslite sa nad svojím webovým projektom, čo všetko treba spraviť. Okrem toho sterilizáku sa vo vašom zozname asi nájdu podobné položky.

Tak, vieme čo. Vieme kto to urobí? Stop, stop, stop. Vidím vám to na očiach, že už by ste chceli začať rozdeľovať spísané úlohy medzi ľudí. STOP, ešte nie.

Kľúčový moment dnešného dielu:

Rozdelíme úlohy medzi funkcie.

Tých tisíc úloh rozdelíme medzi niekľoko funkcii. Túto časť tvorby a správy projektu mám rád. Aj keď nemám ľudí, tak môžem delegovať, prikazovať, rozdelovať a panovať. (Aj keď s tým rozdeľovaním to bolo trochu inak.) Funkcii ajťák dáme nastarosť všetky čiastkové úlohy týkajúce sa HW a SW. Funkcii markeťák dáme za úlohu vymaľovať, zorganizovať nábytok, vymyslieť uloženie tovaru, objednanie peknej hostesky na otváraciu párty… V prípade vášho webového projektu isto viete, čo pre vás také marketingové oddelenie nejakej veľkej reklamky môže urobiť. Neviete? Tak tam zájdite a opýtajte sa ich, čo pre vás môžu urobiť. Že im to nakoniec nezadáte… Ja viem, je to trochu podlé, ale poznáte ten vtip o Sandokanovi? Biznis je biznis. No dobre, tak si kúpte knihu.

Takže máme tisíc úloh rozdelených pre 3, 4, 6, no maximálne 10 funkcii. Taký malý haedqvoter, teda hlava firmy. Zdá sa vám 10 darmožráčov veľa? Nuž, keď započítate aj upratovačku, osobnú sekretárku pre vás a zdielanú asistentku pre ostatných…

Dosť bolo snenia!

Prichádza tretia časť dnešného seriálového dielu. Tá najdrsnejšia.

Máte na to, aby ste zaplatili 10 osôb, z ktorých každá obsadí jednu z vami vytvorených funkcii? Máte na to prachy? Máte na to manažérske schopnosti riadiť takúto bandu?

Nebudem za vás ani odpovedať. Práca zahojí každú ranu na duši, tak hor sa do toho. Budeme obsadzovať funkcie osobami ktoré máme k dispozícii. Máme len jednu osobu? Tak to aspoň máme rýchlo za sebou. Na každú vizitku si nad každú funkciu napíšte svoje meno aj je po paráde.

Ak máte menej osôb ako funkcii, čo isto máte, tak treba ešte skoordinovať kedy sa daná osoba bude danej funkcii venovať. Zdá sa to zbytočné, ale napríklad upratovať kanceláriu nemôžete súčasne s rokovaním o rozpočte vašej banerovej kampane. To len tak na ilustráciu.

Počujem vás ako si hovoríte? A to sa mám rozdvojiť, roztrojiť? A niektorí: Rozdesiatiť? Áno priatelia, je to klasický stav rozdvojenej osobnosti. Schíza. U rozdesiatených je to schíza jak hovado. Vravel som. Bude to drsné. Ak má mať váš projekt šancu na úspech nemôžete zanedbať nič. Ani marketing, ani poriadok na pracovnom stole, ani kvalitné účtovníctvo, ani grafický návrh ani ergonomický návrh webu. Chápem, že toto je najťažší moment dnešného dielu, tak dám aj osobné skúsenosti. (Ako keby toto celé nebolo o osobných skúsenostiach – hovorí moje druhé ja. Ticho budeš! – hovorí moje prvé ja.)

Mne sa osvedčilo, že som si stredu vyhradil na koncepčnú prácu. Jednoducho v stredu som vývojár, vizionár, absolvent školenia, riaditeľ firmy… V pondelok údržbár sortimentu, v utorok markeťák, správca PPC kampane…

Keď skončím výkonnú prácu, vstanem od stola, spravím si kávu, poprechádzam sa a tak vytvorím predel. A potom začnem spracovávať svoje cesťáky a iné podklady pre účtovníčku.

Rekapitulácia:

  1. Definujte zoznam čiastkových, drobných, ale aj koncepčných úloh, ktoré váš projekt vyžaduje.
  2. Zoskupte tieto úlohy do funkcii, pracovných pozícií.
  3. Pridelte tieto funkcie konkrétnym osobám. Platí, že jedna osoba môže zastávať koľkokoľvek funkcii, od jednej až po všetky.
  4. Tak, ako sa vyvíja projekt v čase a priestore opakujte pravidelne body 1-3.
  5. Dodržanie poradie bodov 1-3 je kriticky dôležité.

Pointa: Keď viete čo má daná funkcia v náplni práce, ľahko posúdite, či osoba, ktorá ju zastáva robí to čo má.

Takýchto poínt určite nájdete aspoň 10. Budeme to rozoberať niekedy koncom seriálu, tak okolo 5-6 dielu.

Jáj vy stále čakáte, aké že to predčasné Vianoce zavládli u markeťákov. Nuž na ideálne.mediálne.blogu používajú v sidebári (bočnom stĺpci) nástroj mikroblogingu Jaiku. To je ten nieTwiter, čo si toť nedávno kúpil Google. No a v tomto mikroblogingu sa objavil tento odkaz:

Sláva nám marketérom. Slovenský internet je plný mŕtvych koní a zdochnutých psov. Zdroj: Jaiku

Sláva im. No dočasu. Do budúceho dielu. To si ich vychutnám. Na rad príde prizma. Pre usilovných odporúčam za domácu úlohu článok Experiment profesora Bavelas.

(Za hlavu sa chytám) No to je marketingový ťah, dať na koniec textu odkaz inam? Ale už to nebudem prepisovať.

1 komentár pri “Úloha, funkcia, osoba – druhý diel seriálu o skapatých psoch a mŕtvych koňoch

  1. Šialene hovorovo napísaný článok, ale asi som ho pochopil. 🙂
    Už len dodám, že na presne to, čo píšeš že treba urobiť, používam basecamphq.com.

Komentáre sú uzavreté.