Priestor sociálnych sietí je veľmi stiesnený

Za posledných 72 hodím som sa venoval prieskumu prostredia sociálnych sietí. Hlavne čo sa týka princípov, trendov, dostupnému softvéru a prieskumu funkcionality. Dosť ma zaujímal hlavne trend distribuovaných sociálnych sietí a snáh okolo prelomenia izolovanosti jednotlivých sociálnych sietí.

Ako so siete von?

Ten priestor, ktorý dostáva užívateľ v ľubovolnej sociálnej sieti je ohromne stiesnený. Funkcii pramálo, schopností vládnuť nad vlastným obsahom ešte menej. A navyše je človek so svojim obsahom izolovaný od priestoru okolitého internetu v rukách majiteľa domény. A miliónom profilov sa to páči. O reálnych užívateľoch je to ťažko povedať, keďže od 40 do 70% užívateľov má  profil 2-5 sieťach. Skutočnosť závisí od prieskumu.

Distribuované sociálne siete sa uliahli ako pojem a myšlienky niekedy v marci tohto roku, keď mnohí rozumne uvažujúci zistili, že uzavretosť 2-3 sietí im vadí práve kvôli tej absencii funkcii a uzavretosti proprietárnych riešení. Tak si vymysleli pojmy a snažia sa zneužiť rôzne mikroformáty, OpenSocial, XFN a ďalšie už existujúc či nové riešenia a tak podobne

Akokoľvek: Budúcnosť patrí alumíniu. No napriek tomu sa kde kto snaží predikovať, kam to všetko povedie. Ale všetky tie predpovede sú hlavne prianiami neštandardnej vzorky internetovej populácie. Najviac sa mi pozdáva veta jedného vývojára opensourcového riešenia, ktoré má ambíciu byť otvorené ako sa len dá:

The world doesn’t need another social network, it needs a thousand networks that let you own your data and interconnect using open standards. We invest countless hours giving our data to networks like MySpace, essentially sharecropping on their land for the privilege of being able to connect to our friends. It’s our friends, our time, our connections, our data — it should be our software.
I think only an Open Source solution can do that. Zdroj: www.techcrunch.com

Pekne to chlapec vystihol. A keď už som bol tak teoreticky podkutý a prísľuby opensourcovej scény sa zdali byť ružovejšie ako oddelenie bábik v hračkárstve, vrhol som sa na hľadanie skutočného, hmatateľného softwarového riešenia.

Ako si spraviť vlastnú sieť

Prešmejdil som niekoľko sietí, prekutral cca 5-7 komerčných riešení a nainštaloval si postupne 3 opensourcové riešenia založené na obligátnej kombinácii PHP+MySQl. Tri, ktoré boli považované za vrchol opensourcovej scény. V porovnaní so stavom na scéne CMS systémov stoja za… ale nebudem takto na prahu pôstneho obdobia bohapusto a škaredo písať.  Áno, sú bez zjavných chýb, všetko tak nejako hladko funguje, inštalácia na dva kliky, že ju zvládne aj jednoduchý farmaceut. Ale tá  funkcionalita. Ajax, hm, to hej, toho sú plné, ale len efektného ajaxu.

Jeden nezvláda RSS syndikáciu, druhý zas vyhľadávanie v obsahu, tretí je ešte len v mínus alfa verzii. Všetky, vrátane tých, čo o sebe deklarujú maximálnu medzisieťovú spoluprácu, sú neschopné aj elementárneho obojstranného zdieľania obsahu so zbytkom internetu. A takto by som mohol pokračovať. Všetky dokážu tak akurát spravovať album fotografii, vymieňať si správy a zobrazovať hnačku uprdnutí v spriatelených profilov. A vrcholom web 2.0 funkcionality je možnosť otagovať obsah.  Ale aby som bol spravodlivý, elgg.org zvláda wiki princíp pri písaní článkov, čo je v spoločnosti web 2.0 softwaru pre sociálne siete príjemným prekvapením. Áno, iróniou cítite správne.

Že by sa s vloženými dátami dialo niečo významnejšie na pozadí, ako napríklad po publikovaní textu zobraziť podobný obsah , odporúčané tagy, mapové zaradenie a iné pokročilejšie  funkcie aspoň v rámci danej sociálnej siete…. Uff priatelia, nič také v prostredí sociálnych sietí skutočne neočakávajte. Práca na pozadí je pre sociálne siete neznámy pojem. Mashupy? To možno jeden z 50 pluginov by sa ako mashup dal pomenovať a prekvapivo je to najčastejšie API Google Maps.

O funkcionalitu distribuovaných sociálnych sietí ani jedno riešenie nič netušilo. Teória je pekná a je jej naozaj mnoho, ale prax v tejto chvíli žiadna.

Dokonalú zábavu som si užil v diskusných a vývojárskych fórach jednotlivých systémov. Tie sú totiž vždy prezentované aj ako demoverzie daného riešenia.  To si skutočne nikto z nich nevšimol, že ich vlastný produkt potrebuje 5!!! slovom päť kliknutí na  zobrazenie výsledkov vyhľadávania pluginu pre bookmarky? Že prečo som to hľadal medzi pluginmy? Pretože funkcia osobných bookmarkov v danom systéme nie je inplicitne prítomná.

A to je tak všetko. Sú tu tisícky prísľubov, ale skutočnosť smutná neveselá.

Pokračovanie seriálu

Priatelia, nehľadajte v tomto texte pointu, to by bolo na druhý diel seriálu príliš skoro. Ide len o zhrnutie mojich pocitov získaných za ostatných 72 hodín.

Akokoľvek, mám jednu zásadnú otázku: Vidíte miesto pre lokalizovanú, slovenčino-češtinovú sociálnu sieť? Berte to ako výzvu k malému blogerskému carnivalu. Teda výzvu, aby ste napísali v najbližších 7 dňoch (teda do piatku 5.12) článok o tom, kam si myslíte, že sa budú sociálne siete uberať.

Budúce pokračovanie tohto môjho seriálu bude o tom, že sociálnych sietí je o trošku viac, ako len Facebook, Myspace,  YouTube, Twiter a Jaiku.  Ten počet je nádej, že princípy distribovanej sociálnej siete raz budú skutočne implementové. A tiež vysvetlím, čo myslím za vetou „Budúcnosť patrí alumíniu.“

4 komentáre pri “Priestor sociálnych sietí je veľmi stiesnený

  1. Jezisi, Piki, vonku sama depresia (minimalne z pocasia) a ty pozadujes vizionarske clanky 🙂 Prid na jar, ked budeme vsetci happy (minimalne z pocasia) 🙂

    Ale vazne – ja sa popredu clanku o buducnosti socialnych sieti vzdavam, pretoze socialnym sietam je mi luto venovat viac casu (hlavne posobenia v nich) nez casu na cigaretu (a to nie som silny fajciar) 🙂

    Ale o tom, ako nevyhovuju aj inym, si rad precitam 🙂

  2. Ja si myslim, ze miesto pre cisto slovensko-cesku socialnu siet (klon) nie je, z jedneho dovodu. Moja generacia, povedzme rocnik od od 1980 (Generation Y), ktora je aktivna na Internete, je vacsinou uz slusne zcestovana a ma vela priatelov v zahranici. Prirodzene to vidim medzi vrstovnikmi a vidno to aj na ich kontaktoch na Facebooku. No a tu prave sa presadzuje krasne medzinarodna sluzba. Mozes udrzovat kontakt s priatelmi zo zahranicia, ale aj s priatelmi doma. Vystihuje to podstatu tejto generacie.

  3. Len by som chcel dodat, ze prave v aktualnom cisle casopisu EURO (c. 49) je zaujimavy clanok o Facebooku, o jeho planoch a biznis modeloch, stoji za precitanie. A vidim, ze som aj vystihol v predchadzajucom prispevku strategiu Facebooku 🙂 (pise sa tam aj o tom)

  4. Spätné upozornenie: Sociálne siete súčasnosti sú v dobe prehistorickej

Komentáre sú uzavreté.