Až pridaná hodnota nás vytrhne z pocitu neužitočnosti

Zásadným prvok pri akejkoľvek úvahe o zmysle, užitočnosti akéhokoľvek statku alebo činnosti, teda akejkoľvek veci či služby je prítomnosť pridanej hodnoty , teda prítomnosť procesu tvorby.

Vytvorením nejakého statku končí akýkoľvek proces tvorby, nasleduje už len „vlastnenie“. Vlastnenie ako také nevytvára žiadne hodnoty, ani pridané, takže ani žiaden úžitok. Vlastniť čokoľvek je vo svojej podstate oničom. Až „používanie“ toho čo vlastníme robí z danej veci niečo užitočné či už pre vlastníka alebo pre ostatných.

V podobnom duchu uvažujem nad „predajom“ a „nákupom“. Je súčasťou týchto procesov tvorba pridanej hodnoty? Ako napríklad zvýšenie dostupnosti na inom mieste ako je miesto výroby, pridanie nových vlastností pomocou obalu a podobne? Ak áno, ak vzniká pri procese obchodovania pridaná hodnota, tak je proces užitočný.

Konečné riešenie doménovej otázky

Úvaha bola inšpirovaná Arthurovou Dentovou otázkou:

Otázka pro obchodníky s doménama: Jak přesně je vaše činnost prospěšná a co užitečného přináší?

Už nejaký čas hľadám aj ja odpoveď na ním vyslovenú otázku. Tento myšlienkový problém sa mi pravidelne pripomína, naposledy v súvislosti s humbukom okolo českých dátových schránok a diletantstve štátnych orgánov pri výbere a registrácii domén pre dôležitý pilier českej reformy byrokracie štátu.

Tak podľa všeobecného znenia úvahy hore skúšam hľadať nejakú pridanú hodnotu. Akonáhle nájdem motať sa okolo obchodovania s doménami nejakú pridanú hodnotu, užitočnosť bude razom na svete.

Na začiatku je proces vytvorenie domény. Priznajme mu, že vyžaduje veľké znalosti, veľký prehľad o svete okolo. Len tak je možné vytvoriť bombovú doménu. Takže by sa zdalo, že proces tvorby domény by mohol odovzdať doméne nejakú pridanú hodnotu a teda aj nejakú užitočnosť. Ale je to naozaj tak? Tvrdím, že veľkosť pridanej hodnoty, ktorú doméne odovzdá proces jej tvorby sa limitne blíži nule.

Takže teraz máme zhluk 6+3 písmen. To že doménu vlastníme jej nepridáva žiadnu hodnotu, nie to ešte pridanú.  Že niečo vlastníme je cenné len pre toho kto vám to závidí. Závisť je asi jedniná, ktorá „vlastníctvu“ dáva hodnotu.

Takže si spravme medzivýsledok: Pridané hodnota pri tvorbe je limitná nula, hodnota pridaná vlastníctvom je nula.  Zatiaľ žiadna pridané hodnota, takže zatiaľ žiadna užitočnosť.

Teraz pokročme ďalej a uvažujme nad „obchodovaním“. Akú pridanú hodnotu má proces obchodovania s našou 6+3 doménou? Pridáva ten proces k doméne niečo? Krajší obal? Lepšiu dostupnosť? Zlepšuje domainer podmienky pre následné používanie domény, pre tvorbu obsahu na danej doméne? Myslím, že nič z toho a ani nič ďalšie neexistuje. Takže aj pridaná hodnota počas procesu predaja sa limitne blíži k nule.

Nuž, mám pocit, že sme nenašli žiadnu pridanú hodnotu. A bez pridanej hodnoty nie je ani užitočnosť.

Užitočnosť nikde, tak aspoň hodnota

Tak, doprdele, čo spôsobilo, že doména, nejaká doména sama o sebe, má na hodnotu? Lebo nemôžeme popierať fakt, že existujú doménové názvy, ktoré okamžite po svojom vzniku a zaparkovaní generujú zisk a teda majú nenulovú hodnotu.

Je to následná tvorba, ktorá spätne dáva doméne hodnotu. Ale aká  tvorba? Čia tvorba? Tá tvorba domény? Nie, nie , nie  a ešte raz nie. Je to tvorba niekoho úplne iného. Je to tvorivý proces majiteľa obsahu, ktorý sa dá textom obsiahnutým v doméne pomenovať.

  • Hodnotu má obsah v profiloch sociálnych sietí
  • Hodnotu majú fotografie a popisky produktov v eShope
  • Hodnotu má schopnosť sprostredkovať platbu za tovar v reálnom čase
  • Hodnotu má spôsob zobrazenia informácii tak, ako sa to návštevníkom páči
  • Hodnotu má nájsť tam čo nepoznám
  • Hodnotu má schopnosť doručiť reklamu na tieto stránky
  • a ďalších tisíc tvorivých činností

Takže: Hodnotu pre novú doménu prináša pridaná hodnota niečoho úplne iného. A táto sa spätne premieta do hodnoty niektorých doménových názvov. Ak teda chceme pomenovať zrozumiteľne obchodovanie s doménami, hľadajme slovo, ktoré je definované ako „následné využitie predchádzajúcej cudzej práce pre vlastný prospech“.

Takže sú tvorba domén a obchodvanie s doménami neužitočný parazitizmus?

2 komentáre pri “Až pridaná hodnota nás vytrhne z pocitu neužitočnosti

  1. Mas pravdu, samotne obchodovanie, ak nepridava k obchodovanemu artiklu ziadnu pridanu hodnotu, neprinasa svetu nic uzitocne. Je to ako obchodovanie na akciovych a financnych trhoch. Traderi nevytvaraju nic nove a uzitocne, iba sa snazia osklbat medzi sebou o peniaze (vo svojej uzavretej komunite).
    Moze byt ale obchodovanie, ktore prinasa pridanu hodnotu, napr. prinesie obchodovany artikel blizsie ku mojmu bytu (=pridana hodnota, za ktoru som ochotny zaplatit), alebo usetri moj cas ci poskytne mi servis, atd.
    Pri domenach – pre niekho moze byt pridana hodnota to, ze domenu za neho niekto vymysli a spolu s tisickami inych domen mu ju ponukne na jednom mieste (velky vyber). Dany clovek nemusi rozmyslat nad domenou a ma velky vyber. Dokazem sa vzit do tohto uvazovania…

  2. Smelinari vzdy boli a budu 🙂
    To je akoby som si od dveri obchodu vyhliadol dobru koselu, uz sa k nej blizim, ale rovno pred nou ma predbehne smelinar, schmatne ju a zaplati. Bola ale posledna a ja ju chcem. Mily smelinar mi ju pri vychode z obchodu ponuka za dvojnasobok.

Komentáre sú uzavreté.