Hrabú na vašom webe markeťáci zadarmo?

Markeťáci sú tak zblbnutí vymýšľaním dvojzmyslov, trozmyslov a nezmyslov do reklám určených pre zákazníkov svojich produktov, že nedokážu túto reklamnú hatmatilku vypnúť ani keď oslovujú svojich potencionálnych obchodných partnerov.

Riešil som pradávno takú požiadavku, že či by nebolo možné zrecenzovať čosi nového. Ja reku, čo by nie. Zrecenzovať môžem čokoľvek. Teda skoro. Len mám podmienku, že text bude jasne označený „Platená recenzia“. Dokonca som veľkodušne navrhol, nech navrhnú, koľko sú ochotní za takú recenziu zaplatiť. Plus som sa snažil vymámiť nejakú ich predstavu o rozsahu a dosahu a tak podobne. A zo skúsenosti som sa pre istotu opýtal, či si pod recenziou nepredstavujú, že dodajú svoj text. Aj to by išlo, akurát by to malo správne označenie a podpis by bol určite iný ako môj.

Ako odpoveď mi prišlo, že oni vlastne nechcú recenziu, len upozornenie ich potencionálnych klientov z môjho dôveryhodného zdroja. Aha, tak nie recenziu, ale upozornenie. Nuž, donedávna som si myslel že textová reklama, ako ju poznáme, je také upozornenie. Takže oni si objednávajú u mňa reklamu? Ani to nie, súčasťou odpovede bolo, že nechcú inzerciu. Tak to som bol už úplne v koncoch.

Ja vám neviem, prestávam tomuto svetu rozumieť. Ja tento svet chápem takto: Ak píšete, že chcete recenziu, tak predpokladám, že chcete platenú recenziu. Ak napíšete, že chcete zverejnenie upozornenia, môžem zverejniť upozornenie na novú službu, produkt, web formou platenej reklamy. Ak chcete oslovenie vašich potencionálnych klientov z mojej strany, tak to chápem ako záujem o platenú propagáciu komerčnej služby, také nejaké PíáR, affil a tak podobne. Ak ma chcete informovať, že vznikla služba, produkt, web, tak mi pošlite štandardnú tlačovú správu a ja uvážim, či mi to stojí za to zverejniť. Toto je jediná možnosť, kedy je to fakt zadara. V uvedenom príklade išlo o dobre zamaskovanú tlačovú správu.

A možno je všetko inak. Možno si markeťáci veľkých, obrovských, megakorporátnych reklamných agentúr myslia, že blogér týždeň nebude umývať inbox, pretože v ňom má e-mail od veľkej, obrovskej megakorporácie. Nuž juniorblogéri možno a raz. Starí blogéri veľmi dobre vedia, akú hodnotu má článok na ich blogu. Vedia, čo je komentárový spam, akú má silu RSS a webové čítačky, jaiky a twiterky, ako funguje titulka vybrali.sme. Niektorí aj hodnotu SERPu. A virál je ich domovské prostredie.

A možno si markeťáci, disponujúci veľkým, obrovským, megakorporátnym rozpočtom nevedia predstaviť cenu za inzerciu na blogu v desiatkach až stovkách SK za mesiac, tisíc zobrazení, či inú zmysluplnú jednotku. Prípadne platbu podmienenú konečným umiestnením článku v SERP a podobné vychytávky. Fakt, netuším, kde je ten pes zakopaný, ja som vždy profesionálne sedával na druhej strane rokovacieho stola a môj marketingový rozpočet začínal každoročne hlboko v záporných číslach.

Nedráždite hada bosou nohou. Na blogu 4M zadarmo ani kura nehrabe, nie to markeťáci.

Bude aj pokračovanie… Čosi o tom, prečo píšu blogéri zadarmo o komerčných službách a prečo za texty o iných komerčných službách očakávajú platbu. A prezradím vám ako, chápem rozdiel medzi „zadarmo“ a „cena je 0,00Sk“

32 komentárov pri “Hrabú na vašom webe markeťáci zadarmo?

  1. :-))) Si ma pobavil, tak takto naivne chceli na skoro vsetkymi mastami mazaneho stareho blogera? OMG, LOL, vlastne ROFL :-)))

  2. Ano, juniorblogeri sa pokakaju, ze ich oslovila PR agentura a vychvalia produkt napriek tomu, ze:
    a) nemaju skusenosti s podobnymi produktami, oproti ktorym je aktualny produkt vysmechom
    b) nie su zakaznikmi danej spolocnosti, preto nepoznaju pozadie/realitu

    Dokonca sa snazia filozofovat o tom, ako produkt funguje, pricom pisu nezmysly.

    Nuz, ked je v buducnosti vidinou dostavanie „hraciek“ od PR agentury, preco nie. Odpoved na otazku, preco by ich mal niekto citat, je potom jasna.

  3. S tym vyrazom „Platená recenzia“ si trafil kliniec po hlavicke… Mne osobne su proti srsti tie tzv. bloggerske recenzie, ved nejde o nic ine ako o platenu reklamu a malo by to tak byt i oznacovane…
    Samozrejme, ak niekto napise recenziu na blog sam od seba, len na zaklade toho, ze je s produktom dlhodobo spokojny (alebo naopak nespokojny) a bez pricinenia nejakeho „platcu“, to je potom ine…
    Akonahle mi ale niekto za bloggersky clanok zaplati, to uz ma pramalo co spolocne s blogovanim, prestavam nan hladiet ako na blog, ale ako na reklamny web.

  4. sloper: nie tak celkom. ked blogger dostane zaplatene a urobi to napadito – napr. porovnanim s konkurenciou, povazujem to za spravnu volbu. ine je, ak niekto opisuje farbisto nieco bez akehokolvek kontextu alebo porovnania.

  5. dusoft: jasne, jasne… platene blogspoty su mi prosti srsti, vlastne cokolvek platene na sukromnom webe je mi proti srsti (preto ani doteraz u mna nikto nenachadza adsense a podobne zalezitosti)
    Ale naozaj by som nic proti platenym blogspotom nenamietal, ak by boli patricne oznacovane, tak ako zamyslal piki.

  6. na sukromnom webe – myslel som na osobnom webe/blogu…
    …ale teraz to moze vyzerat, ze popieram sam seba, kedze zrovna tu u pikiho som myslim kedysi komentoval, ze nikto nema pravo kritizovat, co si da kto na svoj osobny web… Bolo to v suvislosti s adsense, to plati nadalej – ak ju nechcem vidiet, odfiltrujem. Platene blogspoty by ale mohli byt oznacovane…

  7. Myslím, že na Slovensku je ešte dosť rozšírený názor, že internet = všetko je zadarmo, reklama na webe je zlo a definícia blogu je osobný denníček. Potom sa objavujú aj takí marketéri, ktorí by chceli mať reklamu zadarmo. Reklama zadarmo sa dá robiť, ale treba na to viac kreativity a nie nejaký suchopárny email blogérom.

    Môj osobný postoj k plateným článkom/recenziám. Robil by som to iba ak by to bol pre mňa pravidelný príjem. Kvôli jednej platenej recenzii za pol roka to podľa mňa nemá význam robiť. Ak by som mal napísať 5 platených recenzií mesačne za rozumnú cenu, tak už by som o tom rozmýšľal. Či označovať alebo neoznačovať platené recenzie – myslím, že je to na každom blogérovi individuálne. Záleží aký vzťah má s čitateľmi.

  8. taketo praktiky mam uplne najradsej. tiez mi bolo vytknute, ze recenzia na citacku od banky bola platena inzercia, pritom nebola …

  9. Praktiky v clanku spominanych marketerov, ale aj kybicov, ktori idu pomaly blogera ukamenovat za pripadny sponzorovany clanok, alebo reklamny, popripade za nevinnu recenziu, z ktorej sam bloger nic nema.

  10. Spätné upozornenie: Hrabú na vašich pripomienkach vývojári zadarmo? : M+M+M+M (4M)

Komentáre sú uzavreté.