Personalizovaná reklama je dobrý informačný zdroj

Začnem pekne zostra rovno východiskami v štruktúrovanej podobe:

  1. Všetky veľký hráči makajú na tom, aby sa o surferovi dozvedeli maximum informácii, ktoré by potom pretavili do ponúkania reklamy šitej na mieru.
  2. Textová reklama vraj svojou účinnosťou predbieha reklamu banerovú (obrázkovú ako takú?). Je to formát budúcnosti (vraj).
  3. Vrámci odporúčaní ako správne umiestniť textovú reklamu na stránky je štandardnou rada: Nechajte reklamu splynúť s obsahom.

Nedávno som potreboval otestovať ako funguje Adblok vo Firefoxe na blokovanie adsensovej reklamy. Otty totiž upozornil, že ten, ktorého nelinkujeme, používa zaujímavú fintu na tých, ktorí si cielene blokujú jeho dva hovadsky veľké reklamné stĺpce nad samotným obsaho jeho blogu. Robí to veľmi sofistikovane. Akonáhle stránka zistí, že je jej Adsens blokovaný, tak ponúkne plagát s informáciou, že keď si predplatíte obsah, bude jeho blog ( pardon, webzin) bez reklamy úplne.

Keďže som to chcel otestovať, ako mu to tam funguje, tak som si musel pridať ďalšie pravidlo pre Adblok. Keďže som si ho nevedel vytvoriť, pohľadal som na sieti a ako vedľajší produkt vznikol včerajší článok o medzijazykovom vyhľadávaní na Google.

Ale poďme k meritu veci dnešného článku. Zapnuté blokovanie reklám som si chvíľu nechal a zistil som pozoruhodnú vec: Textové Adsens reklamy mi chýbajú. Trochu som uvažoval prečo a prišiel som k týmto záverom:

  1. Chýbajú mi informácie obsiahnuté v týchto reklamách.
  2. Informácie o nových stránkach o ktorých som jakživ nepočul.
  3. Informácie, aké firmy aktuálne frčia so svojimi kampaňami.
  4. Inšpirácia pre moje textové reklamy.
  5. Zaujímavosti z oblastí, o ktoré sa cielene nezaujímam, ale mohli by mi rozšíriť všeobecný rozhľad.

Podmienkou, aby týchto päť bodov fungovalo, aby som si z vlastnej vôle tú reklamu zapol, aby som jej absenciu považoval za svoje ochudobnenie je, že je personalizovaná, je kontextová, je proste pre mňa. A mám slobodnú vôľu si ju vypnúť (Existujú nástroje ako Adblok a podobné). Ten kto reklamu ponúka musí o mne vedieť, čo ja o sebe len tuším, prípadne ani to nie.

A teraz si predstavte reklamný blok uprostred filmu. Koľko z tých reklám je zacielených na vás (O koľkých si to myslíte?)? Čím menej, tým viac nadávok. Je nekontexotvá (nesúvisí s tým filmom), je nepersonalizovaná (u nás v rodine nemáme ani jedného tínedžera bažiaceho po kúúúl mobile, ani babku, ktorá hľadá inšpiráciu na darček), je nevypnuteľná.

Týchto päť bodov pravdepodobne nie je tých pravých päť cieľov, kvôli ktorým inzerenti inzerujú. No to je ich problém. Teda presnejšie problém toho inzerátu. Má byť napísaný tak, aby zaujal práve tú správnu cieľovú skupinu. Ale to je už iný príbeh.

9 komentárov pri “Personalizovaná reklama je dobrý informačný zdroj

  1. Práve pre to AdSense neblokujem, práve preto som vďaka tomu článku našiel cez AdSense to, čo som dávnejšie hľadal ;-). Pekný a prínosný článok z dvoch (troch (štyroch)) strán.

  2. Ja mám tiež AdSense rád, hlavne na Slovensku a v Čechách a to z 2 dôvodov (spomenul si ich už vlastne v článku):

    – nachádzam nové weby, ktoré som dovtedy nepoznal. A v našich končinách, ak to mierne preženiem, je každý nový web udalosťou

    – zaujíma ma, ako inzerenti tvoria reklamy a čo sa vlastne u nás na webe inzeruje

  3. Ta finta od RH je naozaj zaujimava, ta jeho stranka vsak nezistuje nic o blokovani, ci neblokovani v mojom prehliadaci. Tu vyzvu na zaplateni paypalom tam ma stale, pri neblokovani adsense ho vsak adsense reklame prekryje a nie je vidno. Ak vypnes styly vo firefoxe, tak ho tam uvidis stale.

  4. S tou kontextovou reklamou uprostred filmov je to skvely napad. Vazne – s prichodom digitalnej televizie by kludne poskytovatel zahlasil: „Pozrite, tu reklamu tam budete mat tak ci tak, tak si aspon vyberte to, co vas zaujima.“. Pretoze mne tiez v zasade kontextova reklama nevadi, lebo je k teme a reklama ako taka je vlastne len isty typ informacie. Preto ju ani neblokujem. Len v praci, tam to za mna robi zamestnavatel a tam mi vyskocila ta modra obluda na stranke toho, ktoreho nelinkujeme. Mimochodom, preco nelinkujeme?

  5. ad mimochodom: Nejako mi stale unika ten dovod, ale ok, nechajme to tak, nech nejdeme mimo temy.
    K tym reklamam: Ako som pisal, ak to uz musi byt, tak nech su aspon cielene. Aj v telke, preco nie. Ja televizor uz asi 10 rokov nemam a nepozeram. Nie je to preto, ze by som chcel proti niecomu bojovat (povazujem to za dopredu prehraty boj) ale preto, ze mi to zbytocne zralo vela casu. Teraz som heavy user na amazon.co.uk. 😉

    Pjotr: som bol nedavno v kine na Simpsonovcov. Zaplatil som si a v case, kedy sa mal zacat film, zacali reklamy. To ma dost stve. V telke je to prirodzene – davame vam filmy de facto zdarma, tak kukajte reklamy. Ale preco ich mam pozerat v kine, kde som si za film zaplatil? To mi vadi.

Komentáre sú uzavreté.