Zamneď: Kam sa podela vyššia matematika?

Prešiel som si v ostatnom čase svoje okolie a nikde ani stopy po nejakej derivácii. O diferenciálnych rovniciach ani nechyrovať. Tak som si položil kardinálnu otázku: „Kam sa podela špičková odbornosť?“

Budúci týždeň budem čosi kdesi prezentovať. Odborné veci.  A je to tak bazálne, že predĺžená miecha je oproti tomu super organizovanou nervovou hmotou.

Keď som sa chodil popri vysokej škole zabávať na kurzy amerických country tancov, získal som jednu z najcennejších životných skúseností.

Country tance fungujú tak, že jeden predhadzuje názvy figúr  a ostatní ich vykonávajú. Figúr je neúrekom, jednoduchšie či zložitejšie. Aby to celé fungovalo, musia všetci tanečníci na parkete vedieť, kam majú vopchať pravú nohu a ako zakývať ľavou rukou, keď ten predhadzovač povie názov figúry. A tak sme sa postupne museli tie figúry naučiť.

Aby to bolo fest komplikované, tancuje sa vo štvorcoch, ktoré tvoria 4 páry tanečníkov.

A teraz príde tá životná skúsenosť:

Každý týždeň sa v kurze objavili nový ľudia. Každý týždeň niekto nemohol, takže druhý týždeň polovica párov v polovici kruhov nevedela, kam má strčiť nohu a ruku. A tak sa najprv museli naučiť figúry, ktoré zvyšných 75% ľudí už vedelo od minulého týždňa.

Tretí týždeň zas nemohli niektorí prísť a tak sa štvrtý týždeň zas 75% ľudí učilo kvôli tomu jednému páru vo svojej štvorici figúry z prvého týždňa.  Museli, inak by si nikto nezatancoval. Ako som spomenul, základnou jednotkou bol štvorec skladajúci sa z 8 ľudí.

Toľko jedna z mojich najcennejších životných skúseností.

Prišla mi na um, keď som uvažoval nad príčinami konca RSS čítačky Google Reader. Spomenul som si na to, keď som si pripravoval pred mesiacom prezentáciu k zavedeniu generovaných objednávok v prostredí najväčšej lekárenskej siete. A aj tento týždeň, keď som si chystal pár slov k princípom procesného riadenia pri vývoji SW.

Nesúvisiace veci obsahovo, ale formálne áno. Všetko čo som spisoval bola vlastne len a len propedeutika. Prečo tam nemám ani gram vyššej matematiky? Tých 75% by ju zvládlo. Ale aby fungoval celý tým programátorov, aby fungovala celá sieť lekární, aby celá komunita aktívnych tvorcov  internetového obsahu fungovala, musia sa aj tí, čo minulý týždeň chýbali doučiť základné figúry.

Predstavte si, že do siete lekární kúpite 2-3 nové lekárne. Kým sa naučia pracovať v zhode, počkáme? Predstavte si, že prijmete do týmu nových programátorov. Kým sa naučia pracovať v zhode, počkáme? Predstavte si, že na internet prichádzajú nový a nový užívatelia. Kým sa naučia používať RSS, počkáme?

Naozaj je trpezlivosť ten správny prístup, aby ste si udržali konkurenčnú výhodu aktívneho používania vyššej matematiky?

Ak sa od týchto večných nováčikov my, skúsení harcovníci, neodstrihneme, k vyššej matematike sa už jakživ nedostaneme.

Ako sme to vyriešili u tých country tancov? Nás 75% sme si len a len medzi sebou tvorili tie tanečné štvorce.  Ak sa priplietol niekto, kto nevedel figúry z pred týždňa, lebo tam nebol, proste sme ho ignorovali. A zas sme mali potešenie s nových vecí. A po dvoch-troch mesiacoch sme sa dostali na úplne inú úroveň. Dostali sme sa k tej vyššej matematike a mali sme z toho dobrý pocit. Ten tanec zrazu začal dávať zmysel a nik z nás už nechcel tancovať tie primitívne figúry z prvých týždňov.

Vyššia matematika sa k nám vrátila spoločne s krutosťou prirodzeného výberu, vyžadovaním tvrdej práce a dodržiavaním dohôd.

Za pojem „vyššia matematika“ si dosaďte napríklad „pohostinné stravovacie služby“. Alebo „fungujúci marketing“. Alebo „televízna zábava“. Alebo „kvalitné potraviny“. Alebo čokoľvek.

Ide to ťažko, že? Ani sa vám nečudujem, keď už tak dlho namiesto profesionálnych, vysokoškolsky vzdelaných hercov hrajú v hlavnom vysielacom čase amatéri v rôznych „Talentoch“ a „Superstár“.

Keď sme si zvykli, že namiesto postgraduálnych titulov nám stačí len pár mesiacov praxe na obsadenie vedúcich postov v lekárenstve.

Keď namiesto doplnkových predmetov podporujeme u decák „to nebudem potrebovať, pri svojom budúcom povolaní, to si vygúglim“.

Keď policajtov neškolíme čo to je pomáhať a chrániť a spoliehame sa na to, že to je predsa samozrejmé, že budú pomáhať a chrániť práve tak ako si to ja alebo ty predstavujeme.

Keď znižujeme latku vo všetkom tak, že je pre scarabea ľahšie ju preskočiť, ako podliezť. V absurdnej radosti nad rastúcim množstvom skákajúcich scarabeov.

Jeden fúzkatý maliar raz ukázal  vystretou rukou davu, ako  vysoko (až vyše hlavy)  skáče jeho skarabeus. A keďže ľudia vôbec nevedeli ako by mohla vyzerať „bohatá spoločnosť“, „tolerantné spolužitie“, „osobná sloboda“, celkom sa mu darilo pri tvorbe spoločnosti bez týchto „vyšších matematík“.

Kam sa podela vyššia matematika? Vzdávame sa jej v nekonečnom začiatočníctve, ktoré obhajujeme absurdnou argumentáciou o ľudských právach plnej nezmyslov politickej korektnosti, namiesto podpory vzdelávania vo vyššej matematike. Namiesto hľadania ciest sprístupnenia výsledkov vyššej matematiky.

Kam sa podela vyššia matematika? Prestali sme si vážiť znalcov vyššej matematiky, tak sa jej znalci prispôsobili tomu, čo si vážime. Začali zo seba robiť skákajúcich scarabeov.

Viete, priatelia, každá jedna sanitárka, v ktorejkoľvek lekárni kde som pracoval, vám potvrdí, ako som si vážil jej prácu. Strašne som sa tešil z toho, ako dokonale dokážu robiť prácu, ktorú ja tak dobre robiť neviem. Darmo som študovaný, práca sanitárky ma nebaví a výsledky nikdy neboli také, ako keď tú svoju vyššiu matematiku robili oni.

Za „vyššiu matematiku“ si môžete dosadiť naozaj čokoľvek. Dokonca aj „politickú prácu“, alebo používanie RSS pri tvorbe rešerší, automatizáciu skladového hospodárstva či moderné metódy manažmentu.

 

2 komentáre pri “Zamneď: Kam sa podela vyššia matematika?

  1. Derivácie sú všade okolo nás, či už si to uvedomujeme alebo nie. Veď aj vztah pružnosti a zotrvačnosti vzduchu pri prenose zvuku sa riadi diferenciálnými rovnicami kedykoľvek niekto hovorí. Iba že vätšine ludí je to ľahostajné.
    Zato sa u nás v českej spoločnosti veľa hovorí o integrácii, najmä ak ide o Rómy.

  2. Derivácie sú všade okolo nás, či už si to uvedomujeme alebo nie. Veď aj vztah pružnosti a zotrvačnosti vzduchu pri prenose zvuku sa riadi diferenciálnými rovnicami kedykoľvek niekto hovorí. Iba že vätšine ludí je to ľahostajné.
    Zato sa u nás v českej spoločnosti veľa hovorí o integrácii, najmä ak ide o Rómy.

Komentáre sú uzavreté.