Z učebnice “Darabovania pre debilkov” a ako z toho von nie len v zdravotníctve

Ak by sme z celého výberu daní zaplatili podporu v nezamestnanosti všetkým politikom a štátnym úradníkom, ešte nám zostane pre každého daňového poplatníka na oslavné šampaňské.

Štátny rozpočet v našich rukách je horšie ako atómovka v rukách severokórejčanov. Radšej hrozný koniec ako hrôza bez konca.

Dve súťažiace firmy sa podľa policajtov dohodli, aké ponuky dajú. Ich nečestné konanie mal prikryť bývalý spolužiak poslanca Smeru Richarda Rašiho Peter Hložný, ktorého firma tender pre nemocnicu oficiálne organizovala.

Šéf špeciálnej prokuratúry Dušan Kováčik po vyše dvoch rokoch v lete prípad zastavil s tým, že sa nič trestné nestalo.

Zdroj:  Prokurátor očistil Rašiho spolužiaka, nahrávky telefónov nepomohli – Projekt N.

S týmto štátom nechcem mať nič spoločné.

Vlastne so žiadnym štátom nechcem mať nič spoločné. Ešte by si ma mohli pomýliť. Veď také štáty môžu tvoriť len debilkovia.

Čím dlhšie žijem, tým radšej mám svojho psa, ktorého nemám. Nebabrite sa so súťažením, darabujte!

Viete, priatelia, som zdravotnícky pracovník. Pracujem, alebo som pracoval pre mnohých, dokonca pre priamych konkurentov v sieťach lekárni v ČR a SR. V roku 2006 som budoval jednu sieť lekární z čistého stola, takže kontakty so samosprávami a rôznymi miestnymi šikulami priemerných mám svoje skúsenosti. Keď som dostal pokyn a kontakt na nejaké „známosti“, pýtal som sa investora, či sa nebojí o svoju investíciu postavenú na známosti. Veď čo ak sa spolu pohádajú. On odpovedal, že je to „dobre poistený“ podržtaška.

To po toľkých skúsenostiach nemáte naozaj veľké ilúzie. A vy sa pohoršujete, keď vás označujem „debilkovia“ a prípadne „aj vy by ste chceli“?

No po tom článku mám naozaj chuť hodiť flintu do obilia a necítim sa za to označovanie ani trochu previnilo.

Ako z toho von nie len v zdravotníctve

Naozaj, počúvajte ma dobre: Jediným, ale skutočne jediným riešením je škrtať podnikanie firmy Štát s.r.o.  Jediné výdavky ktoré v štátnom rozpočte musia ostať sú výdavky na sociálnu záchrannú sieť. Všetko ostatné zoškrtať až na dreň.

Poisťovne? Čím ich bude viac tým lepšie. Oddeliť prísne „správny fond“ od „vybraného poistného“. Definovať správny fond ako promile z vybraného poistného. A ich zisk bude len a len z ušetrených peňazí zo správneho fondu. Celkovo 4 § a všetko je jasné. Štát definuje maximálne ceny na výkony/diagnózy/proste čo majú vymyslené lekári, tak ako to funguje u liekov.

Chce nemocnica kúpiť nový prístroj? Musí mať na to vytvorené rezervu vo výkonoch. Ako zistím, že mám rezervu vo výkonoch? No pozriem sa do čakačiek na výkony. Ak sa čaká na CT vyšetrenie mesiac, evidentne je to požiadavka a evidentne sa ten stroj zaplatí.  Ako u lekární. Akonáhle je v lekárni furtom rad, evidentne sa oplatí invesotvať do ďalšieho výdajného okienka.

Nemocnica si kúpi CT za sumu, ktorú nedokáže z následnej práce toho CT zaplatiť? No tak dozorná rada nemocnice pošle svoj manažment do prdele. Kedy má dozorná rada záujem na vyrovnanom hospodárení nemocnice? No keď z toho má nejaký profit. Áno,. zisk nemocnice môže vzniknúť len ako percento z výkonov – zasa sme u toho oddeleného správneho fondu a peňazí z poistného na výkony. Čím väčší obrat dokáže nemocnica urobiť vo výkonoch, tým mu narastie aj správny fond. A aj zisk. Čo je obrat nemocnice? No počet/objem výkonov/vyliečenách/ niečo tam tí lekári ako merateľné ukazovateľe majú. A keď štát definuje maximálne ceny za jednotku lekárskej práce, tak nech sú to pokojne aj peniaze vyčerpané z poistného na výkony.

Stanoviť, že systém môže mať maximálne 20 §, 10 normostrán. A keď sa ukáže, že má 21, tak šupkom tú jednu zoškrtať. Čím jednoduchšie, tým transparentnejšie a tým kontrolovateľnejšie. A tým menej miesta pre darabovačov.

Ja netvrdím, že sa aj potom nenájde nejaký šikula, ktorému sa podarí ochčať systém a zarobí niečo za nič. Ale ľahšie bude nájditeľný a ľahšie bude možné zvážiť, či má zmysel zaviesť nejaké výnimky, alebo to proste cielene necháme ako vlastnosť systému.

Koľkokrát zorganozoval Úrad pre dohľad stretnutie dozorných rád nemocníc, aby hľadali najlepšie spôsob, ako dozerať nad optimalizáciou výkonov a kvality zdravotnej starostlivosti? Ako sú odmeňované dozorné rady nemocníc za to, že skutočne dozorujú manažment?

Motivácia motivácia motivácia peniazmi. Hovorte si čo chcete, ale takto všetci, ale naozaj všetci fungujeme. Za peniaze.

Prečo nedefinovať niečo ako „správny fond“ a „peniaze na výkony a materiál“ aj pri stavbe diaľnic? Ceny na trhu v EU za kilometer diaľnice sú jasné. Maximálna cena je ľahko nastaviteľná za jednotlivé výkony/materiál. Veď aj tak tie „vyhrávajúce konzorciá“ už dnes fungujú podobne ako zdravotné poisťovne. Sú to len objednávatelia výkonov u svojich subdodávateľov.

Keď nefunguje tichá represia, treba postaviť pranier

Ten prípad, ktorý je opísaný v tom texte ProjketuN je o zlyhaní úplne celého systému. O zlyhaní celého štátu.  Dnešný štát, tak ako funguje Slovenská republika, vychováva svojich občanov ku gaunerstvu.

Za normálnych okolností človek zodvihne telefón, zavolá polícii, ktorú si práve preto platí, a po informácii to pre neho skončí. Ďalej už koná štátny systém. Štát Slovenská republika zlyháva.

V takomto stave je jediným riešením upraviť systém fungovania tak, aby bolo na prvý pohľad jasné, či akýkoľvek obchod so Štátom, s.r.o. je alebo nie je ekonomicky výhodný pre daňových poplatníkov. Za iných okolností toto odhalenie má na starosti polícia a prokuratúra. Za normálnych okolností ich výsledkom musí byť:

  1. alebo, tieto konkrétne dôkazy ukazujú, že ide o protiprávne konanie, v rozpore s týmto a týmto paragrafom
  2. alebo, tieto konkrétne dôkazy ukázali, že bolo všetko v súlade s týmto a týmto paragrafom.

Neexistuje, aby polícia či prokuratúra povedala: Nie sú dôkazy, skutok sa nestal. To môže povedať len a len sudca.

Celý systém je tak neuveriteľne zložitý, že sa v ňom nevyzná ani divá sviňa. Sú len naozaj dve možnosti:

  1. Zošktať pravidlá fungovania firmy Štát s.r.o. až na dreň, tak aby sa v ňom vyznal aj priemerný stredoškolák s maturitou. Aby už po 10 minútach bolo komukoľvek so záujmom jasný súlad či nesúlad konania s konkrétnym paragrafom.
  2. Bojovať o miesto pri válove, veď každý by chcel. Počítať so známosťami.

Ja viem, postavil som pred vás ultimatívny výber. Je to na vás, čo urobíte pre vaše deti.