Prečo je klient s rozpočtom 80€ mesačne zlé riešenie

Pokúsim sa odkryť trochu konzultačnej a podnikateľskej matematiky. Konzultantom ukážem, ako si zrátať hodinovú taxu a možno niektorí z ostatných čitateľov aj uvidia, prečo má práca svoju cenu.

Bradatý guru česko-slovenského SEO nadhodil do pľacu dieru na trhu v oblasti SEO služieb. Ponuka, čo sa neodmieta: Kto urobí SEO pri klientovom rozpočte 2000Kč za mesiac?

V súvislosti s tým článkom sa objavilo niekoľko desiatok divných komentárov mentálnych tínedžierov.

Úprimnosť hneď na začiatok:Vytáča ma, keď o cene práce diskutujú ľudia, ktorí nemajú ani potuchy, koľko a akých nákladov sa skrýva v podnikaní v Európe. Ktorí pod prácou za peniaze myslia študentskú brigádu vykonávanú na otcovom počítači v maminej kuchyni, aby mali na lístok do kina.

Aby aj moje deti pochopili, odkryjem trochu konzultačnej matematiky

Začnem citátom: “do 2k měsíčně jde udělat spoustu věcí. Můžete udělat zápisy do katalogů, můžete nechat hlavní texty revidovat copywriterem….”

Ok, dobre, súhlasím. Nasleduje dôkaz sporom. Vezmime citované tvrdenie ako pravdivé. Teda,  za 2000Kč/mesiac sa dá pre klienta toho hoooodne urobiť.

Priatelia, prvú vec, ktorú si musíte uvedomiť je, že službu môže poskytovať len podnikateľ (musí mať IČO a je jedno či živnosťák alebo s.r.o.) Aj keď je kontrakt nakoniec úkolový, vždy je to o základnej podnikateľskej matematike:

Za 150 človekohodín/mesiac musím zinkasovať viac ako sú náklady na tie človekohodiny.

Pozrime sa na tie náklady konzultanta. Akéhokoľvek konzultanta.

  1. Plat – z niečoho treba žiť, kupovať jedlo, zaplatiť doma za elektrinu, kúpiť uhlie na zimu, ísť na dovolenku potápať sa na jachte (Fakt, to všetko SEO a aj  iní konzultanti v lete roku 2010 robili. Stačí sa pozrieť na ich Facebook). A potom sú tu deti. Viete vy čo tie zjedia? Budem skromný, poviem si, že mi stačí na život hodnota priemerného platu v národnom hospodárstve.  Dajme tomu 765,20€ (čistá mzda)
    • Cena práce je ale iná, Podľa serveru Porada.sk je to orientačne takto:
    • 765,20 (čistá mzda) + 100,80 (daň) + 134 (odvody zamestnanca) + 352 (odvody zamestnávateľa) = 1352 (cena práce)
  2. Náklady na firmu. Pozor, na toto sa zabúda, treba kúpiť auto, treba kúpiť počítač, stôl, manažérske kreslo, telefón (najlepšie za 1€ s paušálom), platiť pripojenie do internetu, treba platiť svoj marketing, aby ste pozháňali klientov.  Poplatky za vedenie firemného účtu, za firemné domény… desiatky debilných nákladových položiek.  Povedzme 300€ mesačne? Ak poviete viac, len to celé zhoršíte, varujem vás.

Tak, máme teda sumu cca 1352€ (cena práce) + 300€  (na chod firmy) = 1652€

Aby som bol spravodlivý, dá sa to trochu optimalizovať.

  1. Dá sa znížiť ten odvodový prívesok k čistej mzde napríklad jej premenovaním. Ale len za istých podmienok.  A samozrejme v závislosti od toho, kto je pri moci a koho sa snaží vláda zvýhodniť. A Jožo Mihál nám to aj tak čoskoro zatrhne. Sľúbil mi to. Ale kým je to legálne, optimalizujme do sýtosti, ako nás to on naučil. Tak teda pri čistej mzde 765€ na takých 900€ ceny práce? Súhlasíte?
  2. Náklady na firmu nezoptimalizujeme, tie sa proste platiť musia. Účet za elektriku kancelárie v obývačke vždy niekto musí zaplatiť. Alebo ju zaplatíte z čistej mzdy alebo, keď viete dobre optimalizovať, je to náklad firmy. A takto je to zo všetkými zloženkami. Našich 300€ ostáva.

Takže po optimalizácii nákladovej stránky máme 900€+300€=1200€ Aby sme prežili a neumreli hladom, prípadne nám nevypli elektriku musíme zarobiť  cca 1200€

A ideme zarábať

V zadaní je, že máme klienta, čo nám dá 2000Kč/mesiac, čo je cca 80€ Takže na pokrytie nákladov potrebujeme takých klientov 1200€/80€=15 kusov.

Lopatisticky: Aby som si žil na úrovni priemeru spoločnosti s 765€/mesiac, musím zohnať 15 klientov. Ty, jo to je biznis, to sa oplatí. Ale nezúfajte. Nakoniec vám ukážem, ako si zarobiť dvojnásobok. No neodbiehajme, dôkaz sporom sa práve blíži k vyvrcholeniu.

Normálny pracovný mesiac (teda každý okrem marca, lebo marec má 31 dní a nie sú tam žiadne sviatky) má cca 150 pracovných hodín. Každému klientovi teda môžeme venovať za tých 80€ až 10 hodín?  Oj nie veru. Pretože tak, ako stojí chod firmy peniaze, stojí chod firmy aj náš čas.

  • Zadávanie príkazov do banky stojí čas, podanie súhrnného výkazu o DPH stojí čas… Takže zo 150 pracovných hodín je razom 120.
  • Tých klientov treba pozháňať. Venujeme teda 20 hodín mesačne marketingu vlastnej firmy na Facebooku. Takže už len 100 hodín práce pre klientov mesačne.
  • Treba sa aj vzdelávať. Nebudeme to preháňať, na vzdelanie obetujeme 20 hodím mesačne. Takže to bude len 80 hodín práce pre klienta.

Hm, pracujeme 150 hodín mesačne, ale skutočne produktívnych je len 80 hodín.  Pri našich 15 klientoch je to 80/15=5,33 hodiny na klienta mesačne.

A nám týchto 15 klientov prinesie 765€/mesiac.  Chcete viac? Tak to treba viac 2000 korunových/80evri klientov!!!  Sľúbil som vám predsa dvojnásobný zárobok.

  • Takže dvojnásobok klientov. No to ale znamená, že na jedného klienta budeme mať 5,33/2=2,6 hodiny.

Lopatisticky: Klient za 2000Kč/80€ dostane 2,6 hodiny konzultácii za mesiac. Ani o minútu viac, za dverami čaká ďalší.  Inak by konzultant umrel od hladu.

A teraz sa vrátim úplne na začiatok. Koľko skutočne odbornej práce sa dá urobiť za 2,6 hodiny mesačne, aby to pre klienta malo zmysel?!?

No vyslovte to! Nebojte sa, aj fekálny humor znesiem.

Dôkaz sporom je na konci. Č.B.T.D alebo ako mi lekárnici hovoríme Quod erat demonstrandum.

Dychové cvičenie

Dýchajte zhlboka

Ešte to predýchajte zhlboka

Práve ste videli, prečo práca má svoju cenu.

Ciest ako optimalizovať horeuvedený podnikateľský model je viacero. No len jediné riešenie vedie k win-win stratégii (a vyhne sa fekálnemu humoru). Treba  skásnuť klienta optimálne. Získate tak rovnako, no poskytnete mu geometricky viac svojich služieb. Získate čas na sebavzdelávanie, čas na svoj marketing. Získate tak čas ako taký. Pretože čas sú peniaze.

Aj keď je kontrakt nakoniec úkolový, vždy je to o základnej podnikateľskej matematike: Za 150 človekohodín/mesiac musíte zinkasovať viac ako sú náklady na tie človekohodiny. (Plat, odvody, elektrika, odpisy, školenia, stratený čas pri cestovaní ku klientovi, bankové poplatky… tisíce ďalších položiek, čo sa budem opakovať.)

Disclaimer: Čísla sú ilustračné, no snažil som sa, aby boli rádovo správne. Tá diera na trhu tu je. To nespochybňujem.

Zdieľať?

9 komentárov pri “Prečo je klient s rozpočtom 80€ mesačne zlé riešenie

  1. Velmi dobre popisane. Ale ano, da sa to robit, pasova robota typu SEO fast-food. Sluzby podla sablony, ziadna pridana hodnota, len niekolko studentov, ktory vyplnaju formulare, ktore sa posielaju klientovi. Kontrola kvality uz nieco stoji navsye, takze to robit nebudeme.

    Viem si nieco taketo predstavit, nizkonakladova SEO agentura. Ale nie v CR, nie na SLovensku, ale v USA, kde je trh vacsi a vacsi pocet klientov lahko kompenzuje nizke ceny.

    Navyse, ako som uviedol, islo by skor o webovu sluzbu – zadajte si audit za XX EUR, za tyzden ho dostanes vypracovany, poloautomatizaciou, na polovicu clovekom. Realne ti moc nepomoze, ale platis adekvatne.

  2. No neviem, ked zacinas prvy rok odvody este neplatis….sluzby v ramci Slovenska – ziadny suhrnny vykaz DPH, ucotvnictvo ti staci spravit na konci roka…takze podla mna dost prehanas…

  3. Yeeeeeah, Ty si ma rozosmial! :) Zabudol si Pikiho poučiť ešte o tom, že sa to dá robiť aj z ockovho počítača v maminej kuchyni a potom sa dá ušetriť ešte viacej. Samozrejme, v takom prípade už Piki preháňa až do absurdných výšin…

  4. Budem kritický. A to z tohto dôvodu. Neviem komu je tento článok určený. Človek čo v živote aspon raz skúsil podnikanie (akéhokoľvek druhu, pretože to čo sa vyššie píše platí pri akýchkoľvek slúžbách, nie len pri SEO), toto všetko chápe a súhlasí. Avšak pre človeka, ktory nema šajn o podniakaní je to príliš heslovité. Myslím, že članok mal otvoriť oči druhej skupine, ale neotvorí, lebo ho nemajú šancu pochopiť.
    Takže obsah – sto bodov, čistá realita, forma neviem neviem.
    PS: Poznámka od “yeeeah” rozosmiala aj mna :)

  5. Mika, trafil si to presne, je to o akýchkoľvek službách. A práve to je problém. Problém tohto článku je, že za rozvedenie tých rád sa platí. Dokonca predajom časti z nich sa profesionálne živým. Každý z odstavcov je o možnosti ako postaviť podnikanie. Ako ho optimalizovať. Ako postaviť obchodný model. Ako byť konkurencieschopný. Ako kontrolovať náklady… Navyše pri spresnení čísiel a postupov sa človek dostáva do komplikovaných situácii. Ono totiž, napriek tomu, že sa to tak nejak všeobecne očakáva, ľudia, ktorí “aspoň raz skúsili podnikanie”, ale netušia ani 1/8 v článku popísaného.

    A nad pokračovaním presne tak ako píšeš, napríklad o otvorení očí zákazníkom, uvažujem. Jedným z impulzov bolo, keď som v ten istý deň (hej, to sú tie božské náhody) čítal vetu: “Byl u nás tapetář, 3 a 1/2 hodiny práce, 1500 Kč, to už mi přijde trochu nemravný :(” Neuveriteľne hlúpa veta a v kontexte jej autora asi osemnásobne.

    No najprv som si musel byť istý, že som to napočítal viac-menej dobre. Blogovanie má aj tú výhodu, že pokiaľ urobím v článku čo i len najmešiu chybičky, čitatelia mi to hneď dajú pocítiť. No zdá sa, že mi to tichúčko odobrilo niekoľko ľudí, o ktorých viem, že si museli toto isté spočítať aj oni.

    Druhou výhodou je, že raz napísané už netreba opakovať, stačí použiť hypertextový odkaz. Takže občas je pravda aj taká, že o nejaké všeobecné blaho autorovi ani nejde. 😉

    A tretím rozmerom je čistý seba-marketing. A takto by som mohol pokračovať až k magickým 11 rozmerom (či koľko ich vlastne je), potrebným pre najnovšiu zjednocujúcu teóriu všetkého (fyzikálnu teóriu schopnú popísať naraz všetky 4 sily, aby nedošlo k mýlke).

  6. Ja len malá poznámočka. ty rátaš že daná osoba je zamestnaná. Ale väčšina konzultantov je na živnosť alebo ako s.r.o. (kde nie su zamestnanci, ale konatelia) takže náklady sú trošku iné.

    V prípade, že ide o konateľa s.r.o. tak ten je povinný platiť len zdravotku aj to len v minimálnej výške. Myslím, že je to okolo 45 eur. Sociálku si môže platiť dobrovoľne.

    V prípade žisnostníka, opäť zdravotka 45 eur (predpokladám, že všetci sú šikovný a dokážu si zoptimalizovať dane). Tým, že si ich optimalizujú nemusia platiť ani sociálku. Robí to tak väčšina.

    Inak super článok

  7. Smith, naozaj nepročítam so zamestnaním, ale s podnikaním.

    To čo spomínaš popisujem v odstavci, kde som cenu práce z 1352€ optimalizoval na 900€. Je to to “…napríklad jej premenovaním.” Pri čistom príme cca 800€ sa na viac ani nedá, lebo jednak správne píšeš, že treba platiť zdravotné poistenie, po druhé, bez sociálnej zábezpeky v nejakej forme sa tiež nedá existovať a do tretice, nejaké kladné dane zo zisku vždy vyjdú (ak firma neodpisuje niečo veľmi drahé). Prečo dane a prípadná polemika, je nad rámec príspevku do blogu.

Komentáre sú uzavreté.