Reklamný veľtrh bez marketingových profesionálov

Prečítané medzi riadkami. V prvom prípade by som skôr mal napísať, že prečítané v pätičke medzi riadkami.

Redizajn slnečnice aj so zabudovaným budovaním spätných odkazov

To sa robí tak, že urobíte informačne mohutnú pätičku webu a v takej sa jeden tip: na ubytovanie v Prahe stratí. Po mesiaci ho vymeníte a takto odrotujete 2-3 odkazy a Google má ešte pocit, že máte na stránke stále čerstvý obsah. Ten dovetok je už moja spisovateľská licencia.

Dve strany barikády v jednom bloku

Bol som sa pozrieť na sprievodný program (PDF súbor via:dobrý web) na veľtrhu Reklama a polygrafia (bez linku pozri P.S.2). Chcel som sa čosi prevratné dozvedieť o farbách v reklame a hlavne Jak na internetový marketing.

Začalo to veľmi príjemne. David Špinar charizmaticky vyjasnil, že si máme hlavne ujasniť, aký je cieľ webu. A keď nám je to jasné, tak potom má cenu zaoberať sa druhou otázkou: Ako prinútiť web zarábať. Hovoril zaujímavo, suverénne, slovom, vedel o čom hovorí a zjavne tomu veril. Keby predával garážová vrata, tak si jedny kúpim, aj keď garáž nemám. Prvý profesionálne pôsobiaci prednášateľ od obeda. A veru som ich pretrpel. Niektorých aj nie.

Potom nasledovalo čosi kdesi o tom, ako Google prevalcuje Seznam. Prednáška Matěje Nováka začala obrázkom portálu Alta-vista a otázkou, či si túto stánku ešte niekto vôbec pamätá. Prihlásilo sa veru dosť. A potom rozprával krátku históriu drtivého nástupu Googlu až po dnešný 50% podiel vo vyhľadávaní (A že na tú altavistu si už skoro nikto nepamätá a nikto ju nepoužíva). Nemohol som sa zbaviť počas celého jeho vystúpenia, že si myslí, že rovnako to dopadne aj v Čechách. (Ale to sa naozaj len domýšľam, čo asi mohol zamýšľať.)

A teraz to prišlo. Mágovia na Flash. Kto dokázal pomiešať do jedného prednáškového bloku pánov z (H1 + Ataxo) a pánov z Media Factory, je marketingový analfabet. Nadôvažok páni Hudec a Davídek by mali absolvovať základný kurz rétoriky a verejného vystupovania. O schponosti obhájiť svoju prácu ani nehovoriac. Takže to inak ako ich fiaskom a v mojich očiach zosmiešnením ani dopadnúť nemohlo. Možno sa pán Špinar (mal sako a bol na pódiu, tak sa mi akosi nehodí napísať David) aj snažil upozadiť sa, nebyť otvorene proti ich technológiám a postupu, no páni z Media Factory sa pochovali sami. Svojou nemohúcnosťou presadiť svoju prácu a posolstvom: My neriešime obsah, my sa snažíme, aby web pekne vyzeral. (Tak som to pochopil, páni, aj keď ste to možno priamo nepovedali a nemysleli tak.)

O tom, že pána z firmy e-Marketing sa musel konferanciér na konci vystúpenia opýtať, prečo nám to celé rozprával, tak o tom sa rozširovať dopodrobna nemienim. Radšej taktne skočím na koniec programu.

Na konci mala byť diskusia, ktorá sa zmenila na druhú časť prednášky pánov z H1 a firmy Ataxo. Zachraňovali situáciu, keďže moderátor naivne dúfal, že rozprúdi živú diskusiu. Nemal na to. Živú diskusie tak rozprúdil David (už to ide aj keď mal stále sako a stále bol na pódiu, ale už sedel) Okrem iného pripomenul, že keďže priemerný konverzný pomer takého eShopu je …. (mali ste tam byť) tak si treba dobre spočítať náklady aj v prípade PPC kampaní.

Po ceste domov som nad tým tak uvažoval a napadla mi hrôzostrašná myšlienka:

Internetová bublina 2.0 predsa len môže prísť.

Všade počujete ako sa zvyšuje objem peňazí, ktoré pretekajú online marketingom. Do popredia sa dostávajú PPC systémy. To sú vo svojej podstate aukcie. Vyhráva (zobrazí svoj inzerát) ten, kto zaplatí najviac. Keď budú dvaja súperiť o to isté kľúčové slovo, vyšplhajú sa náklady na jedného zákazníka do závratných výšok. Do takých, kde je náklad na konverziu vyšší, ako je zisk z konverzie. V jednom momente príde dieťa, konečne povie, že cisár je nahý a jeden účastník z aukcie vystúpi. Polovica reklamných peňazí sa stratí a druhá vzápätí tiež.

Áno, sú tu dve poistky: Jedna je, že na umiestnenie má vplyv kvalita inzerátu, takže šikovnejší platia za to isté menej. No percentuálnych bodov je konečný počet (100) takže v raste nákladov to veľmi nezabráni. Druhou je posolstvo dnešných prednášok: merajte, merajte., merajte účinnosť, náklady, konverzie. To ale vyžaduje, aby sa ľudia správali rozumne. A skúsenosť mi hovorí, že ľudstvo sa začne správať rozumne, až keď sa vyčerpajú všetky možnosti.

A naopak: Internetovú bublinu 2.0 v pohode prežijú tí, čo sa budú správať rozumne. Alebo je všetko inak.

P.S. Ak ste to, ironizovaní páni a firmy, mysleli/povedali inak ako som to pochopil, tak aj tak ste zlyhali. Vaša komunikácia (reklamný to termínus technikus) za veľa nestála. Čo je aj tak č.b.t.d.

P.S. – 2 Kto nájde oficiálnu stránku veľtrhu, má u mňa dobrý bod. A vraj veľtrh odborníkov na marketing… Ach jo!