Konkurencia je vzdialená len jeden klik, tak si nevyrábajme Googlepol

Zamýšľam sa nad trendmi na webe. Ako som to písal na konci to prerástlo do zhodnotenia a námetov k výzve pre SEM a IM šarvancov.

Myslím, že sa začína kryštalizovať nový pohľad na Google. Stačí, aby rešpektovaný blogér začal a na princípe fungovania blogov by sa mohla strhnúť zaujímavá lavína. Ja teda netuším, či som so svojimi smiešnymi cca 320 UI rešpektovaný, ale som dosť starý, internetovo starý a profesne starý na to, aby som mohol čosi málo nadhodiť. (Jo, jsem stár, jsem velice stár, jsem superstár 😉 )

Sledujem dosť blogy v českom jazyku a zaregistroval som niekoľko negativistických (voči Googlu) tendencii. (Typicky Cayman) A to je situácia v českom jazyku ešte relatívne milosrdná, pretože vysoký podiel vo vyhľadávaní ma Seznam. Aktuálne síce nezvláda riešiť čo by riešiť mal (horúce novinky a tak podobne), ale široká verejnosť si to ešte hodnú chvíľu nevšimne.

Možno je čas nasadiť „celonárodnú“ kampaň pod heslom Konkurencia je vzdialená len jeden klik, tak si nevyrábajme Google monopol. Taký virál v oblasti PPC v prospech nejakého technicky kvalitného konkurenta by možno nebol od veci.

Nadhadzujem na smeč Etargetu, ktorý má už v tejto chvíli dosť veľký základ snehovej gule. No píšem, technicky kvalitnej a práve v tejto oblasti by sa našli isto rezervy. Používam ich systém z oboch strán (aj ako inzerent aj ako partner), takže tisícky drobností viem vymenovať a ani sa nemusím veľmi zamýšľať. Verím, že aj vy ste na tom podobne. Google predsa len nadhodil vysokú latku. Akokoľvek, ako začiatok by to nebolo zlé.

Ale poďme ďalej, možno je zaujímavý nástroj trochu za väčšími humnami. Čo taký AdBrite. (Mám to nasadené len na jednej podstránke z výskumných dôvodov) A to je prvý systém, na ktorý som bol náhodne pri potulkách po webe upozornený. Všimli ste si aký inzertný systém má nasadený web Markízy? To sú veci, čo? Ale bez marketingu je všetko skapatý pes a mŕtvy kôň. Marketing je síce podmienkou no nie jedinou a už vôbec nie postačujúcou. Ale to je téma do iného môjho seriálu.

To, som sa dotkol len jednej oblasti. A všetci viem, že PPC je podlaha ak nie suterén v pyramíde monetarizácie webu. V prípade ostatných nástrojov, ktoré pri podnikaní na internete využívam je to s ponukou nástrojov a riešení podobné.

Už niekoľkokrát som na tomto blogu spomínal slovenské vyhľadávače-nevyhľadávače v podobe mŕtvych katalógových koní. Rezignovali na svoje ambície z mladosti? Ono je fakt jednoduchšie ponúkať ako výsledky vyhľadávania správne naformátované inzeráty Etargetu a nechať vykecávať sa tínedžerov, ktorí kliknú na všetko podčiarknuté, čo sa im pred očami mihne. O okecávaní priamych inzerentov kalerábmi a kedlubnami ani nehovoriac. Ozaj, všimli ste si, že kedlubny pomaly zo Seznamu miznú? Zdá sa, že PPC mäso je výživnejšie ako zeleninový šalát platených pozícii.

Dolár klesá. A zdá sa, že klesať bude. Tak som trochu počítal a porovnával a počítal (logaritmy, integrály, derivácie a trojčlenka – veď to poznáte) a výsledkom je, že počas februára budem na tomto blogu využívať reklamný systém Etargetu. Žiaden PPC systém nie je dokonalý a žiaden systém neumožňuje zverejňovať akékoľvek interné čísla. Teda skoro všetky čísla. Ale čo vám budem hovoriť, múdremu napovedz a ostatní ani v Lekárni na webe nekúpia;-)

Neviem ako silne začína rezonovať na anglickom webe odpor voči Googlu, ale možno akvizícia MS+Y! by mohla mať zaujímavý vývoj. Týždeň trvalo, kým Google pripravil odvetnú marketingovú stratégiu. Dnes sa objavili prvé vyjadrenia o nemorálnosti, nebezpečnosti a tak podobne. Škoda to linkovať, isto máte, alebo čoskoro budete mať, toho plnú RSS čítačku. No nie je to riešenie z rodu z dažďa pod odkvap? Vrámci jazykovej izolácie máme väčšie možnosti, ako len driftovať tak, ako si na anglickom webe fúkajú.

Múdrejší filozofi pravidelne, tak raz za rok položia kardinálnu otázku: Ako by fungoval váš biznis bez vášho najväčšieho dodávateľa/zákazníka? Mrknite do svojich referrerov a začnite konečne konať rozumne. Nečakajte, kým sa vyčerpajú všetky ostatné možnosti. Prekvapte Murphyho komplexným SEM, či dokonca marketingovým mixom. Ten skutočná svet je tam vonku. Dáme ešte jedno heslo? Dáme! Miešať, netrepať! (Pretrepáva len 007, profíci miešajú rôzne formy propagácie v mene trvalo udržateľného vývoja.)

Práve takéto otázky by som si vedel predstaviť na stretnutí internetových profesionálov o ktorom som písal v článku Výzva pre SEM a IM šarvancov – nápad v štádiu zrodu. Zatiaľ som to nechával uležať, no ukazuje sa, aj z komentárov tam pod článkom a v mojom mailboxe, že záujem by bol. Jednak širokej odbornej verejnosti, ale čo ma zaujalo, aj z radov háj-society. Zástupca z Google je asi skutočne z rodu sci-fi, ale jeden nikdy nevie. Akokoľvek, základom pre úspech a trvalú udržateľnosť takýchto stretnutí je, tak ako som bol býval bol v tom článku spomenul,

Akokoľvek, definovať ciele, ktoré to má priniesť a podľa nich nakonfigurovať akciu považujem za základný bod.

Zatiaľ by som to rozdelil na dve časti:

  • Stretnutie háj-society formou diskusie nad čistou pepsikolou, ktoré by mohlo prerásť do panelových diskusií za účasti širokej odbornej verejnosti. Každé nasledujúce stretnutie by mohlo pozvať najzaujímavejších diskutérov zo širokej verejnosti do kruhu háj-society. Cieľ: Diskutovať a vytvárať trendy slovenského internetu.
  • Školenie o konkrétnych produktoch a službách pre platených účastníkov. Cieľ: Rozšíriť kvalitné vedomosti medzi slovenských internetových profesionálov tvoriacich slovenský internetový obsah.

Akokoľvek to zaváňa elitným klubom, nemýlite sa, je to tak. Len stretnutie, kde tí čo vytvárajú trendy niečo získajú, môže práve tích, ktorí tie trendy vytvárajú pritiahnuť. A ak im nechceme platiť za návštevu a oni by sa aj tak tvárili znudene a nezúčastnene hľadeli von oknom, je to podmienka nutná, ale nie postačujúca. Pozrite sa o kom sa prvá polovica tohoto článku točí. O tom, kto tie webové trendy udáva. Osud Googlepolu máme v rukách všetci.

5 komentárov pri “Konkurencia je vzdialená len jeden klik, tak si nevyrábajme Googlepol

  1. zmenil som mail, tak dufam, ze opat neskoncim v spamovom kosi…

    == Ad AdSense/vs Etarget
    Momentalne tocim obidva systeme cez bannerovy system v pomere 1:1 na Sk, CZ aj HU strankach (SKI.sk), tak po cca mesiaci budem vediet porovnat, mozno by nebolo zle keby sme to tak vyskusali viaceri.

    == Stretnutia
    Som za vsetkymi desiatimi, mozno by to nemuselo byt vzdy v BA, ale napr aj v ZA (co je blizko zo Zapadu AJ Vychodu), kludne zorganizujem priestory.

    Inak spominal som uz aj zamery AIM, vo februari by malo dojst k stertnutiu zastupcov portalov a medialnych agentur.

  2. Slovenske katalogy nie su az take mrtve kone, napr. skoro 50% z nasich navstevnikov pride z sk katalogov. Velmi dobre si robi svoju robotu napr surf.sk.

  3. Well, vdaka za smec na Etarget:) Jasne, na produkte je co robit neustale, a budem rad, ak pridu aj dalsie pripomienky, zbierame, vyhodnocujeme co stoji za to a co nie, a postupne verim aj uvedieme do zivota. Kazda pomoc vitana, a aj kazda rada ci kritika. Minuly rok sme mali narocny hlavne z pohladu rozsirovania sa do dalsich krajin, a aj ked sme uviedli par novych ficur (zakaznicke slova etc), pracujeme na tom, aby toho bolo tento rok ovela viac. Plus usability, plus dalsie drobnosti o ktorych hovoris. Nepoviem zatial asi nic konkretne, ale makame a makame:)

    Stretnutie – nacim by bolo mozno dohodnut aj dalsie konkretne kroky. Co vy na to?

Komentáre sú uzavreté.