Twitter – firma, ktorá hľadá obchodný model a má 0,6% podiel na trhu, už získala 250 miliónov US$

Počas niekoľkých kôl už kde-kto do firmy bez známeho spôsobu zarábania nalial a vraj ešte naleje toľko, že dohromady toho bude štvrť miliardy dolárov.

It’s likely they’ll raise more than the $20 million in capital they’ve taken in over two previous rounds. Their last round, raised in June 2008, was a $15 million raise from new investors Spark Capital and Bezos Expeditions. Union Square Ventures and Digital Garage increased their previous investment.

Twitter Raising New Cash At $250 Million Valuation

A to bolo odmietnutých pol miliardy od Facebooku za prevzatie.

Hovorí sa také porekadlo, že sila miliónov je v nulách. Donedávna som si myslel, že v nulách za nejakou číslicou. Twitter ukazuje, že tou vedúcou číslicou môže byť kľudne nula.

Žiaden zisk, žiaden problém.

Ale budem milosrdný a priznám Twitteru existenciu nejakého biznis modelu. A budem ešte milosrdnejší a poviem, že ich marža je tak 20%. Aký obrat by museli mať, aby do 5-10 rokov vrátili, čo bolo do nich napumpované?

Hovoríte, že ich náklady na výrobu sú minimálne, takže… Ups, Facebook uvádzal v prognóze na rok 2008, že ich náklady budú $200 miliónov, lebo treba kúpiť nejaké tie servre…

Takže na začiatok: 20% z akej sumy krát 5-10 rokov dá dohromady 250 miliónov? A to sme bez úrokov. S akou maržou počíta taký rizikový kapitalista?  Má Twitter taký potenciál v obrate?

Nič nevytvárame, my vlastníme.

Nuž a akokoľvek, za čo by som bol ochotný Twitteru platiť ako užívateľ? Za nič. Čo by potrebovala z toho, čo Twitter ponúka, babička 2.0? Nič!

Napriek tomu, rizikoví investori zaplatili za takýchto užívateľov 42US$ za každého. Majú k dispozícii 6 miliónov užívateľov z celkových viac ako jednej miliardy užívateľov celosvetového internetu. Teda nejakých 0,6% podiel na trhu.  Percentá Google 77% (778 miliónov ľudí) a Facebook 22% (220 miliónov ľudí) sú v tomto porovnaní o niečo zaujímavejšie. Čísla v zátvorkách sú zo správy SITA. Ak by sme vzali do úvahy údaje podľa compete.com bolo by to ešte zábavnejšie:

  1. google.com – 139,637,119 mesačných návštevníkov za december
  2. facebook.com – 59,675,502 mesačných návštevníkov
  3. twitter.com – 4,438,149 mesačných návštevníkov


Celé mi to pripomína veľký humbuk v štýle: Hlavne, že vlastníme.

7 komentárov pri “Twitter – firma, ktorá hľadá obchodný model a má 0,6% podiel na trhu, už získala 250 miliónov US$

  1. Zonglovanie s cislami. Nic viac a nic menej. Aj ked su veci, ktore uznavam ako rozumny pohlad na vec, tak minimalne vypocitavanie obchodneho podielu z celkoveho poctu nejakych userkov na Internete je uplne zcestne.

  2. je to skutocne divne, asi by nam to mal niekto vysvetlit.

    zrejme navratnost nie je jedina deviza.

    ze by ta cena boli ti uzivatelia? aj to mi nech niekto vysvetli

  3. neboj, reklama to vsetko bohato pokryje. nakoniec business model sa tam da vysledovat podobne ako na facebooku – ponukat firmam moznost oslovit ludi priamo, urobit si z nich fanusikov, posielat im PR spravy atd. tak by som to robil ja.

  4. ps: moznost oslovit vsetkych 6 mil. uzivatelov naraz je tiez velka deviza. a ak to bude robene rozumne (napr. raz za tyzden), tak ani nikto nebude namietat.

  5. Hranie sa s cislami a cucanie si zaverov z palca. Nie ze by som s Tebou principialne nesuhlasil, ale vypocitavanie trhoveho podielu sposobom, ktory si naznacil je cista hlupost.

  6. Ale hej, je to nadnesené a dosť metafyzické. Ale ukazuje to zaujímavú skutočnosť: Máme tu jednu miliardu potencionálnych užívateľov a líder mikroblogingu osloví z nich 0,6%. Líder vyhľadávania osloví 77% z nich. Vezmime to rádovo a vychádza mi, že pri pohľade z nadhľadu a uvážiac, že konkurenti Twitteru prispejú do celkovej sumy užívateľov ešte menšími podielmi, je mikroblogink nezaujímavý. Skúsme tieto podiely preniesť lokálne a ak sa nestanú extrémy ako je Ortkut v Brazílii, môžeme ľahko vidieť, koľko Slovákov tak môže Twitter na seba namotať.

    Ale samozrejme treba mať na pamäti obligátnu poučku: Internet je priestor malých čísel. Mať 6 miliónov užívateľov by sa mi páčilo. Na rozdiel od dudofta nie som ale presvedčený, že by boli výnosy nad nulou, aby bol zaistený win-win (cena – úžitok pre objednávateľa) model.

  7. Existuje kopec ovela mensich webov, ktore si na seba v pohode dokazu zarobit. Je to o pomere vydajov k prijmom. Vcelku logicke by mi doslo (co nemusi byt pravda), keby investor mal uz aspon hmlisty plan ako chce riesit navratnost. Aspon pokial si ja pamatam pisanie podnikatelskych planov, komunikaciu s (aj rizikovymi) investormi, tak naliat peniaze bez vizie navratnosti nebolo pre nich take samozrejme :-{)) Bezne sa ocakavalo takych 12-20% rocne + zaujimave klauzuly v zmluve, ktore mohli sposobit, ze ak veci nesli ako by mali, tak o 5 rokov bola Tvoja firma ich a mohol si zamavat …..

Komentáre sú uzavreté.