Nové komentáre na SME.sk sa zatiaľ nekonajú

Predvčerom avizoval Tomáš skrz správu na medialne.etrend.sk, že budú na sme.sk nové komentáre. (Keď chce ohlásiť niečo len malému okruhu ľudí vypustí to cez Medialne, keď veľkému, tak cez Sme, hovoril v nejakom komentári pod nejakým článkom) A dnes nie sú. Ako sa snažím pozorovať, tak sa snažím pozorovať, ani zablokovanie pridávania nie je funkčné (čo by mohlo indikovať, že veci prebiehajú). Akokoľvek, zdá sa, že na diskusiách na SME.sk sa zatiaľ nič nemení. Mal som možnosť testovať novú verziu a… Nie, zo zákulisia nič nebude, to sa predsa nerobí.

Aktualizácia: Podľa dôverných informácii v mojom IM z 16:39, prechod práve prebieha.

Verejne hodnotiť nové komentáre na najväčšom (a myslím aj najlepšom) slovenskom obsahovom webe sa zatiaľ nedá, tak si dáme jednu recykláciu, článok o diskusiách, ako ich vidím a čo považujem za dôležité. Článok vyšiel na tomto blogu pôvodne 23.7.2007 a ako ukazuje včerajší depiho článok Dajte komentárom na vašom blogu tvár, je to viac-menej vyriešená téma. Celkom som zvedavý, kto ju ešte prevarí. Ale dosť bolo perexu.

Vytvorenie komfortných komentárov v CMS WordPress

Komentáre sú základnou vlastnosťou blogu. Aby ľudia komentovali, treba samozrejme napísať niečo okomentovania hodné. Aby sa vracali a pravidelne komentovali, treba vytvoriť pohodlné prostredie pre komentáre.

Takže to by sme mali teoretický úvod a poďte sa pozrieť na moje riešenie v prostredí inštalácie CMS WordPress. Samozrejme s podrobným komentárom.

Chronologicky alebo vlákna

V zásade sú dva prístupy, chronologický, kde sa komentáre radia pod seba v poradí akom boli napísané. V tedy treba zabezpečiť, aby do nového komentára bolo možné zadať aktívny odkaz na kotvu komentára na ktorý nový komentár reaguje. Pretože toto radenie komentárov neprináša žiadnu pridanú hodnotu a vyžaduje od čitateľa, aby sa preklikával hore-dolu (keď chce zistiť súvislosti), nemám ho rád. Osobne a subjektívne.

Druhý variant je vytváranie diskusných vlákien. Pridanou hodnotou pre čitateľa je, že má prehľad o diskusii medzi zúčastnenými. Problém je, že čitateľ pri opakovanej návšteve ťažko hľadá nové komentáre, ktoré pribudli od jeho poslednej návštevy. Tento spôsob radenia komentárov obľubujem.

Komentáre vždy, bez ohľadu či ide o chronologické alebo vláknové zobrazenie, radíme od najstarších (hore) po najnovšie (dole). Viac v článku Chaos v radení komentárov.

Riešenie v prostredí CMS WordPress:

  1. Plugin Brian Meidell’s Blog » Threaded Comments – zabezpečí zobrazovanie komentárov vo forme diskusných vlákien. Zásadné je, aby vaša šablóna vzhľadu bola na tento plugin už predpripravená. (Súbor comments.php) Väčšina nových free šablón s tým ráta.
  2. Plugin Show Unread Comments – pomocou cookies určí, ktoré komentáre sú nové od vašej ostatnej návštevy. Keď WordPress vie, ktoré sú to, je už jednoduché ich označiť alebo nejakým obrázkom, alebo textom nový komentár.
  3. Plugin Gravatar – Zobrazenie avataru (fotky, ikony). Musíte byť registrovaný v službe gravatar.com Váš gravatar bude identifikovaný na základe e-mailovej adresy, ktorú zadáte pri vkladaní komentára. Analogicky existujú pluginy pre podobné služby. Treba zvoliť takú, ktorú používa najviac čitateľov a zvoliť vhodnú zástupnú ikonu/obrázok, v prípade, že komentujúci nie je v danej službe registrovaný.
  4. Plugin Akismet – Základný pugin, je súčasťou inštalačného balíka. Je to ochrana proti komentárovému spamu. Vďaka použitiu tohoto pluginu nemusíte otravovať svojich komentujúcich vyplňovaním kapče a podobných nezmyslov.

Do komentárov rozhodne nepatrí

Samozrejme je možné komentáre vyšperkovať ďalšími a ďalšími rozšíreniami a doplnkami. Niektoré považujem za kontraproduktívne:

  1. Umožniť komentujúcim dodatočne meniť komentáre.
    • Majiteľ blogu by mal byť zvrchovaný a jediný, kto môže čokoľvek mazať a meniť na blogu.
  2. Rozšírené možnosti formátovania textu v komentároch.
    • Strata kontroly nad vzhľadom textu.
  3. Ajaxoidné hračičky.
    • Zatiaľ toto správanie sa stránok nie je „štandardné“. Preto ak áno, tak komentujúci musí byť jasne informovaný, čo sa s komentárom stalo, že bol pridaný a tak podobne.
  4. Vyskakujúce okná informujúce o tom, že komentár bol pridaný.
    • Otravuje to komentujúceho.
  5. Zobrazovanie ostatných N komentárov v bočnom stĺpci.
    • Tento zoznam nehovorí za aké obdobie, je vytrhnutý z kontextu článku, môže obsahovať nevhodný obsah, zmetené prezývky, komentáre sú nekontextové k zobrazovanému článku a toto všetko je na každej stránke blogu.
  6. Kapča.
    • Nezmyslené, používajte Akismet.
    • Otravuje to.

Súčasťou poskytovania komentárového konfortu je poskytnutie RSS pre komentáre konkrétneho článku. V šablóne je to kus toho kódu: <?php comments_rss_link(‚RSS komentárov tohoto článku‘); ?> Pre čitateľov platí, v prípade CMS WordPress, ak na koniec URL článku pridáte /feed/ tak vznikne URL pre RSS kanál komentárov.

Doplnok z dnešných dní

Toľko pôvodný článok. Dnes by som na texte nezmelil nič, no doplnil by som kus rozprávania aj o zázemí. Veľmi dôležité pre kvalitný blog, webzin prosto obsahový web je aktívna účasť autora článku a správcov webu v komentároch. Aby sa im to chcelo, aby to bolo efektívne, je treba venovať dostatok pozornosti aj administračnému rozhraniu pre správu komentárov. Vrámci CMS WordPress je to vyriešené elegantne a ergonomicky. Za kľúčové vlastnosti admin rozhrania pre komentáre považujem:

  • E-mailovú notifikáciu pre autora článku
    • obsahujúcu priame linky na spravovanie komentára v admin rozhraní
    • priame linky na pridanie komentára skrz verejnú časť, skrz admin rozhranie
  • Hromadný manažment komentárov v tabuľkovom zobrazení
  • Rôzne úrovne čiernych listín
    • otravný komentátor spravidla nie je filtrovaný hromadným antispamovým filtrom a je potrebné mať možnosť individuálne blokovať komentáre
  • Hromadné a poloautomatické zatváranie článkov pre komentáre
    • úplné uzavretie starých článkov nepovažujem za rozumné, skôr preferujem prechod do schvaľovacieho režimu

Len toľko som chcel dodať ako postreh dnešných dní.

4 komentáre pri “Nové komentáre na SME.sk sa zatiaľ nekonajú

  1. Keď začne Akismet zlyhávať a Ty budeš zahltený spamom, ohlás sa, mám po ruke jedno účinné riešenie.

Komentáre sú uzavreté.