Otázka je Čo to TO vlastne je!
Ak sa o vec zaujímate, viete, že Google zmenil PageRank u stovky stránok. Aby som nemiešal hrušky z jablkami, rozdelil som si celý problém na dve časti. Dve časti, ktoré spolu môžu súvisieť, ale priebeh funkcie závislosti medzi intenzitou marketingu a celkovým výnosom zo stránky, tak tento priebeh funkcie je neznámy. Preto je súvislosť neistá. Poznáte to: Otec neznámy a matka neistá.
Fakty na strane marketingu:
Niekoľko významných, to znamená z veľkou návštevnosťou a s kvalitným obsahom súčasne, stránok bolo postihnutých znížením hodnoty GTPR. Úvahy nad tým, prečo to Google urobil sa rôznia. Prevládajú ale dve príčiny.
- Postih stránok za to, že predávajú odkazy. Ukázalo sa, že sú postihnuté aj stránky, ktoré jakživ žiaden odkaz nepredali
- Postih stránok zapojených do sietí blogov. Ukazuje sa, že postihnuté boli aj stránky, ktoré jakživ do žiadnej siete nepatrili.
Z uvedených teórii a hlavne z kontrapríkladov k nim mi vychádza, že ide o nejaký strojový zásah. Google sa snaží namodelovať nejaký algoritmus, ktorým by ochránil svoj PageRank pred neočakávaným používaním. Súvisiace linky k tomuto bodu:
- Aesthetic Google PageRank Update in Google Toolbars Worldwide!!! : SEO Book.com Zoznam kontrapríkladov k vytvoreným teóriam prečo to Google urobil.
- SEOmoz | Google Toolbar PageRank Losses For Hundreds of Websites potvrdenie toho, že ide o globálny, stovky stránok zasahujúci, jav
- Google Declares Jihad On Blog Link Farms teória linkfariem rozobratá z prava aj zľava, zhora a či od dola.
- Thanks Google! | Copyblogger veľmi sarkastický dialóg napísal jeden z postihnutých
- Google Changing the PageRank Algorithm? teória o predaji odkazov. Vrátane sľubovaného zoznamu. Všimnite si aj druhú časť zoznamu, časť v ktorej sa nachádza jú aj stránky Washington Post, Washington Times, Charlotte Observer, Forbes.com, SFGate.com, Sun Times, New Scientist, Seattle Times
Ešte dva linky, jeden v slovenčine: Nad teóriami sa zamýšľa aj článok na profiblogu. Predbehol ma potvora, no včera večer sa mi po piatich hodinách za volantom už nechcelo vymýšľať teórie a kompletovať odkazy.
A jeden v angličtine. Digg Favorites Slapped By Google | Andy Beard – Niche Marketing – veľmi objektívny, veľmi kvalitný článok, niekoľkokrát doplnený tak, ako sa informácie a teórie objavujú v čase.
Fakty na strane návštevnosti stránok.
Pár postihnutých, ktorých som obišiel, svorne tvrdia, že na návštevnosť nová situácia nemá žiaden vplyv.
Celkové posúdenie z pohľadu výnosov stránok, z pohľadu návštevnosti, slovom z pohľadu skutočne dôležitých parametrov, tak takéto posúdenie sa dá urobiť až s odstupom času. A ani tak nezískame relevantné údaje, pretože v sledovanom obdbobí sa na stránkach zmení príliš veľa zásadných faktorov. Napríklad taká maličkosť, ako že pribudne nový obsah. Takže pravdu vyčítanú z tvrdých dát sa nedozvieme nikdy.
Z pohľadu krátkodobej návštevnosti má veľký význam zakričať, že aj ja som postihnutý. Vydať pár článkov s nadávkami na Google, prosto zviesť sa na záujme a časnej popularite témy.
Z pohľadu dlhodobej návštevnosti si všimnite, ako sú v jednotlivých článkoch postihnuté blogy prelinkované. V 90% prípadoch som videl aktívne odkazy, kde anchor text obsahoval názov blogu a okolitý text poväčšine slovo PageRank, selling links, blog network ale hlavne trusted sources of good content a tak podobne. Prelinkovanie k nezaplateniu.
Moje veštenie z krištáľovej gule
Ja sa skôr prikláňam k tomu, že ide o postihnutie blogových sietí ako istú formu linkfariem. Postihovanie je ako dôsledok uplatnenia nejakej novej časti do funkcie, ktorá vyjadruje závislosť GTPR na off a on page faktoroch.
Ďalšia vec je, že Google aktuálne testuje, čo by s jeho popularitou, s jeho Adsense (blog network majú vraj spešl zmluvy) urobil takýto zásah do GTPR. Podľa mňa to bude takto pár týždňov a potom príde kompletný update.
GTPR je už dávno len a len entertainment záležitosť. Touto akciu si Google zabezpečil, že sa z neho stala skutočná hračka pre malé deti. Čo je hlavný cieľ, pretože práve znížením hodnoty PageRanku, jeho dôveryhodnosti, jeho úlohy pri oceňovaní predaja odkazov, úlohy pri výbere v procese odkazovania, si Google zabezpečí, že skutočný PageRank bude pre Google stále užitočným nástrojom. Proste sa ho snaží zosmiešniť.
A ostatné veštenie: No nehovoril som to? Dokedy bude Google tolerovať katalógy ako weby tvorené len a len pre účely webmásterov? Myslím, že baby v Delfách by ku mne mohli pokojne chodiť na konzultácie.
Tvoje veštenie ti tentokrát nevyšlo… 🙂 PageRank update je v plnom prúde.