Google zas niečo kúpil, vraj nejaký DoubleClick

Jeden klik sem, dva kliky tam a hneď mám toho plnú čítačku. Asi to bude zásadná udalosť. Píšu o tom:

No najzaujímavejšie nie je to konštatovanie, že ktosi veľký kúpil niekoho menšieho za veľké peniaze. To najzaujímavejšie som sa dočítal v článku Google to own a SEM and SEO firm?! @ Scatterings. Fakt tú firmu DoubleClick nepoznám. Jakživ som o nej nechyroval, takže mi neostáva nič iné, len článku veriť.

Keď sa teda zamýšľam nad zamyslením niekoho iného, tak sa mi to zdá naozaj veľmi zaujímave, že si Google kúpil SEO firmu, takže teraz bude predávať služby na optimalizáciu stránok pre seba? Na prvom poschodí sa budú vymýšľať váhy pre zoradenie výsledkov a na druhom poschodí sa bude hádať, podľa čoho to tie výsledky na tom prvom poschodí zoraďujú.

Nebolo by to nič nezvyčajné a neočakávané. Pre praktické príklady netreba chodiť ďaleko. V trochu inom garde no s podobnými dôsledkami tu je príklad Yůhůa, tvorcu/správu fulltextu Seznamu a súčasne majiteľa stránok, ktoré zpeňažuje prostredníctvom nástrojov závislých na návštevnosti (PPC reklama, affil), ktorú v cz priestore dodáva zo 70% fulltext Seznamu.

Som ďaleko od upodozrievania iných, no ozvali sa vo mne audítorské reflexy. To som si často ako audítor sedel v kancli, pozeral do zaostreného nekonečna a dumal: Ako by sa tá naša firma dala odrbať o hotovosť/zásoby/zákazníkov/dobrú povesť? A vzápätí ma napadali minimálne 4 nové spôsoby využitia firmy vo svoj prospech. Potom som sa pozrel na nadpis moje výplatnej pásky a napísal ďalšiu kapitolu do manuálu, v ktorej som sa snažil tomuto odrbávaniu predísť.

Pre Google by bolo isto lákavé pohybovať váhami a teda poradím na prvej stránke tak, aby klienti sestry na druhom poschodí boli spokojní a tak nepriamo implementovať garanciu prvej strany. No verím, že Google má nielen ľudí zodpovedných za zisk, ale aj ľudí so zdravým úsudkom a teda nejaký interný audítor upozorní na nejaké to riziko pre dobrú povesť/budúce zisky/životnosť firmy.

V inom článku, ktorý dnes spomeniem, aby sme veci dostali do zaujímavých súvislostí, sa poukazuje na to, že Google je jediný z vyhľadávačov, ktorého podiel na trhu štatisticky významne rastie. Je toto riziko? Môže dosiahnuť Google monopol a správať sa ako uzurpátor internetu? A oplatí sa mu to tak, že nášho milého interného audítora na boarde síce pekne vypočujú, no pošlú ďalej do jeho dokonalého sveta snívať etické sny, pretože CEO, SEO a MAO vedia, že to ustoja?

Neviem na to odpovedať s istotou. Vedel by som si predstaviť, že keby Google takto podráždil hada bosou nohou, ľudia by od neho odišli. No je kam? A je etická neprijateľnosť dostatočným dôvodom na to, aby sa zákazníci odvrátili?

Veľké nemecké koncerny spolupracovali s fašistickou vládou, využívali prácu nútene nasadených a nedávno, po 40-50 rokoch odvtedy, sa s nimi finančne odškodňovali. Všimnite si, odškodňovali, to znamená, že tým firmám sa stále dobre darilo.

Microsoft a súdy v USA/Európska komisia nám tu posledných 3-5 rokov predvádza tančeky okolo vatry jeho monopolného postavenia. A nezdá sa, že by napríklad tadiaľto viedla cesta, ktorou by sa dalo s monopolom zatočiť. A pritom, uvedenie Visty nie je nič iné, ako uvedenie produktu, ktorý 90% zákazníkom neprináša nič lepšie a pokrokovejšie ako doteraz predávané XP. Akurát stoja viac. V normálnej reči sa tomu hovorí štandardné zdraženie.

Pýtam sa úplne vážne. Existuje v histórii nejaký precendens, kedy firma naštvala spoločnosť a bolo to pre ňu fatálne?

A začalo to tak nevinne. Jedna veľká firma kúpila menšiu. Raz, druhýkrát, tretíkrát…

Pridajte článku hlas na vybrali.sme.sk.

Aktualizácia 18.4. 19:00:
Keď už diskutujúci abstrahovali primárny cieľ článku, hľadať odpoveď na položené otázky a zamerali sa na SEO problém, doplním linky na články, ktoré to s tým SEM a SEO problémom vidia tiež podobne:
Google koupil SEO / SEM firmu! > Blog o SEO > SEO – EXPERT.CZ
What Will Google Do With Performics?