Kríza: SkyEurope nezarobilo za svoju existenciu ani korunu a končí

Bol som si býval bol dovolil v jednom mojom f-statuse napísať:

Ak koniec SkyEurope urýchlila kríza, mali by sme byť vďační, že kríza nastala. A bojovníkov proti kríze by mali zatvárať ako podvratné živly.

Kým to celé spojím a trochu rozvediem, len upozorním, že slovami „A bojovníkov proti kríze by mali“ myslím oveľa oveľa väčší kontext ako len podobne pomenovanú podivnú kampaň. Tá mi svojou bezvýznamnosťou nestojí za viac riadkov, ako týchto pár.

Takže hádam už som oddialil väčšinu rýchlych nedorozumení a teraz to podstatné:

  1. Ak naozaj máme považovať bankrot spoločnosti, ktorá nevyprodukovala za obdobie svojej existencie ani korunu zisku za zlú vec,
  2. ak máme považovať koniec ochoty desiatok a desiatok veriteľov dôverovať manažmentu SkyEurop, že raz dovedú firmu k zisku za zlé

tak sa niekde stala závažná chyba.

Niekde, kde prebieha všeobecné vzdelávanie obyvateľstva o základných ekonomických princípoch. Myslím, že aj celoživotní zamestnanci, teda ľudia ktorí naozaj nemajú túžbu podnikať, by mali poznať základné pravidlá podnikania. A to úplne prvé je, že výnosy a náklady musia byť v nejakom konečnom časom úseku v rovnováhe. To znamená, že aj keď nejaký čas fungujem zo stratou, musí byť zámer postavený na tom, že nakoniec ten zisk príde a firma bude schopná prvotné dlhy uhradiť.

Samozrejme, existuje mnoho komplikovaných stratégii, ale všetky musia viesť k zisku. Inak je to podvod. Keď sa vám podarí požičať si so zámerom nikdy nevrátiť a veriteľovi to aj poviete, tak ste kúzelník a veriteľ blázon (alebo štátny úradník). Keď tie slová zatajíte, ste podvodník.

Nie, nebol som ten múdry, ktorý predpovedal nemožnosť ich podnikateľského zámeru už pradávno. No určite sa neviem zaradiť medzi ich dnešných melancholických priaznivcov. Nedodržanie pravidla o zisku je dôvodom na to, aby boli spochybňované všetky imaginárne pozitíva, ktoré by eventuálne človeka napadli v súvislosti s prínosom danej firmy.

  1. Ako môžem chváliť low-cost stratégiu, keď výsledkom sú dlhy na všetkých stranách?
  2. Ako môžem chváliť, že „naučila Slovákov lietať“, keď to bol cenový dumping?
  3. Ako môžem chváliť ich webový marketing, keď nedokázal zarobiť ani cent?
  4. Ako môžem chváliť ich affiliate program, keď bol celkový ROI záporný?

Ako môžem považovať po tom, ako sú známe výsledky, tento projekt za sľubný?!? Nijako! Pretože síce neviem veštiť budúcnosť, ale posúdiť známe fakty hádam áno. A jediným súčasným faktom je, že za roky svojej existencie nevyrobili nikdy ani cent zisku. Všetko ostatné sú len „keby…“

Viete, keby žili v riti ryby nebol by v Afrike potravinový problém. (Česká průpovídka je o niečo poetickejšia, ale dnes nazývam veci pravými menami.)

Tak na chvíľu uznajme „co kdyby“… Na chvíľu uznajme, že to, čo prebieha v súčasnej ekonomike je kríza. Ak práve táto kríza urýchli koniec firiem, ktoré nie sú schopné, alebo ešte horšie, nikdy nemali záujem vytvoriť zisk a splatiť svoje dlhy, tak by sme mali kríze ďakovať, že vôbec nastala. No hej, ale potom to nie je kríza, ale ozdravný proces. Takže priatelia, nazývajme veci a deje pravými menami a ak prebieha ozdravný proces v ekonomike, tak ho tak aj nazývajme.

Myslíte, že nie je oprávnené tých, ktorí chcú ozdravný proces oddialiť, prípadne umelo zastaviť, tak myslíte, že týchto ľudí nie je oprávnené nazývať podvratné živly a primerane tomu s nimi aj zaobchodiť?

6 komentárov pri “Kríza: SkyEurope nezarobilo za svoju existenciu ani korunu a končí

  1. myslim, ze mali jeden kvartal ziskovy, ostatne stratove. inak s clankom suhlasim, aj ked pri takomto projekte sa stratovost prvych x rokov ocakava.

  2. Určite, strata v prvých rokoch áno, ale musí byť plánovaná a musí byť krytá. Niekto to prosto musí financovať a dodávatelia služieb a tovaru to ROZHODNE byť nesmú inak je to prúser pre ekonomické okolie.

    A ešte jeden rozmer má občas takáto „stávka na budúcnosť“. Je to cenový dumping v danom segmente. SkyEurope to predviedol na plné gule. A ukazuje sa, že takýto dumping nie je škodlivý len pre konkurenčné firmy (čo by zákazníkom mohlo byť jedno). V prípade SkyEurope sa ukázalo, že mnoho ľudí sa jednoducho nemá za čo vrátiť, keďže normálne cestovné je úplne mimo ich finančnú kategóriu. Ešteže lietali len po Európe.

  3. Martin, SkyEurope malo presne tú istú stratégiu ako ostatné low-cost aerolinky. Taký Ryan Air je dokonca ešte lacnejší, by som povedal – je to dumping? Je to zle? Nie je, je to business plán – ponúknem prvých x leteniek za jedno euro, niekoľko ďalších za 10 Eur a tie ostatné tak, aby mi vykrili tento dumping (vieme, že „normálne“ letenky SkyEurope boli rádovo drahšie ako tie akciové). Problém je potom už len v tom to lietadlo naplniť. A tu niekde sa stala chyba.

    To znamená že to nemá nič spoločné s cenami leteniek, to by krachli všetky lowcosty (keď som si teraz klikol na ryanair.com tak tam dokonca ponúkali letenky zdarma). Bola to zakopnutie v plánovaní, stratégii, bohvie kde, neviem. To sa v podnikaní stáva aj sľubným projektom. 😉

    Je to samozrejme len môj názor, ale keďže mám vždy pravdu… :-)))

  4. Ja im tú stratégiu neberiem. Len stále je tu fakt, že ich stratégia bola taká, že doteraz nezarobili ani cent a kým došlo na obrat tak je koniec. Tak nejako mimochodom sa ukázala ako zlá. A to všetci stále automaticky počítame s tým, že oni vedeli čo robia, že mali stratégiu, že nešlo o obyčajný podvod, že rátali s tým, že bude treba za nakúpené služby aj zaplatiť… Ale, z odstupu, si kladiem otázku, či naozaj? Už som zažil všeličo a myslím, že počítať s cudzou múdrosťou a poctivosťou bez dôkazov sa nevypláca.

    Veď hej, o ryanair.com sa dnes dá hovoriť ako o sľubnom projekte, keď vykážu zisk tak aj oprávnene, ale ako píšem v článku, pri známom výsledku to hovoriť o SkyEurope dnes naozaj nedokážem.

    A len na okraj: Dnes!!! najvyšší šéf SkyEurope ma kameru povedal, že mali dobrý produkt, dobrý nápad, takže predpokladá, že sa čoskoro vrátia. Veľmi mi to pripomenulo známu průpovídku o tom, ako sa manažment snaží svojho mŕtveho koňa prehlásiť za živého.

  5. @piki, posledný odstavec: Tak nad tým sa musí zastaviť rozum aj chronickému optimistovi.

    @piki, „…že nešlo o obyčajný podvod“: Aký podvod? O podvode môžme hovoriť vtedy keď niekto využije nevedomosť druhého aby sa sám obohatil alebo na tom nejako získal. Takže ak by zobrali od zákazníkov peniaze za letenky a utiekli s nimi, potom áno. Ale takto? 🙂 Nie, žiaden podvod. Proste im to nevyšlo. Povedia si „Ups!“ a skúsia dačo iné. 😉

Komentáre sú uzavreté.