Z príručky o nakupovaní cez internet – spôsob platby a spôsob dodania

Úvodný diel bude venovaný poslednému kroku v nákupnom procese. Posledným krokom pred odoslaním objednávky je výber spôsobu doručenia a výber spôsobu, akým za tovar zaplatíte.

Základná myšlienka, teda dve:

  1. Je možné si vybrať len z možností, ktoré vidíte na obrazovke.
  2. Spôsob platby a spôsob dodania sú dve navzájom nesúvisiace činnosti.

Toľko to, čo by som rád, aby ste si z dnešného dielu odniesli do života a pre svoje blaho. Nasleduje obšírne vysvetlenie a spomenieme aj nejaké tie výnimky. Hlavne pre chytačov za slovo.

Takže, ako je to s prvým pravidlom, teda, že vybrať sa dá len z toho, čo je na obrazovke? Nuž, obchodník, ktorý prevádzkuje eShop, by zákazníkovi za to, že u neho nechá peniaze, aj modré z neba zniesol. Dokonca by pokojne každému zákazníkovi osobne doviezol jeho objednávku až do domu presne v čase, ktorý si zákazník rozkáže. Aj by zákazníka nechal zaplatiť kartou, aj paypalom, aj pri prevzatí zásielky, aj všetkými spomenutými spôsobmi naraz. Len keby to bolo možné! Každý obchodník vie, že pretože neponúka to, čo konkurencia, tak jeho konkurencia získa jeho zákazníkov. Medzi možné treba chápať aj to, že niektoré spôsoby doručenia či platby by tak zásadne predražili vašu objednávku, že by jej uspokojenie nemalo pre obchodníka žiaden význam. Dokonca aj s ohľadom na mnohokrát omieľaný argument, že po prvom nerentabilnom nákupe a overení serióznosti eShopu, by ste ako zákazník urobili objednávku storočia. Neurobili! Urobte ju hneď a to uvidíte, ten cvrkot, čo je všetko možné. Dobrý obchodník sa zákazníkovi, ktorý urobí neprimerane obrovskú objednávku určite ozve.

Druhý bod je jednoduchší na objasňovanie. To, že spôsob objednania a spôsob platby sú dve rôzne činnosti, tak to berte ako fakt. Vysvetlím na príklade, kde nastáva najväčšie množstvo nedorozumení: Dobierka je spôsob platby. Princípom dobierky je, že zákazník platí v momente prevzatia tovaru z rúk doručovateľa a naopak, zákazník nedostane tovar do ruky, pokiaľ fyzicky nezaplatí. To prvé je dôležité pre zákazníka, lebo má istotu, že platí za tovar, ktorý vidí v rukách doručovateľa. To druhé je dôležité pre eShop, lebo má istotu, že za tovar, ktorý zákazník prevzal, dostane naozaj zaplatené. Tento prvok istoty na oboch stranách je práve dôvodom, prečo platba formou dobierky je taká obľúbená.

Vzhľadom na to, že v oblasti balíkov je už trh viac menej liberalizovaný, doručovať môže nielen Pošta, ale aj rôzne iné firmy, ktoré majú na doručovanie balíkov fyzickým osobám licenciu. Rôzne firmy, ktoré majú v názve slová ako „doručovacia“ „kuriérna“ či „expresná“. Tieto slová v názvoch firiem sú len a len marketingové pozlátko. Z pohľadu rýchlosti a rozsahu doručovania je väčšina týchto firiem totožná s Poštou, tak ako ju chápeme z čias dávno či nedávno minulých. Rozdiel býva spravidla v komforte a službách pre zákazníka. Rôzne súkromné doručovacie služby sú schopné dopredu zavolať zákazníkovi a dohodnúť aj prvodoručenie vo večerných hodinách alebo v čase keď to zákazníkovi najlepšie vyhovuje. A keď sa na to pozrieme z opačnej strany, teda zo strany eShopu, tak platí, že platbu formou dobierky poskytujú všetky firmy, ktoré doručujú zásielky fyzickým osobám.

Takže si to zhrňme. Rozlišujeme dve rôzne operácie vrámci doručovacieho procesu:

  1. spôsob platby (výber možností: prevodom z účtu na účet, dobierkou, platobnou kartou, Tatrapay a iné)
  2. spôsob doručenia (výber možností: Pošta, firma PPL, firma DHL, osobne v kamennej pobočnek eShopu a iné).

Tieto dve rôzne činnosti (platbu a doručenie) môžete spravidla v eShopoch voľne kombinovať. Obmedzenia vyplývajú len z logiky jednotlivých činností (bolo by nelogické vybrať platbu dobierkou a súčasne osobný odber).

Nabudúce o rozhodovaní sa, či vôbec nakupovať cez internet.

S dnešným článkom súvisí aj aktuálna anketa, ktorá tu bude visieť až do konca januára. Anketná otázka znie: Ak ste za posledných 6 mesiacov nakupovali v internetovom obchode, akú formu platby za tovar ste zvolili? Ak ste nenakupovali, je tam možnosť aj pre vás.

6 komentárov pri “Z príručky o nakupovaní cez internet – spôsob platby a spôsob dodania

  1. Veľmi pekné zhrnutie, musím pochváliť, že v tom konečne niekto urobil poriadok. 🙂 K tej ankete mám len jednu malú poznámku: „Platba prebodom na účet – dopredu“ – tu mal byť asi „prevod“, ale aj tak to nestráca na zmysluplnosti a význame.

  2. V jednom obchode som spojil spôsob platby aj doručenia do jednej stránky – čím sa ušetril jeden krok, aj keď uznám, že nie vždy je toto riešenie ideálne.

    K tej ankete. Nakupoval som za posledných 6 mesiacov na webe viackrát a použil som viaceré spôsoby platby – vopred, dobierka v hotovosti, osobne.

    Vopred platím v obchodoch kde nakupujem dlhší čas, alebo z okolia viem, že dany obchod je bezproblémový – ušetrím pár korún na dobierke a nemusím fyzicky vyberať peniaze z
    banky a pri niektorých dobierkach chodiť na poštu.

    Na dobierku som platil za tovar u mne menej dôveryhodných obchodoch.

    V hotovosti zase v obchode, kde to mam blízko, chcel som to mať nachystané keď prídem a navyše viem, že ich ceny na webe sú o x percent vyššie ako v kamennej predajni(zaujímavý model predaja, však(?), hlavne ak nákupy na webe sa považujú vo všeobecnosti za cenovo výhodnejšie).

  3. Anketu som vyplnil, ale pridam komentar i sem – nielen za poslednych 6 mesiacov, ale i za cele tie roky, ktore na internete nakupujem, som v pripade Sk e-shopov volil vyhradne platbu v hotovosti pri predani tovaru (ci uz postou alebo kurierom), Sk e-shopom totiz stale nedoverujem, aj po tolkych rokoch, nenaucili sa doposial byt serioznymi, to ale plati pre Sk obchodnikov ako celok, vratane kamennych, hlavne ti kamenni ma o tom presviedcaju podchvilou. A pokial budem mat nedoveru voci kamennym (sposob jednania so zakaznikom, snaha o odrbavanie zakaznika na jeho pravach, hlavne pri reklamacii), virtualnym verit nebudem duplom – v pripade ze „tovar je skladom“ a oni ho dodavaju mesiac, mozem nakup zrusit alebo neprevziat dodavku a ist inde. Takze v mojom pripade platba vyhradne „az po“.

  4. Pri nakupovaní na internete som zatiaľ vždy platil okamžite pri objednávke, buď priamo z účtu alebo kreditnou kartou. Nakupujem buď vo fínskych alebo vo svetovo známych internetových obchodoch. Tým fínskym verím nejako zo zvyku, a zo svetových sú to hlavne Amazon a buy.com, u ktorých nemám pochybnosti.

    Sem tam platím za niečo aj menším, neznámym obchodom alebo platím za služby. V tom prípade sa snažím platiť cez paypal aby som nemusel neznámemu subjektu dávať číslo mojej kreditky. Ak ide o vyššiu sumu, povedzme nad 100 USD, tak sa snažím nájsť buď fínsku alebo svetovo známu alternatívu, aj za cenu vyššej ceny.

    Ešte som chcel v súvislosti s dodávkou tovaru spomenúť, že vo Fínsku existuje aj možnosť dodať tovar do tzv. R-Kioski, čo je obdoba slovenských novinových stánkov. Výhoda je v tom, že tovar si zákazník môže vyzdvihnúť v najbližšom kiosku a nemusí chodiť na poštu.

  5. Zdravím má tu niekto skúsenosti s prepravnou firmou Bea-transport?www-bea-transport.com Chcel by som na ňu vedieť nejaká recenzie dobré aj zlé.Objednal som si auto z Fínska a táto spoločnosť mi ho má dodať.Zaráža ma však skutočnosť,že chcú peniaze vopred prevodom na ich účet.čakám od Vás emaily s recenziami na email exedy@azet.sk

Komentáre sú uzavreté.