Tisíce webov sú pre veľkých inzerentov nezaujímavé

Článok je reakciou na text: Veľké bannerové kampane konečne aj na malé slovenské weby, v ktorom Niesom píše:

Spoločnosť Web2media pripravuje, myslím si, husársky kúsok. Oslovuje práve tieto malé a stredné weby, za ktorých návštevnosťou sa nikto ani neobzrie, ale ktoré sumárne spoločne vygenerujú taký počet návštevníkov a zobrazených stránok, že aj Azet by mohol závidieť. Všetky spája do akejsi siete, na ktorej môžu nasadzovať reklamné kampane aj inzerenti, ktorí rozmýšľajú v päť a viacciferných sumách za reklamné kampane. No a potom, delené počtom zúčastnených portálov a primerane ich podielom z toho vzniká, konečne, veľa muziky aj pre malé, stredné, rozvíjajúce sa portály.

Hm, ako by som to, a neuraziť. Nie som si istý, či firma, ktorá v roku 2008 umiestni na koreň svojej domény hlášku „Intenzívne pre vás pripravujeme nový web.“ je tou, ktorá pochopila súčasný internet.  Už mi tam chýba len „maník miner“ a cestársky zátaras.

Rovnako je to s tým „…podpísal som zmluvu“. Žiaľ slovenský právny systém nie je stavaný na internetové zvyklosti. Nie nadarmo vznikol ETARGET  MEDIA Ltd.. Preto som si nie celkom istý po druhýkrát, že táto firma pochopila súčasný internet.

Pridám ešte  niekoľko postrehov, pretože systémom reklamy pre malé weby som sa istú chvíľu zaoberal. Dokonca vrámci projektovej prípravy som si urobil základné utriedenie pre a proti. Tak vám to tu trochu neštrukturovane ponúknem. Ak by mal niekto záujem o ďalšie profesionálne pokračovanie, e-mail poznáte. Tak poďme na to.

Všetko už bolo vymyslené

V tejto chvíli nič nebráni veľkým zadávateľom, aby využili existujúce nástroje. Napríklad Adwords umožňuje cielenie na lokalitu. Pritom pomocou nástroja Adwords editor je možné hromadne spravovať cielenie pre stovky webov.  Len aby som pripomenul neznalým, Adwords umožňuje nie len textovú ale aj grafickú inzerciu a platbu za zobrazenie. Veľký hráč by isto vedel dohodnúť s Googlom pre seba zaujímavé podmienky a aj promo akciu, aby sa majitelia Adsense účtov pripravili na kampaň. O priamom oslovení ani nehovoriac.

Bavíme sa o veľkých zadávateľoch. Tí majú svoju dvornú reklamku. Ak by chcela riešiť zadanie reklamy v štýle „sme všade, v každom zapadákove“, môže vo svojej réžii využiť desiatky opensource riešení na manažment reklamných kampaní. Detailné odporúčania naozaj presahujú rozsah blogu 4M. Zapojením klasických 2.0 nástrojov by o tom dali vedieť blogérom, vydavateľom a tí by sa zapojili. Registrácia na dva kliky.

Dobrý byrokrat zabije každú myšlienku

Ups, registrácia na dva kliky je problém post-rakúsko-uhorských krajín. Na všetko chce vidieť daňový úrad zmluvu, IČO a podobné úradnícke papierové huncúctva. Tiež to nebudem ďalej rozvádzať, len upriamim pozornosť jedným smerom. Dajte si do časovej súvzťažnosti vznik Etarget Media Ltd. a rozšírenie obsahovej siete tohoto  PPC systému.

Straty a útrapy každodenného života

V prípade veľkej distribuovanej siete je tu problém s click fraud, reload fraud, závisí od spôsobu platby.  Áno, existuje bezpečné riešenie, ale bezpečnosť riešenia je vykúpená vysokým percentom stratenej marže. Odhadujem, že v prvom roku (ľudia sa učia na všetkých troch stranách) by išlo o minimálne 30%-50%, ktoré by stálo poisťovanie sa. To znamená, že všetky hrubé zisky by boli o 30% nižšie ako by mohli byť.  Samozrejme, existuje jedno bezpečné riešenie, ale práve pre jeho istotu je aj najmenej efektívne práve pre zadávateľa.

S predchádzajúcimi dvomi odstavcami súvisí aj problém konečnej provízie pre majiteľov obsahových webov. Nízka až nezaujímavá. Navyše zaťažená stratami z malosti. Kurzové poplatky, poplatok za vydanie platby, za účtovnú položku, za výber z tretieho platobného systému a podobne.

Naozaj si myslíte, že konkurovať nám je dobrý nápad?

Ešte sa vrátim k Adsensu. Pravidlá sú veľmi vágne a veľmi ale veľmi rozsiahle. Takže sa vždy, z pohľadu Googlu, nájde veta, ktorou sa dá zareagovať na novú konkurenciu na trhu bez toho, aby bolo potrebné okato  meniť  a dopĺňať pravidlá. V prípade hračkárskych krajín, akou slovenský inetrnet je, by sa to aj tak neoplatilo. No schválne, či si na niečo nespomeniete tak do 10 sekúnd. Niečo, čím by pohrozil Google svojej obsahovej sieti. Priatelia, ide o peniaze a to sa ľudia málokedy chovajú neefektívne. Veď prečo by to robili.

Rovnako Etarget a.s. disponuje v tejto chvíli už všetkými predpokladmi na rozšírenie svojich služieb práve smerom „veľký zadávatelia na malé weby“. Dovolím si odhad hraničiaci s istotou: Doteraz to nie je, lebo neboli veľký zadávatelia. Aj keď, nedávne podporenie arbitrážií 3% bonusom čosi naznačuje.

Základná analýza prostredia

Akokoľvek, všetko uvedené horevyššie by dokázala prebiť jedna jediná analýza. No keď sa pozriem do štatistík návštevnosti za ostatné mesiace a celkového množstva slovenských užívateľov, vychádza mi, že:

  1. Množstvo užívateľov slovenského internetu, ktorí by neboli pokrytý reklamou  prostredníctvom veľkých webov sa limitne blíži k nule.
  2. Celkové rozloženie unikátnych návštevníkov alebo zobrazených stránok vrámci jednotlivých webových lokalít slovenského obsahového internetu nemajú charakter dlhého chvosta ani charakter pravidla 80-20, ako ho poznáme z analýz kľúčových slov. A s penetráciu ADSL pripojenie sa to nezlepší, skôr naopak.

Vyvrátenie oboch bodov je podmienka nutná pre akúkoľvek diskusiu o pozitívnom ROI celého projektu. Pretože každý projekt musí odpovedať na otázku: Nie koľko to stojí, ale koľko sa na tom ušetrí. (Ak nerozumiete, vysvetlenie je naozaj nad rámec platformy blogu 4M). Možno som mal svoju reakciu začať práve týmito bodmi.

Nič nie je nemožné

Akokoľvek, vyvrátenie, prípadne vytvorenie takých riešení, ktoré by eliminovali výhrady spomenuté v tomto článku, existujú.

10 komentárov pri “Tisíce webov sú pre veľkých inzerentov nezaujímavé

  1. 1, k webu web2media – súhlasím, zlý začiatok
    2, Nie je treba tisíce webov na to, aby si nakumuloval počet návštevníkov Azet… a z toho vyplýva 3:
    3, podpisovanie zmlúv je na začiatok úplne OK, začínal s ním aj etarget
    4, cieľom nemusí byť len ukazovať bannery v každom zapadákove, cieľom môže byť napríklad aj osloviť rovnakú skupinu ľudí ako pri veľkých portáloch, len na iných weboch za menej peňazí. Ale čo ja viem?
    5, z toho čo o veľkých kampaniach viem doteraz, nejde ani tak o portál, ale skôr o kontakty, predpokladám, že Web2media vie, do čoho ide

  2. Pokial viem tak si davaju pozor na kvalitu webov a beru k sebe prioritne weby s vyssou navstevnostou (nad 50tisic UIP mesacne?) s kvalitnejsim obsahom porovnatelnym s velkymi portalmi. Takze 2-3 take weby sa vyrovnaju jednemu velkemu a maju potom co ponuknut.

  3. Súhlas s článkom, každý s uvedených bodov by samotný stačil na neúspech služby, spísané spolu je to pre web2media nekompromisne na mašľu :).

  4. Tu su argumenty ktore vnimam v prospech projektu Web2Media:

    1. Google ma malo videni bannerov. Google v sucasnosti nedokaze poskytnut kliky na masovu bannerovu reklamu, lebo vacsina adsense webov tam nema aktivne bannery, aspon o nich neviem, ak viete napiste. Web4Media moze dat dokopy velmi vela videni vdaka tomu ze su aktivni v BA a vedia portale rychlo obehat. To je aj vyhoda pre inzerentov.

    2. Slabe cielenie. Na Slovensku zatial google neumoznuje cielit, ich aplikacia kam si date klucove pojmy a Google odporuci web stranky na SK nefunguje a v CZ sice funguje ale webov je malicko. Iba musite vediet nazvy webov, alebo to dat zobrazovat nahodne a potom odpalit weby co sa nehodia. Web4Media vie ponukat cielenie podlo oboru s istotou zasiahnutia garantovaneho minimalneho poctu UIP. A mozu vediet ponuknut pocty relevantne ci vyrazne vyssie ako maju big hraci. To je vyhoda pre inzerentov.

    3. Osobny kontakt v BA. Google v BA asi neobieha inzerentov, nechodi s nimi na obedy, nepredstavuje svoje produkty.

    4. Vyhoda pre portal je moznost zvysenia prijmov. Z bannerov aj po provizii dostane portal viac ako z PPC. Ak to klapne mozu portaly realne zarobit vyrazne viac. Ak to neklapne tak sa nic portalom nestane, ficia dalej, aj tak z bannerov vela nemali, ak vobec nieco mali.

    5. Ak si ta nova firma zazmluvni velke UIP tak moze fungovat dobre dlhe dlhe roky, tak ako eTarget. Google prisiel a eTarget funguje dalej, neviem ci klesaju ci rastu, ale funguju.

  5. Spätné upozornenie: Ťažkosti podnikateľského zámeru : M+M+M+M (4M)

Komentáre sú uzavreté.