Slovenský internet je plný mŕtvych koní a zdochnutých psov

Všeličo sa popísalo o tom, prečo na Slovensku na sieti zdochol pes. Aj na týchto stránkach som priniesol niekoľkokrát vševediacu a neomylnú analýzu. Jedna bola, že slovenské portály sú mŕtve kone, ktoré zdochli na začiatku tisícročia. Druhou neomylnou pravdou je, že sa mi páči ako TB presadzuje prerod sme.sk na skutočný internetový spravodajský server. Ale raz darmo. Keď chýbajú dvaja našepkávači, každý hlas ostane nemý, každý projekt umrie.

Tento článok, tak ako mnohé, mal byť pôvodne komentárom k článku Sme.sk je ťahúňom slovenského internetu. Dovolím si zacitovať to, čo mňa zaujalo. Nie je to tá časť o zdochnutom psovi, až taký nekrofil, nie som. Je to iná časť. Časť, kde autor vyzýva:

„Nádejal som sa síce, že niekedy možno spoja svoje sily najznámejší slovenskí IT blogeri, ktorí na takéto niečo odbornú kapacitu majú, ale sily sú príliš roztrieštené, a všetci si radšej hľadia svoju prácu“

No to by ma zaujímalo, akú svoju prácu. Pre aký projekt? Ak je slovenský, tak mi zo zalinkovaného článku vychádza, že nech sa do toho ani nepúšťajú, pretože vďaka kvalite ich projektov na slovenskom internete zdochol pes.

Ak zahraničných, tak je jasné, že veľmi dobre vedia, prečo sa o slovenský nezaujímajú. Alebo im to rázne a rukolapne vysvetlil ich… Ešte chvíľu si to nechám pre seba, aby som vás udržal v napätí a donútil dočítať tento článok.

Takže! Aby som bol aj trochu konštruktívny a nesťažoval si na to, že nejsou lidi. Zásadnú úlohu hrá penetrácii pripojenia medzi ľuďmi, teda potenciálnymi užívateľmi. Keď porovnám priebeh krivky návštevnosti slovenských a českých projektov, po 16:00 na Slovensku zdochol pes.

Vidíte, zdochnutého psa z nadpisu sme už našli. Teraz ešte toho mŕtveho koňa a mám to komplet.

Najprv vám ukážem tie dve výzvy, ktoré sú štandardným problémom, tých našepkávačov našich najznámejších IT guruov pracujúcich na zahraničných projektoch, tie dva atribúty, bez ktorých je môj hlas mŕtvy:

Projektový manažér. Je to ako v tom matematickom príklade na spoločnú prácu:
Jedna babka okope záhradu za 2 hodiny, dve za 1. Za koľko hodín okope rovnakú záhradu 1253 babiek? Odpoveď: Bez manažéra sa pozabíjajú motykami. Zaplaťte vo svojom projekte funkciu projektmanažéra, hej, toho darmožráča čo vám kecá do vašej odbornej práce a polovica úspechu je hotová.

Markeťák. Nemáte pre svoj projekt trh? Tak si ho vytvorte. Nemáte pre svoj projekt zákazníkov? Tak si ich nájdite. Nemáte pre svoj projekt strategického investora? Tak si ho ulovte. Trhy, zákazníci a investori sa povaľujú na každom rohu. Ani jednu z týchto troch vecí žiaden programátor neurobí. Urobí to za vás jedine funkcia markeťáka. To, že ich tu vyzdvihujem, to že z nich robím druhú polovicu úspechu akéhokoľvek projektu, neznamená že ich mám rád.

Vidím vám to na nose, ako si kladiete otázku, že kde je mŕtvi kôň? Hneď, už to bude, pointa prichádza: Mŕtvym koňom je každý váš projekt bez funkcií projektmanažéra a markeťáka.

Zdá sa, že v tejto vševediacej analýze budem pokračovať. Nabudúce si niečo povieme o rozdiele medzi funkciou a osobou. Bude to drsné.

Zdieľať?

6 komentárov pri “Slovenský internet je plný mŕtvych koní a zdochnutých psov

  1. Čo hovoríš? Urážaš ma? 🙂
    Piki, podľa mňa okrem penetrácie je problém aj v „internetovej inteligencii“. Človek môže mať doma aj 10 počítačov, ak nevie, čo mu internet môže dať a ako si to tam môže nájsť, roky bude browsovať iba po Zozname.
    Ľudia nevedia myslieť efektívne, a napríklad používanie Google aspoň základ takéhoto myslenia vyžaduje. Aby si človek uvedomil, že nemá vyhľadávať všeobecne „auto“, ale konkrétne napr. „kúpim škoda felicia 1996“.
    Neviem, možno ich len podceňujem.

    K tomu projektovému manažérovi – je to tak ako píšeš a ešte horšie. Bez funkcie projektového manažéra sa tých 1235 babiek naraz na tej záhradke ani nestretne, takže sa ani nepozabíjajú. 🙂

  2. Apropos. Ja neviem, či také niečo možné je, ale v jednej veci by mohli spojiť IT blogeri svoje sily a urobiť niečo spoločné. Nič krajšie a svetlejšie ako webmaster, seo a čo ja viem, napríklad ešte CMS reviews na takúto spoločnú spoluprácu nie je vhodnejšie. Nejaké vytunningované phpbb3 na to, alebo vbulletin.
    Ach jaj. Snílek som.

    Kľudne by sa to dalo neskôr aj „monetizovať“, ak teda môžem spomenúť aj tie bakané peniaze.

  3. Slovenský internet je v porovnaní s tým svetovým ako vybrakovaný obchod na severovzápade Ruska, kde dostaneš mydlo, ryby v konzerve a pri troche šťastia aj včerajší chlieb. Chýba už len ceduľka „Z technických príčin zatvorené“.

    Sorry, tentokrát žiadny konštruktívny komentár. Vyjadroval som sa k tomu už viac krát, nechcem sa opakovať. Myslím, že sa musíme zmieriť s tým, že slovenský internet na ten anglicky hovoriaci nikdy nedosiahne. A nie je to len záležitosť Slovenska ale aj iných malých krajín.

    Sme zvyknutí na nával informácií a služieb na anglickom internete. Na dosiahnutie podobného štandardu na Slovensku jednoducho nie je dostatok ľudí. Či už na strane tvorcov alebo užívateľov. Slovenský internet sa bude uberať vlastným smerom, vlastným tempom. Treba sa a s tým zmieriť. Ja som sa už zmieril a netrápi ma to 🙂

Komentáre sú uzavreté.