Seriózna otázka o vyučovaní pravopisu v počítačovej ére

Ako riešiť diktáty, ak sa na ich písanie používa počítačový textový editor?

Východiská sú nasledovné:

  1. Je tendencia nahradiť papierové zošity používaním laptopov
    • Diktát písaný povinne rukou sa tak stáva technickým nie len pravopisným problémom pre “nevypísanú” ruku.
    • Decká sa učia písať všetkými desiatimi už od 5-6 triedy základnej školy (alebo ekvivalentu na gymnáziách).
  2. Príkaz písať povinne s vypnutou funkciou “kontrola pravopisu” je reálne nevymáhateľný a nekontrolovateľný.
  3. Diktát je stále dobrá forma na kontrolu pravopisných vedomostí. Na rozdiel od písania eseje preverí nie len aktívnu, ale aj pasívnu slovnú zásobu a vynucuje riešenie zložitejších pravopisných javov, ktorým by sa žiak inak vyhol (Napíš groš!).

Takže ako sa  postaviť ku kontrole vedomostí v oblasti pravopisu? Máte s tým niekto skúsenosti?

Ide o to, že žiaden súčasný a pochybujem, že aj budúci, nástroj na kontrolu pravopisu nikdy nevyrieši za pisateľa všetky nástrahy  gramatiky našich slovanských jazykov.  Veľ len klasické schizofrénne som veľkí ako myš (alebo v češtine i/y na konci slovies závislé od podmetu) kontrola pravopisu neodhalí. O čiarkach vo vložených súvetiach ani nehovoriac. Takže interná (vo vlastnej hlave) znalosť pravopisu bude stále patriť k nutným predpokladom pre zvládnutie písomného prejavu. Bez ohľadu na to, či sa použije pero alebo klávesnica.

Rád by som sa v tomto zamyslení držal len úzkej témy. Naozaj mi ide len o hľadanie riešenia, ako sa postaviť k diktátom, ako nástrojom na preskúšanie vedomostí žiakov z pravopisu. Otázku, či je laptop na poznámky v škole lepší ako papierový zošit si necháme na inokedy, dobre?

Možno riešenie začína už zvolením úplne nových chytákových viet. Viet, ktoré počítajú z nedokonalosťami pravopisných editorov. Možno je riešením zavrhnúť diktáty tak ako ich poznáme a používať lepšie a pre počítače primeranejšie formy preskúšania žiackych znalostí pravopisu. Možno je riešením stanovenie časového limitu…

Kto vie, podelte sa v komentároch. Máte s tým nejaké skúsenosti?

Zdieľať?

11 komentárov pri “Seriózna otázka o vyučovaní pravopisu v počítačovej ére

  1. Ja by som navrhoval zaviesť pravopisnú kontrolu v každom predmete v škole => pravopis sa bude kontrolovať aj na počítači písaných textoch, aj v tých rukou písaných.

  2. “Je tendencia nahradiť papierové zošity používaním laptopov ”

    ja som vcera videl ako sa niekto na fore macblog stazoval, ze im v skole zakazali laptopy :)

  3. “Príkaz písať povinne s vypnutou funkciou “kontrola pravopisu” je reálne nevymáhateľný a nekontrolovateľný.”

    ale je a v pohode. nebude sa predsa pisat do WORDU!

    ale ziak si nakopne terminalovu session a pisat bude tam.

    kludne si viem predstavit aj server-klient aplikaciu, ktora bud uz pocas pisania sledovat, co robi.

    krical by som, ze mam napad ako elektronizovat diktaty ale VERIM, ze taka aplikacia uz davno pradavno existuje 😉

    ps: neni na to treba Windows Mega drahy Server a aplikaciu za milion eur.

    myslim, ze solidny zaklad by naprogramoval kazdy, co uz nieco spachal :)

  4. rony, práve preto, aby vzniklo argumentárium pre a proti používaniu laptopov v školách píšem tento článok. A isto sa nájdu ďalšie drobné “výzvy” ;-), ktorých vyriešenie pomôže sa kvalifikovane rozhodnúť či áno alebo nie.

    Ale ako som napísal v článku, o diskusii či laptop patrí alebo nepatrí to dnes nie je, na to bude iný článok.

  5. Kazdopadne, pravopis dostal tak na frak posledne roky ako nikdy predtym. je mi z toho strasne smutno (az fyzicky zle z roznych PoKEciQoW). Ja si to vysvetlujem tak, ze sa uplne zmenili navyky mladych. namiesto knih a casopisov bud cumia na telku (pravopis 0 bodov) alebo chatuju navzajom (pravopis 0b) a bruzdaju po webe (seriozna clanky mozu pomoct, ale zial vacsina chodi na nejaky kamaratkin BLoGiQ a tam zas 0 b).

    Proste podla mna je nepripustne, ze by niekto nevedel ako sa pise -ou, -ov v slovach, alebo robil zasadne hrubky v koncovkach pripadne casto pouzivanych slovach, ak sa dostava pravidelne do styku s textom, ktory presiel jazykovou korekturou.

    Napriklad slovo ako “niaky” namiesto “nejaky” povazujem za absolutne barbarstvo a jedine vysvetlenie moze byt, ze to pisatel uz pocul, ale v zitove nevidel nikde napisane.

    Sorry, trochu off topic, ale len zhodnocujem realny stav, ako sa zakorenil pravopis u cca rocnikov 90-95. Neviem aky vplyv na to maju diktaty, treba urcite hladat problem aj inde.

    Moj nazor na PC diktaty je negativny. Strojopis je fajn deviza do buducna, ale zdravy gramotny clovek musi byt schopny pisat aj rukou.

  6. Dobry den slovensti bratia. U vas se ve skolach pisou diktaty na PC? Nebo chteji neco takoveho zavadet? (opravdu nevim – skutecne se ptam) Ja doufam ze tohle cele je vtip, nebo za 10 let poleze ze skol negramotne stado! to je naprosto neuveritelne a do nebe volajici. Lidi, proberte se driv nez nebude cesta zpet! myslim to vazne a dobre.

  7. “..zdravý gramotný človek musí byť schopný písať aj rukou.” v tom vidím riešenie, žiadne strojové diktáty, ale rukopis, ten sa predsa musia naučiť deti v prvých dvoch triedach ZŠ. Inak by sa nevedeli neskôr ani podpísať.

    Doba, kedy bude stačiť výlučne ID karta na podpis, je ešte dosť ďaleko a ktovie, či to všetko vyrieši?

    Na laptope si môžu písať slohové práce, aj iné veci, ale s plným komfortom nástrojov, nemá zmysel písať slohy bez nich, proste bližšie k budúcej praxi…

    Aj keď súčasné gramatické spellingy nie sú na slovenčinu dokonalé, to by mala byť práca programátorov, aby v nich zohľadnili aj súvislosti… a výnimky, nielen holé slová. to je otázkou skončenia laborovania, či slovenčinu (češtinu a pod.) v počítači áno, alebo nie. Angličtina áno, ale aj…

  8. Cechoslovak, zavádzať zvonka priamo nie, ale je to otázka postupného využívania laptopov v škole. A práve to prináša rôzne “výzvy”, ako je napríklad výučba pravopisu.

    wabt, ja to vidím takto: Akonáhle začne jedinec používať laptop na prácu v škole, diktát písaný povinne rukou sa tak stáva technickým nie len pravopisným problémom pre “nevypísanú” ruku. Písmo sa spomalí, zhorší sa kvalita obrazu 😉 a je jasne hendikepovaný pri súťaži s tým, kto laptop nepoužíva (napríklad prímačkový diktát).

    A to je paradoxne zle, veď chceme, aby decká používali plne komfortné nástroje na úrovni doby. Prosto, ukazuje sa, že trend s laptopom v škole má zmysel, ale sú tu niektoré výzvy a výučbu pravopisu medzi ne radím jednoznačne. Zhodneme sa, ale v jednotlivých bodoch vidím mnoho nedoriešených otázok.

    Určite, čím kvalitnejšie spellingi, tým lepšie. Ale tým nástojčivejšie sa natíska problém, ako potom ten pravopis vyučovať. Pretože k správnemu písaniu všetkými 10 patrí aj písanie bez preklepov a k tým sa radia aj pravopisné chyby.

  9. Všeobecná úvaha pre tých, ktorí plačú ako vychováme z detí negramotné osobnosti: kedysi písali na hlinené tabuľky, pergamen a podobne. Materiály to boli pre nich vhodné, lebo množstvo a forma informácií, ktoré potrebovali uchovať zodpovedala možnostiam tých techník. A vždy, keď prišli na to, že už nie sú schopní starým systémom efektívne, rýchlo a trvalo uchovať potrebné informácie, našli nejaký nový. Tak prečo by v progrese hlina – pergamen – papier – nemohli nasledovať počítače, ktoré aktuálne spĺňajú požiadavky tejto doby? Alebo si mám v záujme zachovania gramotnosti doniesť na prednášku namiesto notebooku kamennú tabuľu a dláto?

    Diktáty na počítačoch – nie je problém. Vyrobiť jednoduchý editor bez kontroly pravopisu je jednoduchšie, ako vyrobiť editor s tou kontrolou. Ale rovnako už existujú prvé aplikácie interaktívne prispôsobené výuke, kde žiaci píšu diktát a na konci ho aplikácia vyhodnotí aj s vysvetlením PREČO (to je najdôležitejšia otázka!) sa to píše tak, ako sa píše.

  10. Juraj, vyrobiť editor, tak aby bol skutočne použiteľný nie je jednoduché. Ja vidím napríklad veľký problém s vynútením a kontrolou rovnakých podmienok pre všetkých. Napr ALT+TAB je typická ťaháková kombinácia. Preto to chce trochu viac ako len trochu programovania. Navyše, ako si naznačil v prvom odstavci, tiež si myslím, že zachovať starý koncept by nebolo správne. Kto vie, možno by bolo vrámci diktátu zaujímavé počítať s najmodernejšími dostupnými nástrojmi, teda žiadne skleníkové diktátové podmienky.

    A s tým “chce to viac” súvisí aj moja výhrada k tomu, aby daný program aj vysvetlil prečo. Nie je nad to, keď to decko musí samo zodpovedať, zdôvodniť si to opraviť sa.

    Na okraj: “prvé aplikácie interaktívne prispôsobené výuke” čo to znamená po slovensky? Prvé aplikácie určené pôvodne na niečo úplne iné, ktoré si žiaci alebo učitelia zmenili podľa svojich potrieb a súčasne aj aplikácia si zmenila žiakov a učiteľov podľa svojich potrieb v momente procesu vyučovania? Nemala to byť skôr “interaktívna aplikácia prispôsobená výuke”? 😉

Komentáre sú uzavreté.