Pohľad na platbu za obsah od protinožca

Nie jeden raz som sa tu zamýšľal o platení za obsah. Okrajovo to súvisí aj ochranou duševného vlastníctva, ktorú som riešil včera. A rovnako sa nad myšlienkou plateného obsahu, tentokrát na blogu, zaoberá Probloger v článku: Blogs Charging for Content – Can it Work?

Rozoberá to z viacerých oblastí, až to nakoniec zhrnul do pár bodov a k nim ešte pridal pár dodatkových myšlienok. Zľahka načrtnem:

  • competition – klasický problém, musíte byť lepší ako free obsah navôkol
  • critical mass – množstvo vašich platiacich čitateľov je otázka konverzného pomeru. Internet je priestor malých čísiel. Musíte mať dostatočné stádo, aby z neho bolo 2-10% (brutálny odhad) dojných kráv (ekonomický termínus technikus). Slovo stádo som použil cielene, pretože úspech adsense na blogu toho, koho nechcem menovať pričítam práve dostatočnej mase z ktorej sa niektorí konvertovali do platiteľov za obsah touto formou. (čistý dohad)
  • a culture of „free“ – a zas problém s tým, že na sieti je akosi samozrejme všetko free. V prípade blogov je to skoro axióma. Lajznete si rozbiť axiómu?
  • established expectations – zvyk je železná košeľa. Aj tu ste si zvykli na lekárnické utorky. Akonáhle by boli 10. ročnou tradíciou a zrazu som ich spoplatnil, celkom by som sa obával vyjsť na ulicu.
  • blogging without the link – nezalinkujú ťa, ako by si ani nebol. Privátny obsah sa linkuje pekne otravne. Nezalinkujú ťa – vo vyhľadávačoch prestávaš existovať.

Takto nejako som to pochopil. Ak to chápete inak, možno je to len otázka pre našich angličtinárov, že sa im ich práca nezadarlila.

Ale späť k článku na Problogerovi, ktorého si dnes beriem do klávesnice. Pridal ešte pár svojich pohľadov a výziev, ktoré keď sa nezvládnu, stane sa z nich pekný prieser (taký žltušký). Vybral som len pár, ktorý ma najviac zaujal:

  • Free AND Paid – nájsť rovnováhu medzi časťou obsahu, ktorá je free a časťou, ktorá je za poplatok, tak to je fakt umenie. Veľa zadarmo – načo by platili za tú trochu, málo zadarmo – veľké riziko kupovania mačky vo vreci. Ako boli bývali boli aj moji komentujúci v súvisiacich článkoch napísali, autor musí mať renomé.
  • Paid Content and Value – fakt unikátny, hodnotný obsah. Dlhodobo. Na profi úrovni. Bola by cena zodpovedajúca vynaloženej námahe?
  • A tak ďalej a tak podobne…

Ako je vidieť, zarábaním na svojich vedomostiach sa zaoberajú ľudia po celom svete a v rôznych oblastiach. Ani blogom sa tento hamižný pohľad nevyhýba.

Súvisiace
(4M) – : Anketa o platbe za obsah
(4M) – : Vyhodnotenie ankety o platbe za obsah
(4M) – : Uživí sa internet?