Zľava musí počítať s budúcim vývojom

Rony rozoberá ako je to s domnelým výrokom Telefón za korunu. No určite! Pekne mi to zrátajú v paušále ako odpoveď na otázku Čo považujete za najväčší chyták mobilných operátorov?  Ako argument, kedy je mobil za korunu OK uvádza:

V prípade, že kvôli získaniu korunového mobilu nemusím zbytočne zvýšiť poplatok za paušal (len kvôli tomu, aby som ten mobil dostal) a skutočne mám v pláne byť mobilný aspoň tak dlhý čas ako je doba viazanosti, tak predsa nebudem platiť vyššiu cenu za ten istý paušál ak si korunák zoberiem.

Nuž, je to tak aj nie je to tak. Kuleha s korunovým mobilom je, že na dané obdobie mám definovaný paušál, ktorý nie je možné zmeniť. V prípadoch ktoré opisuje je to OK, ale čo v prípade, že operátor príde v 2/3 tvojej viazanosti s rovnakým rozsahom služieb za menší paušál? Mne sa to stalo v prípade T-com ADSL, keď v prípade započítania všetkých rozdielov (skutočná cena routra, zľava na paušál kvôli viazanosti…) som bol škodný cca 3000 Sk. A to ešte abstrahujem cenu za zriadenie, aby bol môj príklad kompatibilný s jeho.

Takže mobil za korunu nie je ani tak zaplatený tým čo spomína a správne vyvracia. On je zaplatený ušetrenými budúcimi zľavami, ktoré operátor nemusí poskytnúť na tvoje udržanie v budúcnosti. Ono totiž, zľava to je investícia do budúcnosti. Keď ju nejaký subjekt poskytuje tak ju musí dosť naspäť a ešte nejakú maržu k tomu.

Najednoduchšia kalkulácia, nad ktorou bežný človek uvažuje, sa spolieha len na nahradenie stratenej marže zvýšením obratu. Ale v takejto úvahe sa zabúda na to, že trh sa stále vyvíja a často sa stane, že zľavnený produkt prosto vyjde z módy, poklesnú predaje, príde nová konkurencia. A to všetko skôr, ako sme si naplánovali obdobie, ktoré potrebujeme na kompenzáciu zvýšeným obratom. Už vôbec to nie je dobrá úvaha v prostredí, keď súčasťou zľavy sú povinné budúce objednávky.

Takže sa vrátim k tomu nešťastnému ADSL Klasik. T-com.sk poskytol zľavu na router (bol za korunu) na paušál (cca 30%) s vedomím, že má istých 24 objednávok a ušetrí na ďalšej zľave, ktorú by som si vybral na posledných 6 objednávok. Prosto vedel, že o 18 mesiacov bude treba zľaviť produkt kvôli vonkajším vplyvom. Takže nie len, že dostal zľavu späť, ale aj s maržou cca 3000 Sk. A ak by som započítal aj to, že mi mohol (čo našťastie, aj keď finančne nelogicky, neurobil) posledných 6 mesiacov poskytovať horšiu službu tak aj viac. To je presne ten moment, kedy ho mi zákazníci obviňujeme, že sa k svojim stálym zákazníkom správa divne.

Firmy to budú robiť vždy. Z pohľadu zákazníka je to len o tej úvahe, či aj dnes ale aj o tých 18 mesiacov mi bude normálne platiť 500 Sk za ADSL pripojenie.  Osobne považujem za oprávnenú platbu za pripojenie do internetu tak akurát výchovných 100Sk.