Aj trhový podiel ako ukazovateľ rastu v čase akútnych udalostí sklame

O tom, že porovnávanie percentuálneho rastu návštevnosti webov navzájom sklame stopercentne sa presvedčili na medialne.sk

V sobotu a nedeľu pritiahnu zvyčajne okolo 4-tisíc návštevníkov. Počas posledného víkendu svoju návštevnosť niekoľkonásobne zvýšili. Zdroj:  Voľby pomohli Webnovinám a Aktuálne.sk. Malé weby profitovali viac než veľké

Uvažoval som, čo mi na tom celom článku nesedí. Uvažoval a uvažoval a potom mi to docvaklo: Bola nedeľa! Voľby sú akútna spravodajská udalosť. Preto porovnávať  zmenu medzi nedeľou a nedeľou je podivné. Hm, OK, ale musí to byť priemerná nedeľa čo sa týka udalostí.

Zrada pracovného dňa cez víkend

Ak na udalosti priemernou nie je, treba hľadieť, aký je potenciál udalostí. Privedie udalosť na internet frmol ako by bol pracovný deň? Privedie frmol, ako by bol výnimočný pracovný deň?  Myslím, že  povinnosťou spravodajských webov bolo dosiahnuť svoj podiel na celkovej fyzickej internetovej populácii podobne ako v iných pracovných dňoch. Ak bol internet v povolebnej nedeli obsadený surfermi tak, ako je obvyklé v pracovný deň, tak treba porovnávať povolebnú nedeľu s priemerným pracovným dňom.

Osobná odbočka: S touto zradou sa pravidelne stretáva každý manažér maloobchodu (v priestoroch hypermarketu) vrámci štátnych sviatkov. Preto plány na máj počítajú so šiestimi sobotami 😉  Presviedčať ma, že je plán nejaký vysoký sa šéfovi prevádzky darilo dve sekundy. Potom som sa opýtal, či mávajú obrat  v štátny sviatok rovnaký ako v pracovný deň a bol kľud.

Ale je tu ešte jeden zádrhel, obvyklý pre akútne udalosti.

Paralelný nákup

Mohli ľudia súčasne nakúpiť rovnaký statok u dvoch konkurentov? Jednoznačne áno! Dokonca je v prípade akútnych udalostí takéto správanie vysoko pravdepodobné. „Má aj pravda.sk výsledky?“ „Má aj HN nejaké drby zo zákulisia?“ „Nie sú na topkách podrobnosti o tom umretom?“ A tak ďalej a tak podobne…

Takže sa vkráda ešte jedno dôležité poznanie: Zmeny v návštevnosti môžu nastať, len ak doteraz návštevnosť nebola. Ak má niekto stabilne trhový podiel vysoký a blízky fyzickému potenciálu internetu, ťažko ho navýši rovnako ako niekto, kto ho nemal skoro žiadny.  V prípade spravodajských webov sa totiž celkový podiel na trhu nerovná 100% ale je o niekoľko desiatok % väčší. Ľudia prosto sledujú viac webov naraz. V prípade akútnych udalostí si dovolím odhadnúť, že celkový trh je tak 200-300% fyzickej populácie.

Aj ja som mal nárast oproti bežnej nedeli o skoro dvojnásobok. Ako sa to, o 150%? 😉 Oproti priemernému pracovnému dňu tak o 10-15%, takže v podstate bežný normál, ktorý mávam vrámci akútnych udalostí. Plán bol jasne splnený. Plán! O nejakom jasaní sa hovoriť vonkoncom nedá.

Ešte poznámka k projektu prezident.cas.sk

Tento projekt vôbec ale vôbec nepatrí do tohto porovnania, pretože celý web je prachsprostá reklama Microsoftu, ktorý prezidentský event využil na propagáciu a rozšírenie trhového podielu technológie Silverlight. Verím, že Času.sk na uspokojení návštevníkov informáciami o prezidentských voľbách vôbec nezáležalo.

Nabudúce si dáme niečo o tom pláne.