Kde nie je ochota vyberať si, nie je ani potreba dobre vyrábať a dobre predávať

Výsledkom našej nepožiadavky je nevýroba, neslužby, nepotraviny, nepolitika. Keď chýba „tovaroznalectvo“ medzi nami, keď  kupujeme čo je mýticky správne, keď chýba spoločenská objednávka, keď chýba osveta, keď chýba vzdelávanie dospelých vzniká frustrácia z nedostatočnej ponuky výrobcov a poskytovateľov služieb.

Na rozdiel od socializmu 80. rokov minulého storočia má trhové hospodárstvo jedno veľké plus. Akonáhle existuje jeden zákazník automaticky sa oplatí vyrábať.  Kde nie je zákazník, tak sa neplytvá výrobou na sklad. Leda by šlo o sociálistické podnikánie na spôsob ministra ako vystrihnuté z 80. rokov minulého storočia.

A potom je to ešte o veľkosti osobného rozpočtu. Niekto to nakoniec zaplatiť musí. Buď budú potraviny „so správnou receptúrou“ všetky a potom budeme všetci hovoriť, aké sú potraviny drahé, alebo ako luxusné a potom budeme nadávať, že nie sú pre všetkých. Ale myslíte si, že to za vás vyrieši nejaký vždy pripravený socialistický šikula priemerných? Za vás?

Myslíte si, že poskytovateľ služieb, výrobca, politik niečo urobí za vás, pre vaše modré oči, z lásky k vám? Čím skôr pochopíte, že také neexistuje, tým skôr sa budete mať lepšie. Čím skôr pochopíte, že na lepšie potraviny, na lepšie služby si musíte sami najprv zarobiť poskytovaním lepších výrobkov lepších služieb, lepšou prácou, tým skôr sa budete mať lepšie.

Priatelia, vie ma len máločo viac pobúriť ako veta:

Pekárny zkrátka raději volí metodu, která je pro ně méně náročná: na čas, na prostor i na zaměstnance. A chlebů z přírodního kvásku je tak na trhu čím dál méně. Vyrábějí je už jenom někteří malí pekaři a potom ještě několik těch skutečně velkých.

Zdroj:  Kde koupit dobrý chleba | life.ihned.cz – Jídlo.

Myslíte si, že to robia kvôli nejakému manažérovi nákupu v Tescu? Myslíte, že to tí pekári robia preto, aby mali skôr koniec šichty a mohli ísť na hokej?

Ale prd baraní a 4 fuky! Robia to len preto, že za chlieb sme my zákazníci ochotní zaplatiť len ak sú splnené naše predstavy o tom ako má chlieb vyzerať. 

My zákazníci sme pobúrení, ak počas celej najlepšie 24 hodinovej otváracej doby nie je  čerstvý chlieb v dostatočnom množstve na regále. My zákazníci chceme chlieb za 20 Kč. My zákazníci očakávame, že chlieb bude mäkký, že bude pomaly sám lietať do huby.  Ten manažér v Tescu si na nás urobil marketingový prieskum alebo iné odborné huncúctvo šedých sák a preto to vie. A robí všetko pre splnenie našich predstáv a požiadaviek. Lebo keď splní naše predstavy, tak toho dosť predá, aby dostal svoje prémie.

Buďme k sebe spravodliví a priznajme si, že chlieb za 80 Kč by sme nekupovali. 80Kč by možno bola konečná predajná cena pri dodržaní všetkých nákladov postupov a spravodlivej mzdy pekárov. Preto a kvôli nám tlačia obchodníci na výrobné ceny.

Buďme k sebe spravodliví a priznajme si, že nechceme čakať, kým obslúžia 5 ľudí v rade pred nami. Že hľadáme najlepšie číslo na cenovke bez ohľadu na sprievodné služby. Preto a kvôli nám osekávajú obchodníci sprievodné služby a musíme si sami baliť nákup do tašky.

Alebo ste ochotní nakupovať denne a všetko v obchodoch Fair trade?  Lebo vo svojej podstate v diskusii o kvalitných potravinách  či dobrých službách ani o nič iné nejde. Ide o  fair prístup k výrobe. Ide o našu, nás zákazníkov, podporu fair výroby, fair zloženia, fair služieb.

Podobne, málo nakupujeme v malých obchodíkoch a presunuli sme sa do supermarketov. Pretože malý obchodík má veľkú réžiu, ktorú nie sme ochotní dotovať vo zvýšenej cene kupovaných výrobkov.

Niekde úplne na začiatku, keď sme sa rozhodovali kde nakúpime, sme si sami sebe spôsobili, ako bude prebiehať prípadná reklamácia. Alebo aká bude ochota obchodníka k výmene tovaru. Darmo sa na 16 deň po nákupe rozčuľujete, že „Nevhodný dar, ktorý, sviniari v XXYYZZ odmietli vymeniť, lebo od kúpy ubehlo viac ako 15 dní.“ Môžeme si za to dávnym rozhodnutím v čase nákupu.

Všetko je to o optimalizácii nákladov obchodníka. Ak je to kamenná pobočka, náklady na vymieňanie tovaru sú skoro nulové a výmena je super PR nástroj. Všetci vyhrávajú. A každý obchod si serie do vlastného hniezda, ak nevymieňa, keď je to len trochu možné.

V prípade internetového obchodu sú náklady obchodníka na výmenu tovaru brutálne. Jednak problém s otvoreným balením (v kamennej pobočke sa vyhovoríš na predvedenie,  pribalíš ako bolestné nejakú pozornosť – to sa v balíku rieši ťažko). Ďalej, je to procesne vlastne reklamácia+nová objednávka – čiže 2X strata času (personálne náklady) a 1X náklady na poštovné a balné. A nebodaj ak sa líši cena, tak je to ešte náklad na vrátenú platbu a novú prijatú platbu. Plus každý zákazník potrebuje 2-3x vysvetliť (e-mail, telefón), ako to má celé prebehnúť. To všetko niekto zaplatiť musí. A obchodník to nikdy nebude.

Ani vy ste to neboli ochotný zaplatiť!

Toľko poodhalenie, ako to vidí obchodník. Ale hej, ide to, procesy sa dajú nastaviť, náklady optimalizovať. Ale aj to niečo stojí, viem aký som drahý pre svojich zákazníkov – lekárenské reťazce, ktoré chcú nastaviť procesy starostlivosti o svojich zákazníkov lepšie.

Keď si prejdete viac článkov o úpadku remesiel a obchodu, spoločným menovateľom je, že by bolo treba viac času na dodržanie technológie, lepšie suroviny, školenejší personál a tak ďalej a tak podobne. Proste fair výroba. Ale ste ochotní ju zaplatiť?!?

No?

No ste?

Ale naozaj, nie len akademicky tlaichať, ale skutočne vytiahnuť platobnú kartu a zaplatiť  fair výrobu?

No?

No čo mi odpoviete?

Koľkokrát vynaložíte svoju vlastnú zvýšenú námahu na to, aby ste zašli k malému pekárovi na rohu? Koľko krát ste nekúpili chlieb spolu s ostatnými vecami v hypermarkete, ale špeciálne ste sa zastavili u pekára, kde je rovnaké množstvo chleba 1,5X drahšie? 

Koniec o nakupovaní, pokračuje politika

Len keď budeme ochotní my sami niečo aktívne urobiť, bude nám vyhovovať politik, ktorý nepodniká vo firme Štát s.r.o.. Naopak, vtedy budeme chcieť od svojho politika, aby vytvoril pre nás len a len to prostredie. A my sa už sami postaráme o to rozhodnutie, čo je pre nás najlepšie.  Samy aktívne budeme vypĺňať to svoje prostredie podľa svojich osobných predstáv.

Bolo by to krásne, ale sme to ochotní podstúpiť? Že je oveľa príjemnejšie si nechať od politika za nás pracovať? Že je to tak. Nechať ho za nás rozhodnúť, aký chlieb je pre nás najlepší. Namiesto toho, aby sme my museli aktívne denno denne chodiť o 300 metrov ďalej k domácemu pekárovi a nechali krachovať oddelenie pečiva v hypermarkete.

Myslíte si, že politik za vás prikáže všetkým pekárom vyrábať ten najlepší chlieb? Nuž, vieme, že v 80 rokoch minulého storočia to nefungovalo. Nefungovalo to s toaletným papierom, nefungovalo to s autami, nefungovalo to so službami. Naopak, vieme, že funguje práve náš aktívny osobný prístup. On ten manažér v Tescu sám od seba nakukne k tomu domácemu pekárovi a odkuká, prečo chodíme nakupovať chlieb tam a prečo nie v jeho hypermarkete.

Na to nepotrebujeme politika, aby to tomu manažérovi prikázal. Stačí aby sme chvíľu nakupovali inde. Stačí, aby sme sa verejne prejavili, že by sme chceli nejaký iný chlieb. A stačí, aby tu bolo prostredie, v ktorom by si mohol do týždňa otvoriť pekáreň ten, kto vie.

Potrebujeme politika, ktorý bude tvoriť priestor pre našu slobodu. Priestor, v ktorom bude mať malý pekár šancu vymyslieť si svoj iný chlieb a v ktorom budeme mať my šancu dať mu hlas nákupom u neho.

Viete, priatelia, takýchto hlasovaní robíme denno-denne stovky. Naozaj si myslíte, že politik so svojím socialistickým prístupom „jediný najlepší chlieb do každej rodiny a nikdy inak“ vie, na aký chlieb máte vy osobne práve dnes chuť?

Priatelia, keď nadávate na výrobky, na služby, na potraviny, ukazujete, že je tu málo priestoru pre tých, čo by možno aj vedeli ako vám ulahodiť. No kým volíte, tých, čo najlepšie vedia ako má chutiť chlieb, tak tí čo by ho pre vás chceli dorobiť odídu inam alebo úplne rezignujú. Rezignujú, pretože ich schopnosti vyrábať kvalitný chlieb ubije vami zvolený politik, ktorý vie všetko najlepšie. Rezignujú, pretože váš politik dohodí výrobu toho jediného najlepšieho chleba svojho otca koňovmu bratovi, s ktorým to spečatia nad obloženou syrovou misou a dúškom niečoho čierneho lahodného. Ideálne spolu s dotáciou z vašich daní.

Priatelia, keď nebudete aktívne hľadať pre seba to najlepšie, nenájde sa nik, kto by to pre vás vyrobil. Kým nebudete ochotní platiť fair cenu iným, len ťažko dostanete fair mzdu vy.