Tentokrát sa neteším ani trochu. Posilnenie konkurencie oslavuje skutočne len málokto. V prípade, že sa konkurencia posilní na úroveň obsahového monopolu, je to dokonca na uterák.
To hlavnou negatívnou správou dnešného dňa je, že web Primar.sk sa stane súčasťou internetových stránok denníka SME. Aj keď nie je jasné, pre koho je to správa negatívna. Či pre nás, ktorým konkurencia prerástla do absurdných sfér, alebo pre portál samotný. Najcennejšie na tom webe je sémanticky štrukturovaný obsah. Správcovia obsahu? Tí už nie, už je po ich motivácii.
Čomu skutočne nerozumiem, vrámci právneho systému s.r.o. , je budúca vlastnícka štruktúra prevádzkovateľa. Tým má byť spoločnosť Primar s. r. o. V nej získava vydavateľstvo Petit Press 51-percentný a spoločnosť APF 49-percentný podiel. Ak ste boli niekedy spoločníkom v s.r.o., tak tušíte. Ak nie, pohľadajte si Lukačovičov blog. O minoritných spoločníkoch sa hovorí, že je fajn, že prišli na valnú hromadu, ale dúfame, že nám nepobrindajú kávou záverečnú správu. Prečo by sedemmiestna suma nemali byť posledné výnosy, ktoré APF videlo?
Akokoľvek, istí užívatelia slovenského internetu touto akvizíciou zo strednodobého hľadiska získajú. Hlavne tí, ktorým už stačí navštevovať len jednu doménu a nemajú potrebu používať vyhľadávanie. Títo ľudia čítajú web ako noviny. A keďže to Tomáš Bella robí skutočne dobre, čoskoro bude pre týchto ľudí dôležité poznať len a len jedinú adresu. Môžete byť tisíckrát lepší, ale oni zadajú www.sme.sk, kde strávia svoju internetovú polhodinku. Nikam inam už nezavítajú. Môžete sa aj roztrhať, týto ľudia už na váš web neprídu. Leda ak ich nasmerujete z offline sveta rovno a priamo na tú správnu značku.
Uff, skutočne sa snažím prejsť do optimistického pohľadu. Nejako sa mi to nedarí. Dajte mi aspoň jeden argument do komentárov, prečo je táto akvizícia dobrá pre rozvoj slovenského obsahového internetu a slovenského internetového užívateľa.
Hádam si nemyslíš, že minoritný vlastník je taký blázon, aby si ponechal menšinu, ak s ňou nebudú spojené žiadne práva (napríklad v spojení s rozhodovaním o rozdeľovaní výnosov).
Predsa zákon žiadnej sro nič nebráni dať si do spoločenskej zmluvy AKÚKOĽVEK špecifikáciu toho, na aké rozhodnutia stačí 51 % hlasov a na aké treba povedzme 67 %.
—
Skúsim ešte námatkou ten jeden argument, prečo je akvizícia dobrá pre internetového užívateľa: značka SME dokáže pritiahnuť viac lekárov, ktorí budú ochotní zdarma radiť pacientom cez web. Pacienti získajú viac fundovaných rád, radiaci lekári získajú zadarmo propagáciu na veľkom webe namiesto na malom webe, takže ich motivácia zdieľať svoje znalosti sa zvyšuje a kvalita zdravotníckych informácií na webe sa zvyšuje. Každý vyhráva. (Na prvý pohľad možno každý okrem konkurencie, ale v škole nás učili, že konkurencia zvyšuje celkovú kvalitu služieb. A bohužiaľ nezdieľam tvoj pesimizmus/optimizmus, že by sa z primara mohol tak rýchlo stať vedľa webov ako zzz alebo edusan alebo napokon aj babetko.sk zdravotnícky monopol – šanca pre ostatných tu je stále naozaj obrovská.)
Dušan, ja som ten istý Tomáš čo je aj Bella :), čiže viem, čo robí APF okrem Primára. Akvizícia sa týka LEN Primára. Nobel zostáva s nezmeneným pôvodným vlastníkom a nikam sa neprevádza, SME nezískava nič z neho, takisto žiadne ďalšie aktivity APF, ktoré zostávajú bežať ako doteraz. Nekupuje sa celá APF, len niektoré aktíva – stránka Primar.sk.