PRP: Štúdia nie je učebnica

Je pekné dožadovať sa v argumentácii doloženia dôkazov nejakými štúdiami. Ale je smiešne, keď to požadujete v prípade učebnicových faktov.

Vedecký systém funguje tak, že najprv si niekto niečo myslí. Potom urobí pokus. Potom kontroluje podmienky pokusu. Zopakuje pokus a publikuje informácie. Vrhnú sa na to opakovači a kontrolóri podmienok. Vznikne tisíc štúdii pre a dve štúdie proti. Nastane čas na metaštúdie, teda analýzu tých štúdii.

Keď všetko dobre dopadne, teda, že zo systému vypadne aktuálne platná pravda, zapíše sa do učebníc. Čím je tá pravda dlhšie na svete, tým viac klesá v hierarchii učebníc. Kým na začiatku to bola vysokoškolská látka, teraz je to stredoškolská a pomaly sa dostáva do populárne-vedeckých časopisov.

Učebnicovým príkladom nech vám je Špeciálna teória relativity. A to nie je ani pravda,  to je odpočiatku len a len teória.

Myslite na to, debilkovia moji, keď sa začnete v nejakej debate s profesionálom dožadovať dôkazov štúdiami. Čo vám je neznáme, je pre neho učebnicová látka. Žiadne prebiehajúce výskumy. Jeho odbor je už dávno o 4 údolia 5 pohorí ďalej.

Profesionál sa usmeje, poväčšine vás aj zosmiešni, len škoda, že ten vtip nepochopíte. Nemáte tie učebnicové vedomosti. A to je škoda.

Len máloktorý si otvorí popularizačné okienko. Keď si ale už niektorý otvorí popularizačné okienko na učebnicové pravdy, nezačnite sa prosím dožadovať štúdii. Nepýtajte sa popularizátora na dôkazy, pýtajte sa na to ako je to ďalej. Ak si vymýšľa, práve to ako je to ďalej vám pomôže ho usvedčiť. Inak ho to prestane baviť a nedozviete sa absolútne nič. Buďme radi, že aj keď popularizátori nepršia, aspoň že gonorrhea.

(Inšpirované diskusiou.)