Facebook do každej rodiny

Facebook uvolnil svoju platformu ako Open source riešenie. Preto nič nebráni, aby sa nám rozprúdila nová Pligg mania pod heslom: Postavme si každý svoju sociálnu sieť. Len aby sme potom pre vývojárov Facebook-ov nepotrebovali záchrannú sociálnu sieť. Jednu implementáciu, predpokladám tak do roku, kúpi SME, ale čo potom s tými ostatnými?

A aja s tou jednou je to na pováženie. Veď SME.sk je už teraz pekná komunitná služba ako taká. V ostatnom čase sa ukazuje, že sociálne siete držia už len skalných. Ale o to pevnejšie. Kdesi som mal odložený link na článok aj s grafmi návševnosti MySpace, Facebook-u a podobných, no niekam som ho založil. Ako obvykle ctr+ctrl (Google desktop search) ma zachránilo. Bolo to v článku Ako je to s využívaním sociálnych sietí v USA?, kde Martin píše:

Napriek celkovému trhovému poklesu návštev, užívatelia trávia stále viacej času v sociálnych networkoch.

A priložil aj pekný graf. (Ja viem, graf nikde. Nechcelo sa mi hľadať podmienky použitia prapôvodného zdroja, tak si ho pozrite u neho.)

(Dáme šachový aut? Dáme!) Jeden čas som mal na starosti tvorbu reportov predajnosti produktov v čase a priestore pre našich obchodných partnerov v jednej lekárenskej sieti. Každý týždeň som si pri odosielaní toho reportu hovoril: Kedy mi príde nová e-mailová adresa na znak toho, že zodpovedného produktmanažéra vyhodili. Vydržali to relatívne dlho. Pol roka sa dokázali pozerať na klesajúcu krivku.

Ale späť k Facebooku. PíáR pohnútky Facebooku a odhad skutočného dôvodu priniesol TechCrunch:

„Facebook says they’re doing this “to give back to the developer community.” That may be somewhat true, but the key reason for fbOpen is to compete with OpenSocial, the Google/MySpace/Yahoo/AOL led open source competitor to Facebook Platform.“

Ja by som to skôr pomenoval tak, že sa už nevedeli ďalej pozerať na pokles a snažia sa zachrániť čo sa dá. Hm, len ma zaujíma, kde sa im podel obchodný model.

Trochu iný príbeh, ale súvisiaci: Nemáte nič, máte nápad, máte naprogramovaný kus aplikácie, dáte to ako Open-source, komunita dorobí a dovymýšľa, postavíte okolo toho nadáciu/neziskovku, ktorá vám platí výlety po svete. V prípade projektov ako je Wikipedia, WordPress, Openoffice.org ( a isto doplníte ďalších) je vidieť, ako tento model funguje. No jeho reverzný a súčasne komerčne úspešný postup som zatiaľ nezahliadol. Vy áno?