iDnes rozhodlo, ako máte používať Facebook

Dva dni po oslave slobody a demokracie uverejnilo iDnes článok, ktorý definuje ako sa máte správať a čo je normálne. Urobili síce zaujímavý pokus, ale vyvodili idiocké závery.

Náš test ukázal, že především mladí čeští uživatelé si své soukromí nehlídají tak, jak by měli.

Plných šedesát procent náhodně vybraných uživatelů Facebooku naletělo na falešný profil neexistující dívky a přidalo si mezi přátele. Na neexistujícího mladíka se nachytalo 42 procent.

Přesto je znepokojující, nakolik nechávají lidé nahlédnout do svého soukromí, a to i zcela neznámým lidem….

Třeba e-mail sdílí naprostá většina lidí na Facebooku. Velká část důvěřivců dává k dispozici i svůj mobilní telefon nebo ICQ či Skype, tam už naštěstí tak velká otevřenost nepanuje…

Ukázalo se tedy, že i dlouhodobí uživatelé Facebooku jsou schopni naletět na smyšlený profil.

Češi Facebooku nebezpečně věří: Falešné krasavici naletělo 60 procent – iDNES.cz

To tučne zvýraznené… áno pán učiteľ, súdruh predseda uličného výboru, už to nikdy neurobím.

Veľká škoda premárnenej šance. Idiocky napísaný článok žiaľ pochováva to jediné posolstvo, ktoré z inak dobre metodicky a faktograficky postaveného pokusu má vyplynúť: Raz napísané na Facebook je verejnou informáciou. Tak, ako je verejnou informáciou čokoľvek napísané kamkoľvek na internete alebo kamkoľvek v offline svete. Ako bol býval bol napísal jeden z mojich f-priateľov, s ktorým sme sa naživo nikdy nevideli:

Každý svého statusu strůjce.

Hm, môj profil prevádzkujem cielene ako otvorený. Priamo pod fotkou mám napísané:

lekárnik-optimista

Môj profil je verejný a Váš návrh na f-priateľstvo rád prijmem. A môžete mi Tykať.

Internet a rovnako aj jeho sprivatizovanú časť pod menom Facebook, považujem sa priestor, v ktorom sa môžem obohatiť o iný pohľad na svet a miesto, kde môžem konfrontovať svoj pohľad na svet s inými názormi. V prípade Facebooku to bez vzájomného f-priateľstva nejde. Podľa iDnes redaktora Pavla Kasíka je to zlé, nenormálne, nebezpečné. Som rád, že mi to po 6 rokoch blogovania niekto povedal. Cítim sa oveľa lepšie. A s takto povznesenou náladou mu odkazujem:

Doba, keď niekto rozhoduje, ako majú ľudia správne žiť skončila pred 20. rokmi.

Martin Pilnik | Vytvorte si vlastný odkaz

Dodatok na okraj, u nás tiež známy ako marginália: Stále považujem za nebezpečné, keď novinári namiesto popisovania udalostí tieto udalosti sami vytvárajú.

Zdieľať?

6 komentárov pri “iDnes rozhodlo, ako máte používať Facebook

  1. Martin, ja osobne nemam problem podpisat sa pod zavery v tom clanku. Ty nahliadas na Facebook inak, beries to aj ako marketing (nic v zlom, ale aspon trosicku to tak je, ze?), potom ti nerobi problem mat 1600 f-priatelov.
    Ja konam na FB uplne inak, mam ich len 55, medzi f-priatelov si nezaradim nikoho, koho nepoznam aspon virtualne (minimalne jeho cinnost), pocet f-priatelov zaroven obmedzujem, nechcem byt zahlteni. A info o sebe si (aj) na FB strazim. To iste doporucujem aj kazdemu inemu.
    Skratka, je to o cieloch. Tvojim je max. otvorenost, aj zo zistnych dovodov. Cielom vacsiny to ale asi nebude a na dosledky nemyslia.

  2. prave som docital jeho clanok, tiez nechapem zaver. Osobne poskytujem svoje telefonne cislo aj ICQ aj Mail. Je to skratka kontakt na mna, pripada mi to, ako keby som isiel po ulici a bol cely zahaleny lebo chcem sukromie. Ved ked sa niekto chce divat, tak nech sa diva a ked ma niekto chce kontaktovat (alebo oslovit na ulici) nech tak spravi, ja pred nim nebudem utekat tak preco by som mu mal zatajovat e-mail. Ved im nedavam kluce od bytu.
    A este jedna vec, pokial niekto cez Facebook komunikuje s klientom, je jasne, ze tam ma svoj e-mail a tel. cislo

  3. Sloper, na FB sa správam presne rovnako ako Ty. Priam žiarlivo si strážim svoj maličký f-svet. Ale ak som správne pochopil Pikiho zámer, tak kritizoval skôr pokus určovať „jedinú správnu cestu“.

    V Martinovom prípade sa mi páči, ako sa to postupne menilo: Od pôvodného postoja „s podmienkou, že pridaného priateľa by dokázal zniesť aj pri osobnom obedovom posedení na vlastný účet“ po súčasný verejný profil. 🙂

  4. piki vyuziva aj Twitter ako nastroj reklamy. jeho pohorsenie je pochopitelne, mysli si nieco ine. podla mna je nazor v clanku plne relevantny (pre istu skupinu ludi). v tom je ta demokracia, ze idnes napise (podla teba) nezmysel a ty na ten (podla teba) nezmysel zareagujes. nevidim problem ani na ednej ani na druhej strane.

    tvojich 1600 priatelov nie je skutocnych, ty ich beries ako prijimatelov tvojho marketingu. je to uplne v poriadku. tak je v proiadku, ked autor idnes chce mat svoj maly svet a berie FB ako urcity odraz realneho sveta.

  5. Dusoft, je to článok, ktorý vyšiel v mienkotvornom denníku a bez akýchkoľvek podkladov agresívne a sugestívne podsúva nejaký jediný správny spôsob používania. To je to čo mu v prvom rade vytýkam. Vytvorili výborný argumentačný materiál, atmosféru vedeckosti, ale o možnosti dostať sa k cudzím dátam a o rozsahu dostupných dát mimo f-profil, nie o vhodných spôsoboch používania a vhodnom rozsahu vkladaných dát. A už vôbec nemajú podložené to jedine správne používanie ako súkromného komunikačného prostriedku medzi uzavretou skupinou priateľov.

    Ako skúmali ciele, s ktorými ich vzorka používa svoje konto?!? Nijako! Napriek tomu jasne píšu „jak by měli“, ako to „je znepokojující, nakolik nechávají“ ako ich vzorka naletela… Znovu sa pýtam, na základe akých svojich dát to tvrdia?!?

    Spojili subjektívny názor (navyše expresívne podaný, viď zvýraznenia) na spôsob používania s objektívnymi faktami o ochote ľudí priateliť sa na Facebooku s neznámym profilom.

  6. ano, malo by byt zdoraznene, ze nejde o recenziu, ale o komentar ci kritiku. je to taka kombinacia, asi na styl stlpcekov v US magazinoch.

Komentáre sú uzavreté.