Antikvetinová úderka

Tento článok je 1 z 10 seriálu Očakávaný volebný program

Začínam si spisovať body, ktoré očakávam vo volebnom programe pred najbližšími parlamentnými voľbami. Jedným z bodov sociálneho programu zostavenie antikvetinovej úderky.

Náplň práce: Aktívne zverejňovanie všetkých malých výdavkov (povedzme do 10 000€) vo všetkých štátnych inštitúciách.   Nehodnotiť, len dohliadať na zverejňovanie.

Dôvod: Aj úradník je len človek a kým nedostane spätnú väzbu, že kvetinová výzdoba, servis áut, nástenné mapy sú vyhadzovaním peňazí, nezmení sa nič.

Sankcie: Povinnosť preplatiť zo svojho také výdavky, ktoré nebudú zverejnené na webe štátneho úradu.

Cieľ: Získať skutočne drobné na podporu, ktorú robíme navyše okrem daní. Pritom by táto podpora mohla byť robená priamo z daní.

Takých ľudí sú tisíce. Janka v Modrom z neba je len príkladom tragickosti tejto krajiny. No je tu aj niečo pozitívne. Viac ako stodvadsaťtisíc ľudí každý mesiac zaplatí štátu dane, odvody a aj tak sa ešte rozhodne poslať peniaze k nám a zahojiť bolestivé rany, ktoré štát svojou ľahostajnosťou spôsobil.

Zdroj:  Ako je to skutočne medzi premiérom, Janou a Modrým z neba. Blog – Ľudmila Kolesárová (blog.sme.sk).

Trochu viac zo široka

Viete, nejde mi o to, aby sa vyšetrovalo čo sa už minulo. Ide mi o to, aby sa už od istej chvíle nastavil proces k udržateľnému znižovaniu plytvania. V jednom z budúcich bodov sa podrobnejšie rozpíšem o obrode prezumpcie neviny. Teraz len v skratke: Nejde o to, aby sa úradníci báli, že retroaktívne ich teraz vyhodíme za niečo, čo už urobili, kým sa od nich nepožadovala zmena ich správania sa. Ide o to, aby sa jednak poučili a po druhé chybu neopakovali.

Napríklad v prípade tých čaplovičových kvetov ide o to, aby už nikdy viac nedalo na kvetinovú výzdobu viac ako považuje za rozumné ktokoľvek, kto si doterajšie výdavky na webe ministerstva prečíta. Áno, verejná kontrola ako sankcia je funkčnejšia ako pokuty. Siaha totiž na to, čo sa ešte len minie.

Stačí, aby sa vedúci pracovníci úradov správali ako každý majiteľ súkromnej firmy. Ak zamestnanec raz dostane na preplatenie po služobnej ceste pridrahý hotel, nabudúce si objedná lacnejší. Preto hovorím o drobných výdavkoch, lebo práve tie sa dajú zosobňovať.

Mám osobnú manažérsku skúsenosť, že keď sa začne o veci hovoriť, pripomínať, keď je na očiach, akosi sama od seba sa z 20-40% samoreguláciou pohne k lepšiemu. Pritom nikdy nejde o nejakú represiu. Len sa nastaví zrkadlo. A to by musel byť úradník pekný gauner, aby sa opakovane verejne obnažoval. Rozumní pochopia a týchto gaunerov je potom ľahšie možné vyhodiť.

Je to o mierke, o rozmere, ktorú chápeme. Milión eur je ľuďom nekonečne vzdialený.

Centík k centíku je to čo potrebujú sociálne najpotrebnejší. Matematika nepustí. Ak sa im prilepší o 100€ mesačne, je to u niektorých zlepšenie o 60-100 percent. A to sa oplatí. Toto je tá mierka, toto sú tie stratené príležitosti, o ktorých som písal v kritike nápadu s agentúrami zamestnanosti s ktorým prišla ledačina s ohraničenou duševnou a rozumovou úrovňou.

Viete si predstaviť koľko absolútne nekvalifikovanej práce by sa dalo za dávky v celkovej hodnote 15 miliónov € za 32 mesiacov urobiť? Pri troche dobrej vôle až 2000 rodín (ak by bol jeden člen zapojený do práce)  na hranici biedy by si mohlo významne prilepšiť počas 4 rokov (okrem zimy) k svojim existujúcim dávkam.

Zdroj:  T-sociálne podniky boli proti R-agentúram amatérski babráci | M+M+M+M (4M).

Antikvetinová úderka je nízkoprahové riešenie. Je presne na úrovni pochopiteľnej samotnými štátnymi zamestnancami. Výdavky za pár stoviek a pár tisíc eur sú pochopiteľné širokým masám. Každý to vieme porovnať so svojim rodinným rozpočtom.

Navyše, je to veľmi demokratické riešenie. Ak po zverejnení čísla nikomu nevadia, prečo sa tým zaoberať? Asi je to OK. Asi je taká cena za hotel, taká cena za lízing služobných áut, taká cena za kvetinovú výzdobu spoločensky akceptovateľná.

Je neprijateľné, ak máme významnú skupinu obyvateľstva, ktorá žije na  hranici chudoby, aby sa z daní platil priemerný luxus a pozlátko nášho štátu. Kým budú pracovné podmienky štátnych úradníkov a vzhľad štátnych inštitúcii budiť dojem bohatstva, málokto so štátnych zamestnancov bude chápať pocity chudobnejších.

Viete, je to o disproporcii, ktorú tu máme. Podľa mňa je logické, aby bohatstvo navonok žiarilo z obyvateľov, zo súkromných firiem, nie zo servisnej organizácie štát. 

Nabudúce súvisiaci bod: Rušenie agend štátu.

Navigácia seriálu
Zmenšovanie počtu agend štátu >>

Zdieľajte obsah s priateľmi:

1 komentár pri “Antikvetinová úderka

  1. Spätné upozornenie: Očakávaný volebný program: 2. zmenšovanie počtu agend štátu | M+M+M+M (4M)

Komentáre sú uzavreté.