Odborník musí mať 10 rokov praxe

Toto mal byť povodne komentár k článku Najnepríjemnejší design spravodajského webu (spravodaj). Keďže v podmienkach komentovania na onom plátku je, že si nemám mýliť komentáre s kvákacím fórom, vrhol som ho sem. A tiež mi akosi nakynul, ako hraběnka blahej pamäti. (Pardon, tá nie, tá spala na nebesích)

Ak sa stránka, jej kód v čase mení, ľahko sa stane, že kým si pred piatimi minútami hľadel na text článku v bolde cez Firefox, teraz v IE je text článku štandardný. Je to chyba pozorovateľa? Či nebodaj prehliadača? Že v bolde bol, to by sa dalo dokázať keby sa chcelo. (Môj 5 ročný syn vie lepšie klamať a zatĺkať!!!) No chce sa? Je stránka o ktorej sa tu vehementne diskutuje stredom slovenského internetu? Dúfam že nie! A prečo sa vlastne diskutuje o stránke, ktorá nikomu nepatrí?!

Páči sa mi, ako je na tejto diskusii pekne vidieť nevedomosti ale hlavne neschopnosť pochopiť, že v každom odbore, ktorý je na svete viac ako mesiac existujú nepísané a písané konvencie, pravidlá postulované odborníkmi. (Učia sa v školách, na školeniach, sú popísané v učebniciach, napríklad) Typografia je tu už stovky rokov a pravidlá má teda overené tonami praxe. Peter, pripomína Cimrmana a to tak, že dokonale. Chýba už len prvý aut v dejinách blogovania. Určite ho vynájde. Držím si palce, aby si ho objavoval v inej časti siete.

Len, čo začnem klepať komentár, myšlienky sa len tak rinú. Písal som o tom. Preto mi bolo ľúto prestať a tu hľa je podrobnejší rozbor.

K stránke

Obsah je kompletne preberaný z tlačového servisu SITA. Teda správy. Iný obsah z iných zdrojov, stačí sa porozhliadnuť. Preto tá stránka nemá žiadnu informačnú hodnotu. Nalejme si čistej pepsikoly a pomenujme veci pravým menom. Ide o obsahovo zbytočnú stránku (Yůhů by si zgustol), ktorej hlavnou úlohou je priniesť peniaze cez reklamné systémy. Odborne MFA. S ohľadom na to, že je pravidelne propagované cez vybrali.sme.sk predpokladám, že tvorca stránky má živnostenský list. Ja viem, predchádzajúca veta by potrebovala hlbšie vysvetlenie, no kto sa v oblasti pohybuje vie a daňovému úradu netreba zbytočne pridávať robotu. No potreboval toto majiteľ? To je asi dôvod prečo sa skrýva. Nepodarene! (týmto pozdravujem Richarda) Tu už nejde len o nejakého pioniera (VIII.E. – možno je to menovec), ktorý si z detskej izby čosi naprogramoval. V dospeláckom svete ide o… (Som zvedavý, či priletí komentár pozn. aut.)

Ku grafike

Je mi ľahostajná. Tuctová. Hnus to priamo nie je (trochu som sa porozhliadol aj po iných sekciách, ktorých nie som cieľová skupina – je to hnus), ale hnus je subjektívna hodnota. O mojom názore môžete myslieť čokoľvek. Na hnusné stránky nechodím. Preto čítam sme.sk nie pravda.sk

K tvorbe webu

Vytvoriť web je jednoduché. Po týždni aktívneho pôsobenia na sieti je každý odborník. Aj ja som odborník na web. Najväčší odborník. Rovnako, ako je na slovensku 1 milión ekonómov, lekárov a (každý si dosaďme svoju odbornosť) a farmaceutov. Nič proti tomu. Každý máme nejaký názor na to, čo vidíme okolo seba. Vytvoriť web je hračka. Do momentu, keď sa naň pozrie skutočný odborník. Niekto, kto roky čosi tvorí, učí sa, študuje zdroje, zúčastňuje sa školení, sám je školiteľom, prispieva do odborných časopisov, blogov, webzinou, postavil rastúcu a prospešnú firmu s 10 ročnou existenciou. Je uznávanou autoritou pre minimálne 5 iných odborníkov. Je schopný každú svoju vetu podoprieť desiatkami príkladov a argumentov. Je schopný kriticky prehodnocovať svoje tvrdenia. Proste odborné myslenie. Odborník, je termínus technikus.

Čo znamená termín odborník sa dozviete ako vedľajší produkt na vysokej škole. Na akejkoľvek a aj keď ju neskončíte. Ide len o to pričuchnúť k vysokoškolskému vedeckému prostrediu. Mimochodom, Google prevzal historicky overené spôsoby prenášania dôvery vo vysokoškolskom prostredí. Preto je taký úspešný. Nevymýšľal prvý aut v dejnách vyhľadávania, len obšľahol riešenie potvrdené storočiami existencie vysokoškolského systému. Druhé mimochodom, myslím, že ten aut vymyslel Microsoft v podobe svojho live.com

Je strašné, že odborníkom nemôže byť človek vo veku 20 rokov. Nemôže to byť ani anonym. Môže byť nanajvýš nádejným talentom. Jednoducho to nie je technicky možné. Za 5 rokov sa nedá vytvoriť dostatočné zázemie skúseností a vedomostí, poučení z vlastných chýb, prehodnotení a skúseností v prehodnocovaní vlastných vedomostí. Na to treba minimálne 10 rokov v jednom odbore. Prepáčte mladí priatelia. Vážim si každý nádejný talent. Som ochotný ho počúvať, dokonca nasledovať. Nie som ale ochotný nekriticky akceptovať každý názor ako večnú pravdu bez čo i len minimálneho preskúmania. To by bola cesta do pekiel.

Rovnako je cesta do pekiel pre nádejný talent, keď nie je schopný vedecky argumentovať iným nádejným talentom a odborníkom. Pokiaľ nie je schopný argumentovať laikom, je to hovno nádejný talent. Z nádejného talentu sa stáva pre daný odbor (v našom prípade pre web)stratená existencia a potencionálne nebezpečie. Nebezpečie, že svojimi hlasne propagovanými názormi (marketing nadovšetko) zvedie z dobrej cesty ďalšie nádejné talenty. Preto je úlohou nádejných talentov a odborníkov odhaľovať stratené existencie.

Niektoré oblasti sú veľmi mladé, preto je v nich nedostatok odborníkov a nádejných talentov. Preto sú rajom stratených existencii. Náhodne by som mohol vymenovať napríklad tvorbu webu, webový marketing, homeopatiu, financovanie zdravotníctva…

K tejto téme sa ešte určite vrátim. Pokračovanie nabudúce…