Lokacizmus – z jednej strany legitímny marketingový nástroj

… a z druhej šovinizmus ako vyšitý. Kým to trochu rozvediem, ide o toto:

Ano, kvůli tomu, že vaše IP je ze špatného regionu. Čím dál tím častěji se člověk setkává s odmítnutím: Video není ve vaší zemi dostupné. Služba není dostupná ve vaší zemi. Litujeme, ale pro vstup na tyto stránky musíte mít bydliště v: USA, Canada. Rok 2009 rozhodně neznamenal nějaký ústup těchto praktik, naopak. Před padesáti lety byla “špatná barva kůže”, dnes je “špatná lokalizace IP adresy”. VPN do USA je zatím řešení, i když není zdarma. A bude pravděpodobně hůř, rovnoprávnost – nerovnoprávnost.

Internetové propadáky roku 2009 – LUPA

Ukazuje sa, že je v ľudskej (a firemnú politiku robia zas len ľudia so svojimi osobnými ročnými cieľmi), tak teda v ľudskej prirodzenosti je vyzobávať si z vianočky len hrozienka. Na EU je skvelé, že čo, čojáviemtrebárs zaregistrujete v jednej národnej krajine, platí automaticky aj v krajine inej. Ups, ale pre každú národnú krajinu si musíte kúpiť samostatné práva a vlastne urobiť aj samostatnú subregistráciu… To viete, lokálne špecifiká. Nie, v mierke EU sme sa ešte nenaučili myslieť. Internet chce od nás, aby sme mysleli v celoplanetárnej mierke. To nemôže nikto od nás predsa chcieť. To by sme nezarobili. A marketing je predsa legitímna súčasť podnikania.

Internet je podivné médium. Brutálne bezhraničné. A tak svojím charakteristickým (brutálnym) spôsobom nám v dokonalom striptíze ukazuje podivnosti našich lokálnych a národných piesočkov. A rovnako charakteristicky (brutálne) ukáže, keď niekto robí zo svojich zákazníkov otrokov a nesvojprávnych debilov.

Pokračovanie o tom istom

Nechce sa mi to deliť na dvakrát, tak ešte jeden postreh, ktorý mi prebehol krížom cez mozgovňu. A veď nakoniec, je to o tom istom.

…no a pak jsme začali přemýšlet, k čemu to použít. A čím víc jsme se snažili porozumět tomu, k čemu by to gizmo mohlo být, a čím víc jsme se snažili to opravdu k něčemu použít, tím větší frustrace a nuda to byla.

Každá vec a služba majú dve strany. Z jednej ju vidí tvorca a z druhej strany používateľ. Keď predáte Eskimákovi chladničku, ste markeťák z najlepších. Keď si ju Eskimák kúpi, cíti sa po chvíli ako debil.  Naozaj je cieľom tvorcov robiť z ľudí otrokov a debilov?

Celý ten článok si prečítajte. Ak máte odžité, bude vás to baviť. Ak nemáte odžité, možno vám to ukáže spôsob uvažovania z odstupu.

A potom si prečítajte:

But once we got there and saw the new tech tricks, like watching one another type, we started thinking about use cases. And the more we struggled to understand and use this product, the more frustrated and bored we became. Blame it on the steep learning curve. Blame it on our misunderstanding the product. Mount whatever feeble defense you like, but techies know Wave was a flop.

Top 10 Failures of 2009.

Ako som spomenul, internet je skutočne bizarné médium. Človek tak nejako v rohu tej svojej guľatej mozgovne má uloženú empirickú pravdu, že so svojím názorom predsa nemôže byť medzi miliardou internetových užívateľov úplne sám. A internet nesklame (a teraz neviem či je to dobre alebo zle), potľapká nás po pleci a povie: Je to tak, sú ľudia, čo si myslia o niektorých gizmách to isté a už to aj povedali.

Súkromne do uška: Ešte chvíľu si budem myslieť, že Arthur nie je z Plzne. Teda, aspoň to tvrdí. Alebo cituje? Originalita, konfrontovaná celoplanetárnou mierkou, to už nie je to čo bývavalo v ére zúriaceho lokacizmu.

Zdieľať?

6 komentárov pri “Lokacizmus – z jednej strany legitímny marketingový nástroj

  1. Vies Piki, co ma na Tvojich komentaroch obcas pekne vytaca? :-)
    Ze pises strasne krypticky. Viem, ze to robis naschval, mozno je to aj dobre, lebo popri automatickej konzumacii musim zapnut aj tu svoju mozgovnu… ale dnes som si to uvedomil, kedze som nahodou presne vedel, co mas na mysli.
    Chceme vyhlasenie toho, co prisiel o svoj domcek!

  2. Ruziklan, keď som to začal písať, bol som zaujatý myšlienkou zmyslu vecí, ktoré tvoríme a predávame pre zákazníka. A myšlienkou veľkej EU verzus marketingová výhodnosť malých regiónikov. Potom som si ešte skusmo pozrel komentáre a zrazu prišla úúúplne iná myšlienka do pľacu. A zdá sa, ako by prebila všetko. Škoda, tie prvé dve boli prínosnejšie.

    Ale oprávnene, pretože sťahovanie sa do Plzne by som práve od Arthura nečakal. Názory môžeme mať rovnaké, veď je nás miliarda História ukazuje, že dva rovnaké patenty dokázali podať na rôznych miestach dvaja aj traja ľudia nezávisle na sebe. ALE v dobe internet?!? Ale v dobe RSS?!?

    Cez noc sa mi to rozležalo, ale opačným smerom. K radikálnosti. Zandl by mal vysvetliť, či potrebuje pre Lupu nepriznané kompiláty alebo je to len zlyhanie redakčnej práce. Ak teda v hre na redakciu nejakú už objavili.

  3. Pripájam sa k Ruziklanovi :) veľakrát tuším, že niečo chceš povedať, a keby som si text prečítal ešte dvakrát, tak pochopím, čo, ale ako zdeformovaný novinár si potom poviem: keď niekomu nestojím ani za toľko námahy, aby to napísal zrozumiteľne, tak ani mne to nestojí za lúštenie… :)

  4. Tomáš, ide obdobie predsavzatí, tak si jedno dám.

    Chlapi, ale je pre mňa veľká pocta, že vám na zrozuminteľnosti mojich textov záleží. (Čo už môžem iné ako si to sebastredne takto vysvetliť 😉

  5. Pridavam sa.

    A co sa tyka geolokalizacie a poskytovania obsahu na zaklade IP, to je podla mna cesta do pekiel. Mozno si to ludia uvedomia o par rokov, ked si uz cnn.com nepozrieme (lebo dostupne len pre USA a Kanadu, skuste europsku verziu).

    Pripadne este druhy aspekt – personalizacia. Ved kto bol na internete v 1996-98 si pamata tie pokusy – urobte si vlastne noviny, spravy len z vybranych kategorii a pod. – a dnes nam to Google serviruje personalizovane aj bez toho, aby sa clovek prihlasil (vypnutie Web History urobi malokto). A nielen Google, kazdy vacsi web zacina sortovat spravy podla IP adresy – zachvilu nebudem moct poslat niekomu na druhej strane sveta URL ale budem musiet robit screenshoty, lebo ved tazko uverit, ked vidi nieco ine.

  6. Ešte že som si prečítal aj komentáre. Už sa mi tlačila na jazyk otázka, prečo nikto nerieši tu brutálnu podobnosť článkov. Všetci akosi dúfajú že sa to vysvetlí, keďže od Artura by krádež nikto nečakal

Komentáre sú uzavreté.