Nie bublina, žiadna blublina, naozaj bublina neexistuje

Náhodne pohodené informácie náhodne uniknuvšie z náhodne utajených dokumentov Goldmana.

Some additional details about Facebook’s performance emerged late Wednesday as part of an offering document. According to people familiar with the document, Facebook had net income of $200 million in 2009 on revenue of $777 million. Figures for 2010 weren’t disclosed, but analysts have said the company’s revenue last year could be as much as $2 billion, fueled by advertising growth.

Goldman Flooded With Facebook Orders – WSJ.com

Ach aká novinka, ach také čosi. Ups, 10.6.2010 som si sem do blogu pod nadpisom Dva zdroje hlásia obrat Facebooku 800 miliónov dolárov zalinkoval:

Last July, Facebook board member Marc Andreessen told Reuters the company was on track to surpass $500 million in annual revenue for 2009. And in September, Facebook said that it had become free cash flow positive, meaning that the company was generating enough cash to cover its operating expenses as well as its capital spending needs.

Včera som písal v článku Skutočný profit z vlastníctva akcií Facebooku, že v súvislosti s ani jedeným akcionárom sa nedá povedať, že by inkasoval Facebookom vyrobené peniaze.

Peniaze, ktoré by vyrobil Facebook svojou činnosťou. Teda, že Facebook vyprodukoval zisk po zdanení XX$ na akciu. Ani pri jednom z akcionárov o takýchto peniazoch nie je ani zmienky.

Naopak, zatiaľ sa písalo len o tom, kto do Facebooku nalial ďalšie a ďalšie milióny, aby to celé vôbec fungovalo. Iste, pre Cukrčíka je to hotovosť, ktorú môže stroviť. A potom? Microsoft sa zahojí z peňazí, čo tam nalial Goldman. Goldman z investície ďalších… A nakoniec vždyposledné AOL sa poobzerá okolo seba a zistí, že vlastne sedí v lietadle.

Preto ma naozaj nezaujímajú peniaze, ktoré Facebooku venovali investori s vidinou budúceho zisku. Ani nie peniaze, ktoré vyprodukoval predaj „akcií“, ktorých cenu tlačí nahor túžba ich drahšieho následného predaja niekomu, koho viera v budúce zisky je ešte väčšia.

A hľa dnes sa objavil náhodne na stole náznak nejakého (keď aj hrubého) zisku. Sú síce problémy s tým, čo sú to vlastne za čísla. Teda či hrubé, či čisté… Čo z nich robí samozrejme čísla podivné. Nezabúdajme, je tu XX miliárd dolárov, ktoré do toho niekto nalial a bude ich chcieť prednostne späť. Až potom príde na rad nejaké rozdeľovanie zisku. A súčasne má Cukčoušek právo 250% hlasovacej sily (25% podiel s hlasovacou silou 10:1).

Takže síce nemáme informáciu o tom, koľko dolárov pripadá na „akciu“ po zdanení, ale bublina to rozhodne nie je. Naozaj, bublina nie! A kto hovorí o bubline? Žiadna vzducholoď, pevné a poctivé lietadlo to je, ráčte nastúpiť.

Goldmanova finta, ako sa vraj dlhšie a dlhšie vyhýbať IPO s titulu počtu „akcionárov“ naozaj neotvára žiadne špendlíkové podozrenia. Ono uvedenie na oficiálnu burzu má totiž jeden malý dôsledok. Do Facebooku nie len že nabehnú audítori. Oni svoje výsledky budú musieť zverejniť.  To sú pravidlá. Rokmi ladené pravidlá na ochranu spoločnosti, investorov a dôveryhodnosti celého akciového biznisu.

Hm, mimochodom, prečo niekto organizuje nalievanie a nalievanie, keď  Facebook je vlastne strojom na peniaze s cca 25% čistou maržou?

This approximate revenue figure was known, but the net income figure was not. The 25% net profit margin implied by these figures is much higher than most people thought.

FACEBOOK DETAILS LEAKED: Company Is Much More Profitable Than Everyone Thought.

Do ságy roku 1929 nám už chýba len, aby tie nalievané peniaze mali Microsofti a Goldmani popožičiavané a ručili za ne podielmi vo Facebooku.

Vykrúcaj, vykrúcaj, len nám…

Dosť bolo nateraz špekulácii. Áno, špekulácii, pretože ani jeden zdroj nie je nezávislý. Všetky majú záujem na tom, udržať lietadlo vo vzduchu. No vzhľadom na rozmery, už by pomaly malo byť v záujem celého internetového odvetvia, aby sa veci trochu vyjasnili. Význam Fecbooku pre návštevnosť ostatného internetu rastie. Význam pre nárast počtu užívateľov na sieti tiež.

J.P Morgan uvádza príklad e-shopu Amazon.com. Kým v roku 2009 zabezpečoval Google 20% jeho návštevnosti, o rok neskôr to už bolo 19,6%. Facebook naproti tomu na váhe stúpa, i keď je stále od Googlu ďaleko – v roku 2009 poslal Amazonu 1,8 % celkovej návštevnosti, vlani 7,7%.

Facebook dýcha na krk Googlu nielen vlastnou návštevnosťou

Nuž, zábavný je tento svet peňazí, ktoré nikto nikdy nevidel. Ešte zábavnejší, keď vidíte, ako sa niekto snaží obchádzať rokmi ladené pravidlá, ktoré si spoločnosť buduje na svoju ochranu. „EU a schodky štátov“,  „Hypotéky a prémie ich predajcov“, „Černobyľ a plány päťročnice“… Pribudne do pamäti ľudstva aj „Facebook a IPO“?

Pod čiarou: Bol som upozornený, že Facebook nie je akciovka, takže preto uvádzam slovo „akcia“ v úvodzovkách. No používam ho pretože sa mi zdá, že vo svojom prenesenom význame popisuje najjednoduchšie „podiel na majetku spoločnosti“.

2 komentáre pri “Nie bublina, žiadna blublina, naozaj bublina neexistuje

  1. virtualne peniaze 🙂 je to pekne zapletene 🙂

    naleju aby ked nahodou o to prejavi niekto zaujem, mohol to konecne vyplatit skutocnymi peniazmi, samozrejme vacsimi ako bol naliaty objem. nalievanie robia na „udrzovanie“ pri zivote a na udrzanie hodnoty projektu.

    tie ale vlastne tiez budu naliatim penazi s prechodom cierneho petra na iny subjekt 🙂

    ps: Publish this comment to Facebook z komentov ti uz asi nefunguje

  2. virtualne peniaze 🙂 je to pekne zapletene 🙂

    naleju aby ked nahodou o to prejavi niekto zaujem, mohol to konecne vyplatit skutocnymi peniazmi, samozrejme vacsimi ako bol naliaty objem. nalievanie robia na „udrzovanie“ pri zivote a na udrzanie hodnoty projektu.

    tie ale vlastne tiez budu naliatim penazi s prechodom cierneho petra na iny subjekt 🙂

    ps: Publish this comment to Facebook z komentov ti uz asi nefunguje

Komentáre sú uzavreté.