O búrke v pohári štatistík čítanosti na webe Dennik N

Štatistiky Dennika N, ktorú som nameral náhodne a neobjektívne 3.1. 2017:

  • DennikN uvádza pri dnešnom mojom článku číslo 1840 (20:30 hod)
  • Moje počítadlo (obyčajný obrázok 1×1) 193 unikátnych zobrazení. (Týka sa všetkých článkov na mojom tamojšom blogu. Použitý open-source Piwik.)
  • Moje video vložené v texte malo cca 25 zobrazení podľa Youtube interných štatistík.

Ja neviem/nehodnotín/neposudzjem čo je správne číslo. Ja len píšem čísla.

Tých 1840 je na úrovni čísiel, ktoré som videl v štatistikách, keď bol v starých dobrých časoch nejaký môj článok vybraný na titulku. Dnešný článok Štát hospodári o jednu miliardu lepšie, no umierame zbytočne skôr ani na titulke nie je, ba dokonca bol vydaný v týždni, keď sú ešte školské prázdniny a kopa ľudí má dovolenky.

Áno, aj v roku 2016 Slováci web najviac čítali v pracovnej dobe. Hrbolček v návštevnosti od 20-21:00, keď dali rodičia deti sať, je stále slabým odvarom návštevnosti v čase od 9-11:00.

Ak by som si mal nejakú teóriu vycucať z prsta, tak je to to, že engine WordPressu má fakt veľký problém počítať ľudí. A redakčnému blogu osobne neverím ani diakritiku v ňom. Z provokácie od Transparency International Slovensko som sa akurát hlasno smial.

Web Denníka N beží na systéme WordPress, ktorý ponúka aj možnosť zobrazovať čítanosť jednotlivých článkov. Použitý algoritmus žiadnym spôsobom neidentifikuje používateľa, čiže ak jeden používateľ príde na článok dvakrát, hoci aj bezprostredne po sebe, zaráta ho dvakrát.

Zdroj: Denník N hrá s čitateľmi absolútne férovú hru – Denník N

Ani tvrdé dáta o počte načítaní poľa s textom článku z databázy by sa tak brutálne nemohli líšiť od iných metrík používaných inými nástrojmi.

Súčasne som si istý, že admini Dennika N nemajú vyrobené udělátko na tvorbu hausnumer do štatistiky. Nič také proste nemá zmysel.  Na manipuláciu s verejnou mienku stačí umiestňovať preferované myšlienky na titulku, nech už si pod týmto pojmom predstavíte akúkoľvek s preferovaných pozícii webu Dennika N, vrátane redakčných FB profilov.

Áno, manipulácia verejnou mienkou je niečo, čo je vlastnosťou novinových médii od počiatku guttenbergových vekov. Veď už len ten pojem mienkotvorný denník… Že? Počítače a prostredie internetu obzvlášť, len priniesli tejto manipulácii efektívnejšie nástroje ako kedykoľvek doteraz.

A zas – nehodnotím či je manipulácia verejnou mienkou dobrá lebo zlá. A už vôbec neriešim ako, akým smerom a do akej miery práve DennikN vytvára verejnú mienku. Len konštatujem, že proste je. Že existuje, že je vlastnosťou médii.

Mimochodom, veľmi sa čudujem, že ešte nebol Mark Cukoušek zatiahnutý do ťahaníc okolo ovplyvňovania výsledku amerických volieb pomocou algoritmu na radenie príspevkov na osobných FB stenách užívateľov.

Takže, aby som to uzavrel: Číslam Dennika N neverím ani medzeru medzi tísickami a stovkami. Naopak, konkrétnym ľuďom, ktorí stoja za redakciou Dennika N verím ich úprimnú snahu o férovosť v medziach ich progresívneho ružolíceho ľavičiarskeho svetonázoru. Pre mňa sú najdôverihodnejší z možných.

Zdieľajte obsah s priateľmi:

2 komentáre pri “O búrke v pohári štatistík čítanosti na webe Dennik N

    • Áno, je to také Gorbačovovské. Keď si vymieňali podpísané zmluvy o odzbrojení s Reganom, spolu s vymieňaním pera poznamenal: Dôveruj ale preveruje. 😉

Komentáre sú uzavreté.