Manažérske rady: Buď to robím, alebo to riadim

To vás takto oslovia oni, že potrebujú pomôcť, lebo nemajú kapacity, ale nápadov kopu. A už pol roka nemajú čas. A tak mi napadlo, že by som sa mohol trochu rozpísať o manažmente.

Dnes to bude výhradne o funkciách.  Opakujem. Dnes to je o funkciách. Nie o osobách. Nie o osobách.

Smejete sa, že nie ste predsa taký roztržitý, že by som vám to mal opakovať dva- či trikrát? Pozrite sa, venujem sa manažmentu už skoro 20 rokov, poznám vás, kým prídeme ku koncu článku, prestanete ten rozdiel vnímať a osobu zameníte s funkciou. Verte mi, som nie len optimista, ale aj lekárnik. Viem o vás svoje.

Ale dosť bolo smiešneho úvodu.

Takže buď to robím, alebo to riadim. Buď som manažér, alebo výkonná sila.

Ako majiteľ a túžiteľ po ziskoch si predsa nemôžem dovoliť platiť manažérskym platom upratovačku. Pridaná hodnota, ktorú vo firme tvorí upravovačka je priamo úmerná platu upratovačky na úrovni minimálnej mzdy. Tak hovorí trh pracovnej sily. (Nehovorím o sanitárke s odborným vzdelaním, od ktorej závisí, či sa linka na výrobu antibiotík bude drhnúť 3 alebo 5 dní.)

Ak som platený ako manažér a robím prácu markeťáka, ktorý vyjednáva lepšie obchodné podmienky pre náš produkt, vyhadzuje majiteľ peniaze von oknom.

Majitelia často sedia na dvoch stoličkách. Priatelia, nezabudli ste, čo som vám prizvukoval? Dnes je to o funkciách, nie o osobách! Takže, keďže ste nezabudli, budme pokračovať.

Majitelia sedia na dvoch stoličkách, vo dvoch funkciách. Chvíľu ako majitelia rozhodujú o plate manažéra a chvíľu ako manažéri rozhodujú o povinnostiach svojich podriadených – markeťákov, robotníkov, upratovačiek. No a potom si sadnú na stoličku markeťáka a idú predávať svoj vlastný produkt.

A nestíhajú! Nestíhajú robiť manažment. Nestíhajú robiť majiteľov. Pretože keď si zakladali firmu, tak sa strašne tešili, ako budú ten nábytok vyrábať. Strašne sa tešili, ako si navrhnú ornamenty. Ako budú konečne používať tie supr-čupr nástroje a prístroje čo im v ich pôvodnj práci nikdy ich manažér nechcel dovoliť nakúpiť.

A už vôbec netušia, kedy robia manažérsku prácu, kedy markeťácku, kedy robotnícku, kedy upratovaciu. Sú predsa majiteľ a ten je tu na všetko. (Máte zrkadlo?)

A v kuse nestíhajú! Pretože hlavne treba uspokojovať zákazníkov. Chvíľu to ide, no po nejakom čase Tkrach sa systém začne rúcať.

Nie preto, že nebolo toho, kto by upratal v dielni. Ale preto, že ako manažér upratujete a za túto prácu beriete manažérsky plat. Preto, že ako majiteľ robíte markeťáka a za túto prácu si beriete dividendy majiteľa.

Pritom, keby váš riaditeľ rozhodol, že markeťákovi dáte plat vo výške vašich divident, tak si ho pozvete na koberček a dôrazne mu pripomeniete, že jeho úlohou je dodržiavať plánované mzdové náklady. A tie ste, ako majiteľ, naplánovali tak, aby vám ostalo na dividendách dosť na dovolenku na Bahamách.

Kontrolná otázka? O čom je tento text?

Áno, správne, o funkciách.

Pozrite sa na snímok vášho posledného pracovného týždňa. Koľko času ste sedeli na stoličke majiteľa, koľko času na stoličke manažéra a koľko na stoličke robotníka? A aký plat ste v daných časoch dostávali? A aká bola pridaná hodnota, ktorú ste pre firmu na jednotlivých pozíciách produkovali?

Ale to nie je jediná šlamastika, ktorá sa vám stane, keď zabudnete na to či ste riaditeľ alebo robotník.

Ako manažér máte za úlohu kontrolovať a  radiť podriadeným. Byť oporou, pomáhať pri rozhodovaní, udržiavať smer k dlhodobej vízii. Pre ostatných. To je to, čo od vás majiteľ očakáva. To je to, čo máte napísané v pracovnej zmluve. Preto je jednou z najsilnejších zručností manažéra schopnosť delegovať.

Keď zabudnete delegovať, lebo veď vy ste ten, kto sedí aj na stoličke robotníka/markeťáka, tak nie je toho, kto by tú firmu riadil. Keď zabudnete delegovať lebo len vy to viete najlepšie urobiť, tak nie je vo firme toho, kto by tú firmu riadil. (Máte zrkadlo?) Už len robíte a robíte. A kto je pri kormidle? Kto sleduje, či sa priebežne plní plán? Kto kontroluje produktivitu práce?

Vy? A kedy? Cez víkendy? Cez sviatky? Cintoríny sú plné nepostrádateľných.

Aha, vy si urobíte čas na to, aby ste aspoň 4 hodiny týždenne robili čisto manažérsku prácu.  A keď nestíhate manažérsku prácu, tak si na ňu vyhradíte viac času na úkor práce robotníckej. A tú robotnícku/manažérsku delegujete. A keď zistíte, že nie je už komu delegovať, lebo všetci idú s produktivitou práce do nebeských výšin, tak najmete ďalšieho podriadeného?

Skvelé, tak potom ste to pochopili. Potom ste až do konca udržali funckie a osoby pekne oddelené.

Na budúce budem kŕmiť opice.

Ďalší študijný materiál: Úloha, funkcia, osoba – druhý diel seriálu o skapatých psoch a mŕtvych koňoch

Kontrolná otázka dnešnej rady: Ak beriete manažérsky plat, odmietate/odsúvate manažérske povinnosti na úkor robotníckych/markeťáckych, alebo delegujete robotnícke/markjeťácke, aby ste si urobili viac času na svoje manažérske povinnosti?

Marketingová doložka: Som konzultant pre lekárenstvo v lekárenských sieťach. Súčasťou mojej práce je tvorba procesných modelov a procesných manuálov pre zamestnancov. Súčasťou tvorby manuálu je aj analýza takých manažérskych chýb a zlyhaní, ktoré sú popísané v článku. Keď pri optimalizácii existujúcich či výstavbe nových procesov narazím na nejakú funkciu, ktorú nemáte obsadenú, dokážem ju dočasne vykonávať. Pri optimalizácii procesov vo vašej firme dostanete odo mňa viac ako by ste si na začiatku vedeli predstaviť. Momentálne som viac ako menej voľný, takže vás to vyjde lacno. Stačí sa mi ozvať.