Od obchodu očakávam filtrovanie

Nakupujem rád a často. Vrátane týždenných nákupov potravín a všetkého čo je treba na chod domácností. Píšem v množnom čísle, lebo mám ako správny vysťahovalec domácnosti dve.

Zásadný poznatok po 15 rokoch starania sa o domácnosť:

  1. Od obchodu očakávam, že vyfiltruje to dobré pre mňa.
  2. Tovar s pridanou hodnotou.
  3. Pohodlie pri nákupe.
Z mojej profesie poznám základný problém maloobchodu, ktorým je nekonečná ponuka a konečná veľkosť regálov.  Takže obchodník, či chce, alebo nechce, musí vyberať, čo na tie regále dá a čo ponúkne svojim zákazníkom.  Keď radím kolegom, ako sa majú rozhodovať, tak im hovorím, aby hľadali tovar s pridanou hodnotou.    Aby to čo predávajú, malo pre zákazníka jasnú pridanú hodnotu. To sa potom aj marketing robí veľmi ľahko. Aby ponúkali veci, ktoré budú schopní zákazníkovi nejako okecať.

Mimochodom, je zábavné, ako obchodní reprezentanti hľadajú mnohokrát s námahou odpoveď na moju otázku, akú pridanú hodnotu má ich tovar nie pre mňa ako predajcu, ale pre môjho zákazníka.

A teraz k tomu  filtovaniu.

Chodím nakupovať oblečenie k Mark@Spencer.  Ide o to, že majú presne moje veľkosti. Že vždy majú moje veľkosti. Majú to čo sa nosí, v strihoch, ktoré sú bežne na ulici.  Nemusím sa o nič starať, oni to vyriešili za mňa tým, že ponúkajú len to, čo sa mi za týždeň nezničí a v čom nebudem vyzerať ako exot. Vyfiltrovali to z nekonečnej ponuky vzorov.

Do našej druhej/prvej domácnosti nakupujeme u nás v malom dedinskom obchode.  Nakupujem presne to isté ako v Glóbuse. Druhovo, značky sú samozrejme trochu iné. V tom dedinskom obchodíku to je na ploche dvoch väčších obývačiek.  Nikdy mi tam nič nechýba, všetko majú.  Rovnako ako v tom glóbuse na pol hektári.  Vyfiltrovali presne to čo nakupujem.  A čo suseda nemá, to nepotrebujem.

Pritom sa vôbec necítim obmedzovaný v možnostiach. To je podľa mňa tajomstvo jej úspechu aj úspech Mark@Spencer u mňa.  Vyfiltrovali to čo chcem nakúpiť.

Niekde by som tak či tak nakupoval. Tak nakupujem tam, kde je to pre mňa príjemné. Kde je tovar,ktorého výrobcovia sa ma nesnažia ojebať. Vo všetkých troch prevádzkach dobre vyfiltrovali také produkty, ktoré nemám problém kúpiť.

Ako je to s cenami?

Nuž, všetko je to otázka spočítania si jednosuchej rovnice

Náklady = čas + peniaze

Všimol som si, že v tom našom malom obchodíku majú drahú minerálku. Na šiestich fľašiach sú to 4/5 siedmej fľaše. Keď riešim smäd, Jednu-dve si kúpim u nej. Pre účely veľkej spotreby kúpim v meste kartóny.

Ostatné? Viete, ja chcem, aby tam ten obchod bol aj o rok v sobotu ráno otvorený. Tak tam nakupujem vlastne všetko a tie centové rozdiely nepočítam.  Ak ste zažili v praxi, čo by urobil Malý princ s ušetrenými 6 minútami vďaka tabletkám proti smädu, chápete ma, prečo chcem aby tam bol aj o rok.

Pohodlie je dôležité

Glóbus? Vravia, že je to ten z drahších hypermarketov. No nestáva sa mi, že by som čakal na pokladňu. Nie pri, ale ani len na. Pravidelne sú niektoré voľné. Prázdne regály som nevidel, doplňovačov sa tam motá haba-fúru, je koho sa opýtať na cestu.  Áno, tento pocit si platím v tých 10-haliernikových rozdieloch.

Teraz v Glóbuse vymysleli skutočne vernostnú akciu. Na získanie dobrých kufrov treba skutočne veľa a pravidelných nákupov. Aj priemernému matematikovi je jasné, že nie sú zadarmo. Príjemné, že je to akcia práve pre nás, už skutočne stálych zákazníkov.  Niekedy sa cítim taký odvrhnutý.

Akokoľvek, aj keď viem, ako fungujú vernostné systémy, nejaký bonus by som rád. Napríklad v podobe VIP pokladne, či lepšie samoblokovacieho skenera za vernosť.

Rada na záver

Kde máte ísť nakupovať? Kde majú kvalitné potraviny? To ja neviem kde majú pre vás kvalitné potraviny. Ale rozhodne vám viem poradiť toto: Ak vám obchodník ponúka sračky, nájdite si nabudúce iného obchodníka. Sťažovanie si? Prečo by ste to robili? Veď obchodov je kade-tade haba-fúru.

Úlohou obchodníka je urobiť prvotný výber.

Pod čiarou: Aby nedošlo k omylu. Toto nie je profesný a už vonkoncom nie odborný text. Aj aj som niekedy len obyčajný zákazník.