Kancelária tak lacno, ako sa len dá

Oslávencovi sa patrí priniesť darček. Pre Openoffice.org. je najlepším darčekom propagácia. Nuž propagujem. A nielen alternatívny kancelársky balík, ale aj ďalšie opensourcové programy, ktoré aktívne používam. A nemyslím tým len nejaké to skusmo, občas a doma. Naopak, v práci frčíme na opensource naplno. Veď prečo to robiť inak, keď takto je to najlacnejšie.

Firemná kancelária

Aktuálne bežíme na www.openoffice.org. Klasický argument je: Prečo platiť za kancelársky balík, keď ho môžeme mať zadarmo. Užívatelia si ani nevšimli, že nepoužívajú Office od Microsoftu. Jedinou úpravou oproti štandardnej inštalácii je prednastavenie microsofťáckych formátov súborov ako implicitných. Predsa len máme heterogénne prostredie a obchodný partneri radi vyhodili peniaze za kancelársky balík, ktorý sa nosí. Ani naši manažéri, ktorí občas siahnu po pokročilých funkciách, zatiaľ nehlásili akýkoľvek problém. Ba jeden sa vyskytol. Keď som riešil rozpočet, chýbala mi v grafe možnosť pridať si lineárnu spojnicu trendu. Tak som si ju musel vypočítať cez funkcie. Naopak, veľmi sa osvedčil export do PDF formátu, keď som si vyrobil komplikovaný textový dokument obsahujúci prepojenia do 3 tabuľkových súborov. Po exporte do PDF som mal istotu, že šéfovia uvidia to čo som im zamýšľal poslať.

A aby toho otvoreného software nebolo málo, frčíme na e-mailových schránkach od Googlu. Je to viac-menej predpríprava na budúce zapojenie sa do projektu Gmail pre firmy. Ako POP poštový klient (technologická nevyhnutnosť pre našu, na 4 nohy chromú, B2B aplikáciu) je využívaný Outlook Expres. To síce nie je opensource, ale keď už na tých oknách je, tak ho využijeme. Gmail má dva zásadné prínosy: 1. cez webové rozhranie kedykoľvek môže centrála skontrolovať, čo sa deje vo firemných e-mailových schránkach. Nejde o žiadne špehovanie zamestnancov, no občas ktosi kdesi tvrdí, že nám čosi poslal a veruže neposlal. 2. Spamfilter, antivírusový filter, záloha pošty a podobná obslužnosť, nás nestojí ani korunu. Do budúcnosti sa plánuje využitie G-talku, či inej aplikácie na vnútrofiremné telefonovanie. No určite žiaden IM. Na prístup na internet samozrejme Firefox.

Vrámci svojich pracovných nástrojov by som ešte spomenul projektový manažérsky systém dotprojekt. Nech vás nepletie, že ide o webovú aplikáciu. Práve naopak. To, že je webová umožňuje maximalizovať jej pripravenosť na tímovú spoluprácu na projektoch. V prípade väčšej geografickej roztrúsenosti si to ani inak ako webovo neviem predstaviť. Len je škoda, že dotprojekt nie je viac ajaxový. To by umožnilo, aby boli niektoré operácie predsa len ergonomickejšie. Naopak, jeho inštalácia na server je priam ukážková. Skoro som mal pocit, že inštalujem desktopový program.

K osobným pracovným nástrojom radím ešte vyhľadávanie na desktope od Googlu. Tá aplikácia mi už zachránila nejedny dáta a hlavne sa nemusím trápiť s katalogizáciou toho informačnej záľahy, čo denne vyprodukujem. Bohate stačí, aby mal každý e-mail výstižný niekoľkoslovný predmet, každý súbor podobne koncipovaný názov a už sa nikdy nestratíte.

Na domáce použitie

V rámci domácich osobných projektov je to b2evolution na ktorom beží tento blog. Ako základné CMS na spravovanie blogovo orientovanej stránky perfektné. Potom tu mám projekt Recept na život, ktorý beží na Mediawiky. To je webová wiki aplikácia na ktorej beží aj Wikipédia. Práve Mediawiky je horúci kandidát na presun do firemného prostredia. Na zdieľanie všeobecných vedomostí firmy. Dobre spravovaná firemná pamäť, to je to čo môže v niektorom okamihu rozhodnúť o existencii, či neexistencii firmy. Kvalitne spravovaný Wiki systém považujem za veľmi vhodný práve na takéto zápisky.

Ak som pri webe, tak by sa patrilo spomenúť PSPad ako fajn editor pre všetky nekancelárske textové súbory. Vrátane html a občasného fušovania do php či css kódu.

Čo mi chýba, je šikovná náhrada za veľký Outlook. Nejde ani tak o cenu, keďže bol v cene PDA, je tiež tak trochu zadara. Ide skôr o to, že na tímovú prácu samotný nestačí a na spravovanie osobných PIM dát je príliš firemne orientovaný. No zatiaľ ho treba, aby som mohol využívať PIM aplikácie v mojom PDA naplno. O nejakých riešeniach na synchronizáciu G-kalendára a PDA som kdesi čítal, ale zatiaľ je to aj na mňa príliš nefungujúce. Všetci o tom hovoria, ale nikto to ešte nevidel. A pritom by stačil media-handheld, tak ako to funguje pre G-mail. Rovnako ani dotprojekt nepodporuje synchronizáciu do PDA a media-handheld je zatiaľ v nedohľadne. Neberte to ako blúznenie. Veru sú opensourcové webové projektové aplikácie, ktoré to vedia. Akurát zas nevedia robiť projektmanažment, čo, uznáte sami, je blbé.

To bol prehľad aplikácii, na ktorých funguje môj digitálny svet. Nerobím žiaden rozdiel medzi desktopovým a webovým. Nie je treba sa takto platformovo obmedzovať, keď je všade dostupné rýchle pripojenie + laptop či PC na aktívnu prácu a ako doplnok síce pomalšie, ale mobilné pripojenie + PDA či laptop na prácu viac pasívnu ako aktívnu.

Hádanka na záver:

Prečo ste od firmy dostali auto, laptop a mobilný internet?

Aby ste toho stihli pre firmu urobiť viac v pracovnom čase a oveľa viac v čase súkromnom.

Zdieľať?