Nový Facebook sa od kumunitnosti aj roztrhať môže

V nom rozhraní sa v pravo hore zobrazuje jednak odporúčanie na nového f-priateľa a tiež odporúčanie na nejakú akciu s už existujúcim f-priateľom.  Majitelia Facebooku zdá sa potrebujú, aby ľudia v tom svojom f-konte aj niečo robili. Aby začali konečne f-žiť so svojimi f-priateľmi.

Facebook chce aby sme sa montovali f-priateľom do života

Mnohých užívateľov to zaskočilo. Niektorých dokonca až tak, že mali problém pochopiť, čo to vlastne je a dlho si mysleli, že im Facebook ponúka aby sa stali f-priateľom s niekým, kto už ich f-priateľom je.  Každá národná mentalita sa s týmto novým prvkom rozhrania asi nevie vysporiadať tak, ako socializmom nezaťažení Američania.

Uvažujem, prečo to majitelia Facebooku urobili. Ak sa pozriem na celé to nové rozhranie, zdá sa mi, akoby došlo na moje slová, že s predchádzajúcou zmenou Facebook urobil veľký krok stranou a teraz sa vracia späť. Späť ku komunitnému, sociálnemu, k tomu, čo odlišuje Facebook od diskrétnych služieb ako sú rôzne linkovadlá a zdieladlá (delicious.com, vybralisme.si) komunikovadlá (IM, e-mail) a twitterových výkrikov do vyrtuálna.  Facebook sa vrátil k reálnemu  prejavu virtuálneho sociálneho života. A tým je komunikácia.

Majitelia Facebooku si povedali, že keď už nemáte čo svojmu f-priateľovi zmysluplné povedať, tak sa s ním bavte aspoň o f-Facebooku. O jeho nevhodnej f-fotke  o tom, že by mal mať oveľa viac f-priateľov, o tom, že ste sa pridali do 158 f-skupiny za svetový mier, čím ste prispeli k potlačeniu f-hladu v treťom f-svete.

Komunity sú o združovaní

Ak chce byť Facebook skutočne miestom, kde žijú komunity, musel umožniť ľuďom sa začať zas združovať.  A tak prerobil rozhranie pre logické miesto združovania, teda verejné profily a skupiny. Veď nové skupiny nie sú nič iné ako verejné profily.  Možno  Facebook sám seba odstrihol od rozvoja, keď v pravidlách požadoval, aby verejné profily zakladali len právoplatní majitelia. Slušných to odradilo a agresívnych pravidlá aj tak nikdy netrápia.

A aby sa ľudia mohli združovať, potrebujú vedieť, že kde sa vlastne môžu. A na to sa museli vrátiť upozornenia vznikajúce na pozadí každej akcie, ktorú človek urobí, rozposielané do všetkých f-profilov.

Ako sa ukázalo v prvých dňoch, ľudia sú brutálny sólisti. Nezaujíma ich vlastne nikto z ich f-priateľov. Sú im úplne ľahostajný a svojou f-existenciou vo Facebooku ich dokonca otravujú.  Aj takto sa dá vysvetliť tá vlna odporu proti f-upozorneniam, že sa ich f-priatelia chodia niekam f-združovať, že si zmenili profilovú f-fotku a f-podobne. Druhým vysvetlením odporu je samozrejme narušenie zvykov.

Nové heslo: Byť nestačí, treba konať

Facebook sa snaží novými zmenami vyprovokovať užívateľov k životu. No nemyslím si že bude úspešný.

Síce opäť podporil pridávanie sa k skupinám, ale ak sa do nich pozriete, jedinou členov skupiny je prečítanie si názvu skupiny a pridanie sa do nej. Ako by bolo pridanie sa len hlasovacím tlačítkom „Súhlasím“. Reči teoretikov o marketingovom zužitkovaní masy ostávajú stále len nevyužitou príležitosťou. Pretože  to by aj zakladatelia skupín museli konať, nie len f-byť.

Keď už nestačí posuvník o nevyplnenom profile, tak vyzýva ostatných f-priateľov, aby sa f-ignorantom miešali do ich virtuálneho f-života a f-šťúchali, f-radili, f-obdarovávali, f-odporúčali a čo ja viem ešte ako mu f-vnucovali používanie a aktívny život v priestoroch Facebooku. A čo na to užívatelia? Zvykli si a pravý horný roh zasiahla banerová slepota. Lebo užívateľom stačí byť.