Ťažkosti podnikateľského zámeru

Reakcia na komentár k môjmu článku Tisíce webov sú pre veľkých inzerentov nezaujímavé si vyžiada obšírnejší výklad, preto som zvolil pokračovanie. Toto je doplnenie, pokračovanie jednoducho tento text je neoddeliteľnou súčasťou predchádzajúceho a bez prečítania pôvodného stráca dosť na svojom pôvabe.

Pri písaní som neustále narážal na problém, ako to vysvetliť jasne a súčasne nepriviesť slepú kravu rovno k plnému válovu. Vidíte, a takto to bude v celom článku. Samá metafora, samé naznačovanie. Pretože  správu kampaní v systémoch Etarget a Adwords robím za peniaze vrámci svoje firmy.

Ak teda dokážete akceptovať, že nasledujúci text bude plný reklamy na moje služby a metafor, pokračujte v čítaní.Vždy uvediem námietku (formátované ako citácia)  a nasledovať bude moje vysvetlenie.

Šou začína

 1. Google ma malo videni bannerov. Google v sucasnosti nedokaze poskytnut kliky na masovu bannerovu reklamu, lebo vacsina adsense webov tam nema aktivne bannery, aspon o nich neviem, ak viete napiste. Web4Media moze dat dokopy velmi vela videni vdaka tomu ze su aktivni v BA a vedia portale rychlo obehat. To je aj vyhoda pre inzerentov.

Základom je, že okrem Adwords kampaní sa venujem aj správe svojej Adsense kampane. Robil som niekoľko výskumov a hlavne ovládam detailne administračnú časť.  Preto viem, že ak niečo nie je vidieť, neznamená, že to nie je zapnuté. Hovoril som vám, že budú len metafory. A maličký detail s náznakom: Google nie je len vyhľadávanie. Je to Double vyhľadávanie.

Tiež je zásadné, že reklamný kód na tých obsahových weboch už je. Takže keď sa inzerent rozhodne dostať svoje banery na miesta, kde je aktuálne Adsense, je to otázka správneho nastavenia pravidiel pre danú reklamnú zostavu. Už dnes viem ponúknuť to čo ponúka Web2media vrámci správy PPC kampaní v systéme Adwords.

A do tretice: Obehať? V pôvodnom článku bol odstavec s nadpisom: Všetko už bolo vymyslené.  Najprv sme zistili, že sa môžeme viesť na konskom chrbte, potom v aute a nedávno, že stačí e-mail. To bola metafora! Takže treba hľadať analógiu v podnikaní, ktoré tu rozoberám na cucky, nie brať ma za slovo e-mail.

2. Slabe cielenie. Na Slovensku zatial google neumoznuje cielit, ich aplikacia kam si date klucove pojmy a Google odporuci web stranky na SK nefunguje a v CZ sice funguje ale webov je malicko. Iba musite vediet nazvy webov, alebo to dat zobrazovat nahodne a potom odpalit weby co sa nehodia. Web4Media vie ponukat cielenie podlo oboru s istotou zasiahnutia garantovaneho minimalneho poctu UIP. A mozu vediet ponuknut pocty relevantne ci vyrazne vyssie ako maju big hraci. To je vyhoda pre inzerentov.

Slabé cielenie? Nevieš o čom hovoríš. Na Slovensku neumožňuje cieliť? Nuž, ako by som to čo najjasnejšie metaforicky: Ak vieš čo si trafil, tak si už predsa dávno zacielil.

Spravoval som nedávno jednu kampaň, kde si klient prial zacieliť na konkrétnu niku obsahových webov. Po nastavení štruktúry a obsahu kampane som vyhadzoval na týždennej báze 4, max 6 webov a aj to išlo viac o politické rozhodnutie (zlodejov obsahu nepodporujem) ako že by to boli weby z inej oblasti. A ak boli, tak to boli práve rôzne katalógy, kde boli na danej URL homonimá. Ak chcete aj vy takúto špecificky cielenú kampaň, stačí sa ozvať e-mailom.

Garantovaný UIP?  Dáme metaforu: Keď vyhodíš na námestí sto desať korunových mincí, príde  sa pozrieť 200 ľudí. Keď ich vyhodíš 5000 príde sa pozrieť 6000 ľudí. Keď ich vyhodíš 50000, tak príde 6000 ľudí. Lebo viac v tom meste nežije.

3. Osobny kontakt v BA. Google v BA asi neobieha inzerentov, nechodi s nimi na obedy, nepredstavuje svoje produkty.

Argumenty zo starej ekonomiky milujem ako koza nôž. Ale máš pravdu, toto je fakt. Niekto musí stredných inzerentov a reklamky spravujúce veľkých inzerentov presvedčiť, že sa na ten web naozaj oplatí ísť s inzerciou.  Akokoľvek, toto stojí hafo, hafo peňazí. A na oboch stranách. Sú to rýchlo a veľmi rizikovo investované a pomaly vracajúce sa peniaze. Skúsenosť z mojej materskej profesie mi hovorí, že na takúto stratégiu musíš mať dobré investičné zázemie (slovo investičné je v tejto vete metafora).  Nemám rád starú ekonomiku, preto sa v súčasnom prostredí nesnažím mať svoju kamennú lekáreň.

Práve na tomto bode som to pri  príprave svojho projektu zabalil. Na prácu podomového obchodníka sa moje manažérske a odborné vedomosti nehodia. A dobrý obchoďák sa pozná podľa toho, že si sám pre seba vyháda výhodnejšiu províziu, najkajšie auto a najpohodlnejšie kreslo v kancelárii. Ak to váš obchoďák nemá, skúste sa poobzerať, či nie je zo školy starej ekonomiky.

4. Vyhoda pre portal je moznost zvysenia prijmov. Z bannerov aj po provizii dostane portal viac ako z PPC. Ak to klapne mozu portaly realne zarobit vyrazne viac. Ak to neklapne tak sa nic portalom nestane, ficia dalej, aj tak z bannerov vela nemali, ak vobec nieco mali.

Mám tomu rozumieť tak, že celý podnikateľský zámer je postavený na tom, že produkt je pre inzerenta menej výhodný ako ostatné možnosti na trhu? Akokoľvek, v pôvodnom článku som neporovnával koncept platby, pretože ten je zaťažený problémom  jeho výberu. Existujúci hráči  majú ten výber oveľa širší. Dôvody prečo je to tak detailne rozoberám v odstavci Straty a útrapy každodenného života.  Uvažujem nad reálnosťou podnikateľského zámeru.

Ďalej je tu chyba v úvahe v poslednej vete. Jednak: Medzititulok v pôvodnom článku “Naozaj si myslíte, že konkurovať nám je dobrý nápad?” je citácia.  Niekedy na pochopenie stačí takýto telefonát z INAK zlatého čísla. Alebo od jeho poskokov, závisí na akej pozícii vrámci expandujúcej firmy pracuješ. <pokus o iróniu> No dobre, možno by sa k tomu chalani z Etarget neznížili, veď by išlo len o stratu ich prímov. Myslím, že čoskoro iniciatívne rozšíria počet pozícii zo súčasných 5 na 10.  Rovnako Google, ktorý by určite bez mihnutia oka nepozatváral účty. Oni to nemajú vo zvyku, vždy dopredu 2-3 mailom upozornia na porušenia pravidiel.</koniec pokusu o iróniu>. Tie nástroje tie firmy v zmluvách či obchodných podmienkach majú. Stačí aby ich uplatnili.

K tomuto bodu ešte upriamim pozornosť na umiestnenie reklamy na konkrétnom webe. Ide o to, že dobré sú na danom URL skutočne len dve pozície a tretia ešte ako tak. A práve o tieto tri pozície sa bojuje.  Vrámci daného webu je zaujímavých tak 2-5% zo všetkých URL. Dáme metaforu: Prosto, prirovnať možnosti výberu kam dať tie banery k  šírim prériám je mýtus. Ide skôr o problém parkovania v Tokiu.

5. Ak si ta nova firma zazmluvni velke UIP tak moze fungovat dobre dlhe dlhe roky, tak ako eTarget. Google prisiel a eTarget funguje dalej, neviem ci klesaju ci rastu, ale funguju.

Vždy existujú obchodný partneri prvej, druhej a tretej kategórie. Práve dámy a páni z reklamiek, ktoré sa starajú o veľkých inzerentov by o tom vedeli hodiny rozprávať. Robil som pár rokov marketingovom oddelení najväčšej lekárenskej siete v ČR. Rozdiel, či na tom exkluzívnom mieste bude jedna alebo iná firma bol vždy v tom „koľko sa na tom ušetrí“.  Vrámci inej pracovnej pozície som rekonštruoval jedno čosi. A to čosi počas rekonštrukcie zmenilo majiteľa a ani si to (to čosi) nevšimlo.

Záver s dobrým koncom

Na záver dám ešte jednu metaforu:  Blog je blog a biznis je biznis. Dúfam, že tento článok na blogu nebudem v biznise ľutovať. Metafor je v ňom celkom dosť.  Pretože akokoľvek som vymyslel 99 spôsobov ako by to nešlo, práve to, že ich pozná, umožní realizátorovi podnikateľského zámeru tento zámer úspešne zrealizovať.  Verte mi, interný auditor vie o čom hovorím.

2 komentáre pri “Ťažkosti podnikateľského zámeru

  1. Spätné upozornenie: Niesom » Bannerové kampane na malé weby, 2. časť

  2. Pánové, hrozně mě mrzí, že sem na tohle vlákno a na diskuzi kolem web2media narazil až teď. Základem je že oba články jsou psaný primárně tak aby se našli argumenty proti nikoliv pro. Jsou psány člověkem který del mého názoru a dojmu z textu (omlouvám se jestli se mýlim) má zkušenosti hlavně(pouze) z online marketingu. Bannerová reklama je v některých rysech daleko více podobná offline reklamě a primárně u ní nikoho nazajímá vysoká ROI, jelikož je vyvážená image efektem. V online světě je bannerová reklama trochu dinosaurem, který ztrácí na významu, ale úplně ho neztratí. Ustálená hodnotu poměru mezi kontextem a banner advertising se pohubuje kolem 30/70 -40/60 ve prospěch kontextu ale záleží na specifiku webu.
    V zemích vyspělého internetu jsou firmy jako web2media čili sales media representative houses stabilními hráči na trhu.
    Osobně takovéto služby využívám v 6ti různých zemích světa. Myslím že mám srovnání…..

    Autor uvádí vcelku pravdivé argumenty akorát se na to jaksi zapomíná kouknout trochu z nadhledu a budoucího vývoje. To co platí dnes nemusí platit za rok, dva….. Krásné je že v oblasti internetu se dá po odstranění lokálních specifik docela dobře předvídat vývoj kam to dojde. Slovenský internet se teprv vyvíjí a nechci použít nějaké drsné přirovnání o stavu slovenského internetu, ale slušně řečeno ta cesta před ním je ještě hoooodně dlouhá, než se na něm ustálí klasické tržní mechanizmy, nástroje silní a středně silní hráči, lidé začnou využívat další služby (tzn.další hráči atd.). Btw, legrace byla sledovat kauzu o měření…..myslím jeden příklad za všechny :-). Web2media má na trhu a bude mít na trhu místo, problém je v podhoubí a čase……a také jistě v naší společné československé mentalitě. Všichni dopoředu víme že něco nejde, nefunguje, nemá šanci na úspěch i když o tom víme……

    Prosím autora ať to nebere osobně, jde o polemiku a web2media držim palce. Je to běh na dlouhou trať, tak doufám že je nezačně píchat v boku po prvních 100 metrech .-)

Komentáre sú uzavreté.