Nedostatky slovenského internetu

Len kritické myslenie môže pomôcť veci zlepšiť. Prinášam osobný (subjektívny) názor na veci, ktoré mi na slovenskom internete chýbajú či vadia.

Nasledujúce riadky sú inšpirované diskusiou k článku šarvanca Jara Prečo sa na Slovensku neodkazuje? | Profiblog. Pár vecí som mu napísal ako komentár a keďže nemám chuť na to pozabudnúť, v rozšírenej a konsolidovanej forme to prinášam aj mojim verným čitateľom.

Verím na tri motory pohonu špirály používania internetu: obsah,
užívatelia, poskytovatelia pripojenia. Prírastok každej z nich pridá špirále na
rýchlosti a na polomere.

Nedostatok obsahu

Obsah nie je! Pokiaľ trvá stav, kedy čokoľvek zmienim vo svojom
blogu a o dva týždne pri prechádzaní svojich štatistík zistím, že som
na 1-5 mieste na prvej stránke googlu pre site:Sk, tak je málo obsahu. Bloger je amatér a nesmie byť lepší ako profíci inkasujúci za vytváranie textov peniaze.

Nedostatok užívateľov

Neprístupnosť pripojenia z domácností brzdí rozvoj hospodárstva a znižuje produktivitu práce v absolútne neIT odvetviach (hodiny pracovného času sú na sieti venované súkromným aktivitám). Keď sa pozriem do štatistík e-shopu, ktorý som priviedol na svet, špička návštevnosti je v čase, keď by mali kancelárske krysy makať na plné obrátky.
Nedostatok večerného rýchleho pripojenia nedovolí rozvinúť moderné služby internetu, ako sú video na vyžiadanie, rôzne agregátory správ, VoIP telefonovanie, nákup v e-shopoch, rodinné stránky, aktívne čítanie internetového obsahu (aj s kometovaním), e-vláda…

Neexistuje slovenský fulltext

Chýba nám poriadny SK-fulltextový vyhľadávač. Ak má na
slovenských stránkach Google podiel vyše 50%, je to mrhanie slovenských
vyhľadávačov potenciálom reklamného trhu. K tomu nie je čo dodať. Ak by slovenčina patrila do rodiny anglosaských jazykov, tak nám Google v pohode stačí. Keďže ale skloňujeme a časujeme o sto sedem, potrebujeme technológie prispôsobené jazyku. Jyxo (poskytovateľ indexu pre slovenské vyhľadávače) disponuje potrebnými technológiami. Takže je to len otázka zanedbaného marketingu. O vyhľadávacích službách s pridanou hodnotou, ako je napr. lokálne vyhľadávanie ani nehovorím.

Skrytý obsah

Až 70% stránok, ktoré som navštívil od 1.1.2006 s koncovkou SK (firemné, profi
stránky), malo hrubé nedostatky v oblasti SEO. Dodržanie základných pravidiel SEO pomáha užívateľom dostať sa pomocou vyhľadávačov k relevantnému obsahu. Pokiaľ stránky nie sú
priateľské k vyhladávačom, majú neexistujúci obsah. Flashový obsah je fasa vec, ale žiaden z robotov ho nezaindexuje a vašu nádhernú prezentáciu nikto nenájde.

Nedocenenie možností profi sektorom

Len dva príklady z mojej oblasti: V oblasti busines-to-bussines v
segmente lekárenstva sme o 6 rokov za Českou republikou a 7 rokov za
technologicky vyspelými krajinami.
Prostredníctvom webového formulára či na webe zverejneného emailu som
kontaktoval cca 10 firiem z rôznych oblastí. Ďalšia komunikácia sa
rozvinula s jedinou z nich.
A tretí všeobecný: Najväčší hráči vo svojich oblastiach sú slovenské pobočky českých firiem.

Propagácia praktických prínosov mimo sieť

Ak sa neustále budú opakovať geniálne nedotiahnuté projekty, ako napríklad kataster na sieti (nepoužiteľný na právne úkony), či portál občan.sk (staré a neúplné informácie), elektornický podpis (legenda o ktorej všetci hovoria, ale nikto ju nevidel), bude naša komunita používateľov internetu stále považovaná za čudákov. Ak napíšem, že na sieti strávim 2-3 hodiny denne, dostanem otázku, či nie som na internete náhodou závislý. Možno preto, že si nikto nedokáže ani len predstaviť, čo zmysluplného, či zábavného by sa asi tak dalo na sieti tak dlho robiť.

Zdieľať?