Revolúcia v objednávaní liekov

Trochu populizmu nad dobrou vecou nezaškodí, no čoho je veľa, toho je přespříliš.

Vrámci prieskumu aktuálnej situácie na slovenskom lekárenskom internetovom priestore som narazil na jeden oslavný text. No ja vám neviem. Nechcem byť zas za toho čo si medzi ale naprosto rovnakými zápalkami, jednou vyrobenou v USA a druhou v ZSSR, zásadne vyberá tú z USA. (Narážka na repliku (mp3 305kB) z filmu Pelíšky, preto tie čechizmy ). Akurát ma zaujala veta na konci jedného oslavného článku, ako zas Slováci komusi vytreli zrak:

Slovensko sa má čím pýšiť, pretože sa nielen dokázalo odlepiť od dna, ale o triedu prevýšiť aj svojich susedov. NobelPLUS a ADC ČÍSELNÍK sú krásnym dôkazom toho, ako môžu súkromný a verejný sektor kooperovať a vytvárať hodnoty pre celú spoločnosť s nedoziernym dosahom. Klobúk dole! (Zdroj: ADC ČÍSELNÍK: Revolúcia v oblasti objednávania a distribúcie farmaceutických výrobkov)

Pravda je skôr taká, že v Čechách sa vďaka jednotnému číselníku objednáva modemom už niekoľko rokov. Nezávisle na platforme, na dodávateľovi, na pocite objednávajúceho. Vďaka jednotnému číselníku som nemal problém vytvoriť jednotný firemný číselník, vďaka ktorému sa dal úspešne riadiť sortiment a nad týmto číselníkom informačný systém, ktorý mi dokázal povedať koľko Paralenov sme predali včera na predpis a koľko na voľný predaj. Vďaka jednotnému sortimentu sme nemuseli objavovať koleso v každej lekárni zas a znovu. Mám priamu skúsenosť, keď lekárnici, ktorí pracovali v Čechách a vrátili sa na Slovensko, kruto nadávali, kam sa to vrátili (z pohľadu rozvinutosti informačných technológii). Objednávka trvajúca 4 minúty alebo 35 minút je sakramenský rozdiel. Áno, evidentne je kamsi dobre nakročené, ale keď si spomeniem, ako to vyzeralo v Čechách pred 5-7 rokmi v rovnakej fáze ako teraz tu… (V roku 2000 som počul vetu: Objednávání s uchem na upoceném sluchátku patří do minulého století). Hm, veľa práce a hlavne osvetovej treba vykonať. Napriek jednotnému číselníku sa aj v Čechách robí hafo veľa absurdnej a zbytočnej duplicitnej a ručnej práce. Moderný informačný systém prináša radikálne zvýšenie produktivity práce. Výzvou ale je, kto to pochopí skôr, či lekárnici alebo majitelia lekární. V týchto dvoch vetách je ukrytý úspech.

Na druhej strane to nadšenie chápem. Jednak Čechy nie sú všetci susedia, druhak tie nedozierne hodnoty dnes vidí len niekoľko ľudí, tak o tom treba zásadne a aj za cenu trochy populizmu referovať. Ide naozaj o revolúciu v B2B vrámci slovenského lekárenstva. Naozaj je to hodné vystrelenia nejedného šampanského. Nejaký ten jednotný sortiment som riešil, tak viem, čo to znamená prelomiť absurdné argumenty a vyčistiť snahy ryžovať z neprehľadnosti systému. Len mi to pripadá ako v tom známom nekrológu nad hrobom motivácie: Keď sa teraz budem flákať, potom dostanem odmenu za zvýšené úsilie pri dobiehaní tých čo od začiatku dodržiavali termíny. Ale ľudská spoločnosť je už asi taká a iná byť nevie.