Zaujímavé, ako sa objavujú články o potrebe dostatočného množstva operačnej pamäte. Pripravuje sa priestor na vety: Veď mi sme to oddávna hovorili, že veľkosť operačnej pamäte je rozhodujúca. To keď budete zúfalí vstávať od počítača v túžbe, aby sa vám konečne prekreslilo to ohurujúce Aqua Glass okno. Keď som pred rokom dostal firemný laptop a od ajťáka chcel, aby mi spolu s reinštaláciou Windowsov doplnil operačnú pamäť na 512 MB, no smial sa že vraj na čo. Nuž na robotu som mu odpovedal. Neviem či ste si všimli, ale svoju prácu robíte v aplikáciách, nie v operačnom systéme.
Môj pohľad do budúcnosti je nelichotivý. Tak ako teraz, po sadnutí si za nový počítač ako prvé prepína nastavenia do vzhľad optimalizovaný na výkon. Peniaze, ktoré som investoval do železa by som radšej venoval do softwaru, ktorý by tak mohol poskytnúť desiatky a desiatky nových fićúriniek.
Myslím, že v prehnaných nárokoch na hardware môžu mať kľudne prsty výrobcovia železa. Možno počujem trávu rásť, ale pozrime sa na to lepšie. Jednotka inštalovaného výkonu je stále lacnejšia a lacnejšia a k tomu to zúfalstvo, že všetky dnes (v tento deň) vyrobené počítače počas celej svoje životnosti poskytnú cca 30% svojho inštalovaného výkonu. S tým sa nemohli len tak zmieriť. Tak si položili kardinálnu otázku: Kam sním? (myslí sa s výkonom) No furt beží práve operačný systém, tak ho obohatíme o tisícky neproduktívnych ptákovín. A tak budeme odsúdený kupovať povinne výkonnejší hardware, aby sme dosiahli produktivitu v aplikáciách ako pred rokmi. (Môj obľúbený pokrok regresiou.). Applu by to evidentne neprešlo, tam bola spojitosť medzi výrobcom hardwaru a operačného systému dosť zjavná.
A tak sme sa prepracovali až ku kardinálnej otázke dnešných dní: Potrebujem ja vôbec novú verziu Windowsov? Pre zrýchlenie práce evidentne nie. Ak má stáť rovnako, či viac ako doterajšie XP, tak načo? Ak mám pri kúpe počítača zaplatiť za výkon hardware, ktorý by som pri XP nepotreboval, tak zase nie.
Historická vložka: Keď prichádzali po 486. pentiá, objavovali sa články, v ktorých sa ukazovalo, že na dosiahnutie rovnakého výkonu netreba meniť základnú dosku a procesor, stačí si dokúpiť operačnú pamäť. To len tak na osvieženie. Pamäte.
Ale späť do súčasnosti. Microsoft si s novým operačným systémom pekne zavaril. Podľa mňa Apple neprechádza na Intel platformu v tomto čase len tak náhodou. Zdá sa mi, že veľmi dobre vedeli kedy a čo urobiť. (Kam len na to chodili…) Vidím to tak, že nás čaká veľmi príjemná cenová vojna. Microsoft už začína testovať akceptáciu nových cien. A tiež nervy markeťákov od Applu. Máme tu dva rovnocenné, vymakané, užívateľsky prítulné operačné systémy. Pre každý nový stroj je to len a len otázka voľby. Už nie nutnosti. A Apple to veľmi dobre tušilo. Preto sa Microsoft snaží zachrániť čo sa dá v povesti svojho ešte nenarodeného systému. Bude ho to stáť strašné prachy a pochybujem že sa mu to podarí.
Nadpis napríklad takýto:Živě.cz – Systémové nároky Windows Vista – nižší než jsme čekali a v texte:
Jak vidíte, minimální požadavky jsou opravdu velmi nízké a snad kromě 512 MB paměti odpovídají několik let starým sestavám. Na podobné sestavě ale budete jen těžko provozovat náročné aplikace, je to vlastně minimální konfigurace pro spuštění samotného systému, který však nebude reagovat zřejmě dvakrát nejsvižněji a na pokročilé efekty v uživatelské prostředí můžete pochopitelně zapomenout.
Ja vám neviem. Alebo som nepochopil významu slov nízky a vysoký, alebo sa ma niekto snaží presvedčiť o nesmrteľnosti chrústa. Taký chrúst, prichytený podrážkou topánky o podlahu bude svižne reagovať veľmi ťažko.
Naopak Apple vcelku v pohode a skoro bez povšimnutia prečkal odhalenie, aké nevýkonné stroje (hlavne v segmenet pre domácnosť) to v posledných 5. rokoch predával svojim verným. Pekné, tiché, ale nevýkonné. Bez povšimnutia hlavne pre svoj doterajší nízky podiel. Teraz sa môže pokojne a s plnou razanciou pustiť do boja o trhový podiel na celom počítačovom trhu. A ani mu pri tom nebude prekážať, že jeho operačný systém požiera inštalovaný výkon rovnako úspešne.
Všetko je len otázka dobrého marketingu, ktorý zaplatíme.