Mám 50 pozvánok na Gmail – stále elitný klub

Základná informácia: Ak si o ňu požiadate zaslaním žiadosti na môj Gmail , možno vám ju pošlem. Text predmetu správy: ŽIADOSŤ O POZVÁNKU. Tak a teraz o čom som chcel písať:

Presne sa potvrdzuje to, čo som bol býval bol napísal 10.10.2004 M + M + M + M (4M) – Do zákulisia marketingu Gmailu – môj dohad.

Google je bohatá firma a chce sa včleniť medzi už zavedených poskytovateľov emailovej schránky zadarmo. Samozrejme si urobí prieskum trhu. Výsledkom tohoto prieskumu je, že trh je plne obsadený. (nielen článok na Lupe to indikuje). To znamená, že nemá cenu hľadať nových zákazníkov. Je ich tak málo, že by ste nezískali dostatočný podiel na trhu. (každý, v marketingovom význame slova, kto používa internet, používa hlavne email).

Jedinou šancou na úspech je pretiahnutie už existujúcich zákazníkov konkurencie na svoju stranu. Druhým závažným zistením prieskumu bolo, že zákazníci vyžadujú aj od emailu zadarmo spoľahlivosť a serióznosť. Tretím, ale nemenej zásadným výsledkom prieskumu bolo popísanie typického správania sa užívateľa vo svojej schránke.

Ako Gmail realizoval výsledky tohoto prieskumu?

  1. Zameriame sa na zákazníkov konkurencie: Jediná možnosť ako si založiť schránku na Gmaily je, dostať pozvánku od spokojného užívateľa do svojej už existujúcej schránky. Gmail sa vykašľal na novicov. Je ich predsa tak málo. A sú potencionálnym rizikom. Nechápu základné princípy fungovania internetu a prvý neúspech by mohli prisudzovať službe a nie sebe. To celé pod rúškou beta verzie. Už sa nečudujem, že pozvánky končia v mnohých freemailoch v rovnakej zložke ako spam a vírusy.
  2. Pod rúškom beta verzie sa schováva aj druhé marketingové odporúčanie: Zabezpečte si od počiatku serióznu povesť. Ochranou pred preťažením, nedostupnosťou, je systém pozvánok. Na Orkute si Google vyskúšal, že nárast užívateľov bol pozvoľný. Graf časového nárastu užívateľov Orkutu je v Google určite veľmi cenený.
  3. Jedine tretí bod prieskumu sa dotýkal samotnej realizácie schránky. Podľa výsledkov dotazníka zadali úlohu programátorom a vzniklo to, na čo sa pozeráme. Gmail využil opäť rúšku beta verzie. Užívatelia internetu sú zvyknutí sa k beta verziám vyjadrovať, písať pripomienky. Slovo beta verzia pôsobí ako červená handra na býka. Google len zhromažďuje pripomienky a bude ďalej rozvíjať Gmail podľa požiadaviek užívateľov

Pozvánky tu zostanú ešte hodnú chvíľu. Jednak kvôli horeuvedeným dôvodom, jednak preto, že je potrebné zachovať ten pocit elitného klubu.

Presondoval som niekoľko schránok a zistenie je nasledujúce:

  • Schránka, ktoré je skoro nepoužívaná nedostala žiadne pozvánky (užívateľ nie je schopný naučiť nových užívateľov prácu s e-mailom)
  • Schránka so strednou intenzitou používania (1-2x týždenne) mala svoje 4 pozvánky a tie jej ostali
  • Intenzívne používaná schránka (denne), zaplnená na 780MB dostala 50 pozvánok (to sú naši predajci, ktorí nás dokážu rozšíriť do sveta a ukoristiť podiel na trhu)

Stále je tu istá selekcia, istá výnimočnosť. Nie každý má 50 pozvánok a hlavne nejde o veľkosť, ale o kvalitu, ktorú tá schránka poskytuje. To vám potvrdí 6 z 5 doterajších užívateľov. Stačí presondovať, čo sa už o Gmaile popísalo.

Mimochodom. Stále platí moja pôvodná výzva z 10.10.2004:

Skúste založiť schránku na Gmaly niekomu, kto ešte nepracoval s internetom (znamená, že nemá žiaden e-mail!). Napríklad vašej dcére či synovi. Nech začnú rovno s nejakou poriadnou freemailovou službou. Úspešný výherca má u mňa vecnú odmenu podľa výberu a 10 červených bodov. Za 83 červených je jeden modrý, výber odmeny je na mne ;)

Doplnenie základnej informácie: Žiadnu technickú ani inú podporu odo mňa neočakávajte.