Nikto nevyužil šancu na reklamu: "Naše auto nemusí podvádzať."

Doplnenie k nedávnemu článku Pozrime sa na VW-gate z inej strany.

Všetci výrobcovia čušia. Nikto nevyužil šancu na reklamu: „Naše auto nemusí podvádzať.“ Toľko fakty. Teraz môj dohad: Je len otázkou času, kedy sa motoristické časopisy oklepú a začnú sa jeden cez druhého prekrikovať: „Aj tento, aj tento a aj tento cisár je nahý.“

10:14 Autá s naftovými motormi značiek Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a ďalších vypúšťajú v prísnejších testoch podstatne viac emisií. Ukazujú to údaje najväčšieho európskeho autoklubu ADAC. Podľa jeho výskumu vypúšťali niektoré nové vozidlá aj viac ako desaťkrát viac oxidov dusíka, než koľko ukazovali testy EÚ. Zdroj: Autá s naftovými motormi značiek Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat,… – Denník N

Viete priatelia, keď som písal ten prvý text, jasne že som mal na mysli úplne celý automobilový priemysel. V komentároch ma obvinili:

HENON 1. OKTÓBER 2015 4:50 REAGUJ UPRAVTakze zakon je zly,..Je zaujimave, ze jediny vyrobca, ktory podvadzal je VW, ostatni tento problem nemaju. Na Slovensku vieme ospravedlnit vsetky podvody, dokonca aj tie, ktore nas priamo ohrozuju, ci ochudobnuju. V civilizovanych krajinach sa uz podavaju zaloby na Nemeckych oblbovacov, ktori tento Das Crap predavali, ako vrchol nemeckeho inzinieringu. Bloger ma este snahu tento podvod na zakaznikoch ospravedlnovat… Ostuda. Zdroj: Pozrime sa na VW-gate z inej strany

Áno, takto by sa to možno mohlo zdať. Keď som písal článok, teda 29.9. ešte neboli dôkazy voči ostatným. Len tak som niečo kdesi v zadnej časti mojej mozgovne tušil. Súvislosti mi ukazovali, že VW nemôže byť jediný.

Už asi 5 rokov existuje jeden zásadný problém s rozporom tabuľkovej spotreby v techničákoch a skutočnej spotreby. Odjkaživa majú vodiči služobákov problém sa vmestiť do tabuľkových spotrieb,  ale až v posledných rokoch sa kvôli tomu museli meniť mnohé interné pravidlá korporácii. A to je len jeden príklad.

Ďalším zaujímavým je neuveriteľná servilita odborných časopisov voči výrobcom. Od testov áut až po testy pneumatík. V takomto prostredí bez novinárskej kontroly si výrobca môže dovoliť čokoľvek. Som nie len optimista, ale aj lekárnik a viem o vás svoje. Nie len Dr. House si myslí, že ľudia klamú.

Navyše je tu velikánska generická výroba komponentov. Mám Opel a v ňom je motor GM, ktorý konštruoval Fiat. Riadiace jednotky vyrába 5-6 výrobcov na planéte. Škodovka mala výpadok v dodávkach modelov s DSG prevodovkou, lebo kdesi vo Švédsku nestíhali vyrábať dvojspojky a VW si zarezervoval málo kapacít.

Áno, zákon je zlý. Nie preto, že problém má VW a ostatní nie. Zlý je preto, že stroje, ktoré bez ohľadu na značku a výrobcu vznikajú, sú nepoužiteľné v režimoch, pri ktorých dosahujú zákonom požadované parametre.

Všetky značky majú problém s downsizingom. Všetky motory s novými prídavnými kurvítkami. Sú to neuveriteľne nevyzreté technológie. Stačí totiž, aby človek jazdil športovejšie, aktívnejšie a tie motory prestanú spĺňať limity a navyše k tomu sa začnú aj rozpadať.

Stačí, aby ste sa pozreli na priebeh okamžitej spotreby a uvidíte, že sú momenty, kedy zloženie exhalátov nemôže byť ani náhodou v norme. Myslíte si, že v celkovom priemere jazdy sa to vykompenzuje? Naozaj tomu veríte? Ale veď hej, viera je mocná čarodejka.

Tie zákony počítajú totiž s tým, že auto plní limity v každej sekunde svojej prevádzky. A tak to nie je. Tak to nikdy nebolo a nie je to pri žiadnej značke.

Ale hlavne: Tie normy sú formulované tak, že sa týkajú flotily vyrábanej daným výrobcom. Odpočiatku nejde o konkrétne modely, a už vonkoncom nie o konkrétne kusy.

VW-gate len natvrdo ukázalo, že sú dve strany dnešných motorov. Jedna, ktorá dodržiava zákon a druhá, kedy zákon dodržiavaný nie je. Je neprijateľné, aby existovala možnosť, že stroj sám o sebe vypadne z hraničných parametrov pri dodržaní návodu na obsluhu.

Navyše, trhové mechanizmy jasne ukázali, čo ľudia chcú. Trhový podiel VW to jasne ukazuje. Zákony o exhalátoch sú akoby ich diktovali ľudstvu mimozemšťania. Chápem tie eko-ciele. Technológie dnes nie sú k dispozícii vo vyzretej podobe. S tou nevyzretosťou sa opakuje ako cez kopírak problém so žiarovkami.

A máme tu ešte jednu indíciu. Na zákonoch o exhalátoch je postavených veľa sekundárnych produktov a činností. Celý cykloaktivizmus. Zelené zóny v nemeckých mestách. Výroba kadejakých aditív. Školské pomôcky pre ekovýchovu. Brzdenie vývoja alternatívnych zdrojov pohybu. To všetko umocňuje nechuť zvolať, že cisár je nahý. To všetko rozširuje okruh ľudí, ktorí by si tým zvolaním podpílili konár pod sebou.

Našťastie konečne ten zhnitý konár praskol sám od seba.