Z príručky o nakupovaní cez internet – prečo nakupovať na internete

Úvodný diel som venoval základným pojmom s ktorými sa stretávame na konci objednávkového procesu. Tento diel bude naopak o tom úplne prvom, základnom, o prvotných pohnútkach, prečo nakupovať na internete.

Hneď na začiatku využijeme naše znalosti z prvého dielu. Jeden z rozumných dôvodov prečo nakupovať na internete je blízkosť obchodu. Povedali sme si, že si vyberáme pri objednávaní spôsob doručenia. Tak si vyberte taký spôsob, ktorý je vám najbližší. Uvediem niekoľko príkladov:

  • Máte za rohom kamennú výdajňu internetového obchodu? Tak je pre vás nakupovanie cez internet výhodné.
  • Máte poštu (budovu, kde vydávajú balíky) oproti, cez ulicu? Tak je pre vás nakupovanie výhodné.
  • Poštárka je vaša známa (na dedine ste spolu tajne chodili na hrušky do školskej záhrady)? Tak je pre vás nakupovanie pohodlné, keď si necháte doviezť balík poštou.
  • Je najbližší obchod (iný, kamenný) s vyhliadnutým tovarom v ďalekom okresnom/krajskom/hlavnom/zámorskom meste? Tak je pre vás nakupovanie cez internet výhodné. Cesta vlakom by sa predražila.
  • Chcete si nechať nákup doniesť až do domu? Tak nakupujte cez internet a ako spôsob doručenia si zvolte nejakú súkromnú spoločnosť.
  • Chcete si pokecať s obchodníkom? Vyberte si taký internetový obchod, ktorý to umožňuje. Záznam z IM je viac ako jedna babka povedala.

Verím, že ste z uvedených príkladov pochopili filozofiu internetového nakupovania z pohľadu blízkosti tovaru. Internet prinesie do vašej obývačky hypermarket plný tisícov druhov tovaru. Internet privedie bratislavský hypermarket a nákupnú pasáž Polusu do vašej dediny. Keď pôjdete zajtra okolo budovy pošty, privrite oči a predstavte si webovú stránku nejakého internetového obchodu. Je tam!

Druhý dôvod je tiež spojený s vedomosťami, ktoré ste získali v prvom diele. Áno, je to otázka ceny a platobných možností.

  • Chcete si vybrať hneď, ale platiť až po výplate? Napíšte do poznámky k objednávke, že nech to pošlú až začiatkom budúceho mesiaca. Nebudete si musieť zariaďovať kreditku ( alebo kontokorent a veci podobné), ktoré by vás na úrokoch stáli priveľa.
  • Chcete si vybrať najvýhodnejšiu cenu? Obísť rovnaké množstvo kamenných predajní by vás stálo niekoľko kilometrov najazdených na aute.
  • Chcete platiť len a len bezhotovostne? (Kartou, prevodom na účet) Tak si vyberte taký internetový obchod, ktorý ponúka vášmu srdcu najmilší spôsob platby.
  • Chcete platiť za hmatateľný tovar, ktorý držíte v rukách? Nakupujete prvýkrát v konkrétnom internetovom obchode? Zvolte istotu platby formou dobierky.

Viete, ide o to, nájsť tú správnu kombináciu možností platby a možností doručenia či šírky sortimentu, ktoré vám (osobne, konkrétne, jedinečne a špeciálne) vyhovujú. Nie každý eShop poskytuje všetky možnosti. A naopak, medzi eShopmi určite nájdete taký, ktorý poskytuje kombináciu vám priamo na mieru.

Všimnite si, že výhodná cena je len jedna z možností a je súčasťou len 6 kombinácii z celkových 24 možných kombinácii pozitívnych dôvodov prečo nakupovať. A to som sa veľmi nesnažil nájsť tie vaše dôvody, prečo je nákup na sieti práve pre vás špecificky výhodný.

Nabudúce si povieme o tom, ako prebieha objednávkový proces, aby sme v ďalšom diele mohli využiť získané vedomosti pri rozhodovaní, kedy je nevhodné nakupovať na internete. Bez znalosti techniky a princípov objednávkového procesu totiž nepochopíte, ako sa vysporiadať s obchodmi predávajúcimi vzduch a vodu v koši. Preto budúci diel bude kľúčovým v celom seriále.