Celodenné svietenie zabíja

Potvrdila to vraj Rakúska štúdia. Informáciu spomína vo svojom článku Otty. Vraj ju vydal rakúsky Kuratorium für Verkehrssicherheit, no nepodarilo sa mi to na ich stránkach dohľadať.

Och, aké prekvapivé, teším sa sarkasticky. Môj odmietavý postoj k ostatným novodobým zmenám v pravidlách je známy. Celodenné svietenie a bodový systém sú len dve kraviny z desiatok reštrikcií, ktoré bez rozmyslu a racionálnej úvahy zavádzajú odborníci v mene všeobecného blaha. Ó pardon, na základe mnohopočetných medzinárodných štúdii. Akurát vynechali aktuálne štatistiky nehodovosti a problémy s objektivitou zadávateľov a riešiteľov radšej nebudem ďalej rozvíjať. Samozrejme nie je nad to, schovať sa za mnohé vedecké štúdie. Napríklad rakúsky automotoklub:

„Die Haltung des ÖAMTC zu „Licht am Tag“ war und ist keine fundamentalistische, sondern eine pragmatische: Auf Grund zahlreicher internationaler Studien, die Licht am Tag einen positiven Einfluss auf die Verkehrssicherheit bescheinigen, hat der ÖAMTC vor zwei Jahren der probeweisen Einführung in Österreich zugestimmt. Mit dem Vorbehalt, dass wir das echte, blendfreie und energiesparende Tagfahrlicht brauchen und dass das Abblendlicht daher nur für eine Übergangszeit zu akzeptieren ist.“ ÖAMTC – ÖAMTC-Position zu Licht am Tag

Všimnite si, že si tam nechali zadné vrátka v podobe špeciálnych svetiel na denné svietenie. Ale pozor, ak takéto svetlá, tak so špeciálnym čidlom, ktoré bude automaticky prepínať tlmené a denné svetlá. Uff, nesvojprávny šoféri!

Aby som bol objektívny v tomto mojom subjektívnom postoji, tu je kompletný zoznam argumentov (pdf, v nemčine) pre a proti. Teda viac menej pre, aby som bol objektívny. Ach jo!

Pre čom taký radikálny?

Keď si niekoľkokrát prezriete pravidlá cestnej premávky, zamyslíte sa, potom si ich znova naštudujete, potom najazdíte aspoň 200 tisíc kilometrov, potom si ich znovu naštudujete, tak zistíte, že pravidlá majú istého ducha. Každé pravidlo vychádza z logického správania sa človeka. Každé pravidlo sa snaží využiť nejaký podvedomý bezpečnostný návyk, ktorý máme zafixovaný z bežného života. Prípadne sa pravidlo snaží vytvoriť návyky, ktoré sú bez výnimky bezpečné v každej situácii. Preto napríklad pravidlá neobsahujú žiadne konkrétne čísla (okrem jedného) o vzdialenostiach. Pravidlá sa snažia byť postavené v smere maximálnej bezpečnosti. Pravidlá nutné pre krajné hodnoty sú aplikované všeobecne aby bola bezpečná rezerva počas priemerných podmienok na ceste. Myslím samozrejme pravidlá, ktoré riešia techniku jazdy. Toto je to dôležité, čo nepodloží ani tisíc medzinárodných štúdii. Toto dokážu priniesť len vedecké metódy.

Argumentom pre svietenie cez deň je, že lepšie vidíme autá na ceste. Hm, vidíme lepšie autá, alebo lepšie svetlá, ktoré nám idú oproti, ktoré zavadzajú??? To je tá kardinálny otázka.

Svietenie zmení prístup, myslenie šoféra. Predtým každý kontroloval, či je PRÁZDNA cesta , teraz kontroluje, či tam nie sú svetlá. Šofér sa spolieha na to, že keď nevidí svetlá, bude cesta prázdna. Stačí aby išlo oproti auto, ktoré nesvieti a si v ňom. A potom ti je darmo veta: „Ale on porušil predpisy….“

Zacitujem Ottyho: „Ľahšie sa obieha, keď podľa svetiel zbadám oproti idúce vozidlá…“ Fatálna chyba!!! Svetlá tam byť nemusia na to, aby tam bola prekážka. Zmena myslenia pri šoférovaní ku ktorej priviedla šoférov zmena v pravidlách je vražedná. Ľudia začnú predbiehať tam, kde by voľakedy nepredbiehali. Takáto zmena myslenia sa neprejaví dnes alebo zajtra, ale s odstupom času, keď takto začne myslieť kritická masa šoférov. A dobre vyvíjajúce štatistiky sa zrazu zlomia a my sa snažíme zistiť, prečo tak zrazu a kde urobili súdruhovia v NDR chybu.

Ďalšie vysvetlenie: Keď sa pred 15-20 rokmi robila kampaň, aby vodiči svietili za súmraku, dôležitým argumentom (samozrejme nie jediným) bolo, že v kolóne svietiacich jedno nesvietiace pôsobí ako by tam nebolo žiadne. A tento problém sa teraz deje nie len za súmraku, ale celý deň. Prečo si rakúsky automotoklub asi necháva tie zadné vrátka?

To sú argumenty opierajúce sa zväčša o o porušovanie tohoto predpisu. Zdalo by sa. No keď si uvedomíš, že stretávacie svetlá nie sú konštruované na to, aby boli dobre viditeľné v protismere (nesmú predsa v noci oslňovať), že nemajú dostatočný výkon aby presvietili slnko, začínajú byť horeuvedené argumenty platné aj pre autá svietiace cez deň a dodržujúce pravidlá. V rade áut s xenónami sa obyčajné H7 stratia. V rade áut s modernou optikou škoda 120 vlastne nesvieti. Ani cyklista, ani chodec na krajnici.

A potom je tu ešte môj obligátny, ale vo váhe je horeuvedeným rovný, argument policajtov vyberajúcich pokuty na prázdnej ulici počas slnečného nedeľného predpoludnia v Prahe-Karlíne. Ale to by som sa už dostal k argumentom proti bodovému systému.

Jazdím veľa v Čechách aj na Slovensku. Počas jedného dňa tri hodiny tam kde je bodový systém a svieti sa povinne, 2 hodiny tam, kde sa nemusí svietiť, nie je bodový systém, ale kde stretnem mobilný či iný radar alebo hliadku na každých 100 kilometroch. Argumenty môžu byť akékoľvek, vždy je to o prioritách o čom budeme diskutovať a či budeme skutočne riešiť to, čo skutočne zabíja nevinných ľudí v tom druhom aute.

Zdieľať?

6 komentárov pri “Celodenné svietenie zabíja

  1. Jazdim 20 rokov a som jednoznacne za svietenie, ja sam svietim mimo mesto dobrovolne uz nejakych 10 rokov. So zrakom nemam vobec problem, ale neviditelnost istych farieb aut na vzdialenost radovo stovky metrov je neoddiskutovatelna.
    Zakaz svietenia cez den? Podla mna blbost priam kozmicka… Ok, ale subezne s nariadenim, ze vsetky auta musia byt nastriekane v ziarivych farbach.

  2. Na margo citátu. Aby nebol zle pochopený. Svetlá podobne ako Sloper vnímam ako bonus a viem vďaka nim rýchlejšie vyhodnotiť, či je to auto ďaleko. Sú úseky ciest cez lesné porasty, kde by som zapol svetlá aj keby som nemal zvyk svietiť mimo mesta. Iní ale nemajú problém ísť v šere v tmavom vozidle bez svetiel.

  3. cez den v lete ked svieti slnko svietia iba police a dementi, svietit celi rok a cely den je blbost, a niektori dementi svietia cez den s dialkovymi…

Komentáre sú uzavreté.