Odkazovanie na blogoch – nový zištný pohľad

Dnes si dáme ďalší znovuvydávaný článok z mojej série o odkazovaní na blogoch a iných obsahových stránkach. Dnešný text vyšiel pôvodne v nedeľu 29. mája 2005 na mojom pilnik.blog.sme.sk Čas preveril niektoré vtedajšie tvrdenia a dnes ich budem komentovať z pohľadu trojročných skúseností.

Vzájomné odkazovanie na iné blogy mám rád. Už neraz som o tom písal, už neraz som vás nabádal, aby ste to robili. Dnes poodhalím aj druhú stránku odkazovania – zvýšenie hodnoty stránky v očiach vyhľadávačov.

Úvod bol taký nemastný neslaný, niečo do perexu bolo treba napísať.

Vzájomné odkazovanie blogérov je v blogosfére normálne. Vytvárajú sa tak skupiny podobne píšucich a podobne zmýšľajúcich ľudí. Myslím, že aj tu sú už zjavné niektoré skupiny vzájomne spriaznených blogérov. Odkazujú na svoje články a rozvíjajú témy tých článkov. Majú odkazy na svojich obľúbených blogérov v zozname “Odporúčam”

Toľko poézia a ušľachtilé pohnútky. Nasleduje próza o zištných úmysloch.

Stále platné, stále platné. Ľudia si na seba navzájom odkazujú. Síce mám pocit, že také to rýdze blognutie v zmysle, čítal som tam a tam, tak vás chcem upozorniť sa nejako vytratilo. Ale je to len pocit, vedeckú štúdiu som nerobil.

Treba ale vedieť, že vzájomné odkazovanie, ako funguje v blogosfére, má primárne za cieľ zvýšiť návštevnosť, zlepšiť umiestnenie vo vyhľadávačoch, proste zviditeľnenie blogéra v internete ako celku.

Ja zalinkujem teba, ty jeho, on oného, oný mňa. Tvoji návštevníci začnú chodiť ku mne, jeho k tebe a vo vyhľadávačoch sa posunieme zo suterénu na prvú stranu.

Veľmi zhustené a pomiešané dve veci. Zásadne by som to dnes napísal inak. Jednak oddelil dva účely odkazov:

  1. Priviesť ľudí
  2. Vytlačiť stránku nahor.

Ale hlavne, dnes by som ako jednoznačný benefit uviedol prvý bod. Dnes by som ako hlavný dôvod prečo odkazovať von uviedol: Zviditeľniť sa!

Ďalší text pôvodného článku sa venoval detailom na blogoch Sme, to vynechám a skočím až k záverečnému prirovnaniu:

Skúsim ešte prirovnanie: Ten odkaz je istá forma platby za obsah, ktorý som skonzumoval. Sú to blogérske peniaze, tak ich netreba rozhadzovať podaromnici. Ak budete mať na stránke desiatky odkazov, váha vašich odkazov bude nízka. Proste inflácia. A naopak, ak je pre vás osobne čisto subjektívne niekto zaujímavý, odkážte na neho. Karma je fajn vnútro-smeácke hodnotenie, odkazovanie je mena platná v celom internete.

Áno, odkazovať kade tade bez rozmyslu je stále kravina.

Aktuálny dodatok

Doba pokročila, tak by som ešte rozviedol dve myšlienky. Jedna sa týka Adsense a druhá práve naznačeného nového pohľadu na benefity odkazovania von.

Dnes, v čase fungovania Adsense a podobných, je každý klik návštevníka na neplatený odkaz na prvý pohľad únikom prímu daného webu. Na prvý pohľad by sa to tak mohlo zdať. No skutočnosť je oveľa ružovejšia v prospech prirodzeného odkazovania. Pretože odkazovanie prináša nových čitateľov. Skúsení vedia, že internet je priestor malých čísiel. Z istého uhla pohľadu môžme povedať, že príjem z reklamy je formou konverzie daného blogu a ako taká podlieha presne tým istým pravidlám ako akékoľvek iné konverzie. To znamená, že máte len dve možnosti. Alebo zvýšite percento, alebo zvýšite základňu, nad ktorým sa to percento počíta. Zvyšovanie návštevnosti je práve takýmto zvyšovaním základne. Je to ešte niekoľko ďalších podrobností okolo zloženia návštevnosti, ale to je už iný príbeh.

A ako funguje to zviditeľnenie pomocou odkazovania smerom do blogosféry? Pripomínam to, čo bolo jedno zo základných posolstiev predchádzajúceho článku:

Blogy píšeme preto, aby si ich niekto prečítal. Ak teda niekoho zalinkujem, očakávam, že ma zalinkuje aj on.

A ono to naozaj funguje. Z týchto linkov prichádzajú často ľudia, ktorí sa stanú trvalými čitateľmi. Všimol som si to sám na sebe. Zistil som v refereroch svojho počítadla návštevnosti, že ktosi na mňa odkazuje. Tak som sa tam išiel pozrieť. Zo zvedavosti zistiť:

  • Čo je to za web?
  • Píše o mne niečo?
  • Nadáva mi?
  • … a tak podobne

Klasická ľudská zvedavosť. Niektorých som si pridal do RSS čítačky a isto sa v prúde času stane, že niektorý ich článok zaujme a odkážem na nich.

A nerobím to len ja. Po vydaní celulózového výluhu vidím vo svojich refereroch odkazy z adminskecii webov na ktoré odkazujem. Aj oni sa prišli mrknúť ku mne, kto to na nich odkazuje.
Preto by som dnes, ako hlavný zištný pohľad prečo odkazovať uviedol:

Odkazovaním sa zviditeľníte! Odkazovanie vám dovedie nových návštevníkov, ktorí vedia, čo to je blog a budú sa u vás vedieť vhodne správať. Budú čítať, budú komentovať…

Nuž, uvidíme, ako sa môj pohľad na odkazovanie zmení po ďalších troch rokoch.

Zdieľať?

3 komentáre pri “Odkazovanie na blogoch – nový zištný pohľad

  1. Rydze blognutia sa uz do velkej miery presunuli do bookmarkingovych sluzieb. Bud hromadne vyberacich ako napr. digg (vybrali.sme.sk) alebo osobne vyberacich ako delicious. Kedze okrem odkazu a nazvu sa dava (resp. moze sa davat) aj kratky sumar, je to v podstate dost informacii. Staci potom uz len sledovat konkretnych ludi, co si tam davaju a ked to cloveka zaujme, klikne.

Komentáre sú uzavreté.