Celková práca sa nezmení, len pôsobíte menšou silou po dlhšej dráhe

Pamätáte sa? To sú jednoduché stroje – fyzika druhého stupňa základnej školy.

Mal som nedávno jednu debatu o elektromobiloch, ktorá ma naviedla na jeden jednoduchý lopatistický argument. Podobný tomu v nadpise.

Podle Havlíčka by sto tisíc automobilů, které denně ujedou 10 km, spotřebovaly 1000 MW, tedy polovinu výkonu Temelína. ČVUT je ale prý připravena účastnit se projektu, v problematice elektromobilů se údajně setkávají znalosti ze čtyř fakult univerzity. Havlíček sice uvažuje o zapojení obnovitelných zdrojů, ale jelikož prý nikdo nechce jezdit autem, které nejezdí, když nesvítí slunce a nefouká vítr, bude muset být použita hlavně energie z jiných zdrojů.

Praha chce být „tahounem elektromobilů“. Zatím nemá skoro žádný – Ekolist.cz.

Ak rafinéria vyprodukuje benzín na napríklad 2 milióny vozokilometrov, tak potom, po prechode na elektromobily, potrebujeme novú kapacitu elektrární na 2 milióny vozokilometrov.  My tú energiu neušetríme, len ju budeme potrebovať v inej forme.

Perpetum mobile ešte nik nevymyslel, takže tú energiu prosto niekde treba zohnať. Kým u benzínu sme využili rafinériu, ak nahradíme benzín elektrinou, potrebujeme rovnakú výrobnú kapacitu vo forme elektrární. Áno dôsledok pre pracovníkov v rafinériách je nepríjemný.

Nerozbitná sklenička. A skláři nebudou mít co žrát. (z filmu Pelíšky)

A druhý problematický fakt je, že elektrina sa nedá rozumne skladovať. Takže pri súčasných dojazdoch to naozaj pôsobí tak, že cez noc by sa z tých 100000 áut nabíjalo tak 80-90% v jednom čase. Samo o sebe by to naozaj nebol až taký problém.

Dohromady s našim súčasným životným štýlom je to ale průser dokonalý. Dole v garáži sa vaše auto nabíja, ale už nevystalo elektriky na pustenie televízie. A tak tu sedíte pri petrolejke. A kúrite kotlom na ľahký vykurovací olej, čo je vlastne inak nazvaná nafta.

Ešte máte stále odvahu vypínať jadrové reaktory a súčasne zavádzať elektromobily?

Je to viac ako veľmi o nejakom globálnejšom koncepte, ako len o nejakých čiastkových výkrikoch. Fyzika nepustí. To o tom zachovaní hmotnosti a energie je totiž, milí humanisti, zákon.

10 komentárov pri “Celková práca sa nezmení, len pôsobíte menšou silou po dlhšej dráhe

  1. Len dodám k téme.

    S elektromobilmi to bude v pohode podľa mňa. Pred 100 rokmi by sa všetci smiali, že elektrifikácia neutiahne 3 miliardy mobilov. Halo okolo jadrovej energie utíchne, verím tomu. Elektromobily sú len dôsledkom stále väčšieho spotrebovávania elektrickej energie, nič viac, nič menej. Keď sa vytesní rafinéria iným výrobným zariadením dodávajúcim energiu, ten Zákon ostane zachovaný. Veda vymyslí spôsob efektívnejšej výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov (kto vraví, že to nejde, tak nech si spomenie na ľudí, čo trvdili, že teleso ťažšie ako vzduch nemôže predsa lietať – cca. 100 rokov dozadu).

    Ja si myslím, že sa nie je čoho báť. Oni tie elektrárne idú vypínať preto, aby nahnali politické hlasy a potom ich nevypnú (o 10 rokov), pretože to im naženie znovu ďalšie hlasy do volieb.

  2. Len dodám k téme.

    S elektromobilmi to bude v pohode podľa mňa. Pred 100 rokmi by sa všetci smiali, že elektrifikácia neutiahne 3 miliardy mobilov. Halo okolo jadrovej energie utíchne, verím tomu. Elektromobily sú len dôsledkom stále väčšieho spotrebovávania elektrickej energie, nič viac, nič menej. Keď sa vytesní rafinéria iným výrobným zariadením dodávajúcim energiu, ten Zákon ostane zachovaný. Veda vymyslí spôsob efektívnejšej výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov (kto vraví, že to nejde, tak nech si spomenie na ľudí, čo trvdili, že teleso ťažšie ako vzduch nemôže predsa lietať – cca. 100 rokov dozadu).

    Ja si myslím, že sa nie je čoho báť. Oni tie elektrárne idú vypínať preto, aby nahnali politické hlasy a potom ich nevypnú (o 10 rokov), pretože to im naženie znovu ďalšie hlasy do volieb.

  3. idiot ti povie, ze musime jazdit menej autami a zacat jazdit mhdckou. a nasadne uz stvrtykrat tento polrok do lietadla. s takymi je tazka debata, pred mesiacmi sa jeden taky zjavil na facebooku pod linkom niekoho so znamych ludi a tvrdosijne tvrval na svoji ekoreciach az kym sme ho nerozmetali faktami. on mal narok, bol student socharciny :)))

  4. idiot ti povie, ze musime jazdit menej autami a zacat jazdit mhdckou. a nasadne uz stvrtykrat tento polrok do lietadla. s takymi je tazka debata, pred mesiacmi sa jeden taky zjavil na facebooku pod linkom niekoho so znamych ludi a tvrdosijne tvrval na svoji ekoreciach az kym sme ho nerozmetali faktami. on mal narok, bol student socharciny :)))

  5. peter, si optimista, ze vedci vymyslia. problem je v tom, ze nase poznanie fyziky a nasich moznosti je daleko hlbsie ako pred sto rokmi. milove skoky boli vtedy mozne, teraz su mozne skor kroky.

    museli by sme objavit nieco radikalne, na urovni cojaviem lepsej technologie atomovych elektrarni, ktore netreba aktivne chladit alebo cojaviem co.

    obnovitelne zdroje maju obrovsky problem v nestalosti. atom je uplny opak, jednoducho ten masivny zaklad spotreby vykryvaju, ostatne zdroje dorovnavaju vykyvy. uz to vysvetlujem tisici krat a stale asi musim.

    nikdy nenajdeme sposob ako veternu elektraren donutit tocit sa 24/7 stalym vykonom. a naviac na stotine plochy, ktoru vyzaduje teraz.

    ak sa nam podari zvysit efektivitu slnecnych elektrarni, tak to bude bomba a plati to co s vetrom 🙂

    pointa je, ze dopyt je a bude. moze sa stat len to, co sa stane. dopyt klesne, lebo nebude ponuka.

  6. peter, si optimista, ze vedci vymyslia. problem je v tom, ze nase poznanie fyziky a nasich moznosti je daleko hlbsie ako pred sto rokmi. milove skoky boli vtedy mozne, teraz su mozne skor kroky.

    museli by sme objavit nieco radikalne, na urovni cojaviem lepsej technologie atomovych elektrarni, ktore netreba aktivne chladit alebo cojaviem co.

    obnovitelne zdroje maju obrovsky problem v nestalosti. atom je uplny opak, jednoducho ten masivny zaklad spotreby vykryvaju, ostatne zdroje dorovnavaju vykyvy. uz to vysvetlujem tisici krat a stale asi musim.

    nikdy nenajdeme sposob ako veternu elektraren donutit tocit sa 24/7 stalym vykonom. a naviac na stotine plochy, ktoru vyzaduje teraz.

    ak sa nam podari zvysit efektivitu slnecnych elektrarni, tak to bude bomba a plati to co s vetrom 🙂

    pointa je, ze dopyt je a bude. moze sa stat len to, co sa stane. dopyt klesne, lebo nebude ponuka.

  7. ale piki akosi zabudas na to, ze aj rafineria zerie hodne elektriny, ktora zrazu nebude potrebna a moze sa vyuzit hoc pre nabijanie aut. rafineria predsa nebezi na benzin ani na vzduch.

    a samozrejme, ze atomova elektrina ma buducnost. ale nie v sucasnej forme fission energie, ale v podobe cistej – fusion energie.

  8. ale piki akosi zabudas na to, ze aj rafineria zerie hodne elektriny, ktora zrazu nebude potrebna a moze sa vyuzit hoc pre nabijanie aut. rafineria predsa nebezi na benzin ani na vzduch.

    a samozrejme, ze atomova elektrina ma buducnost. ale nie v sucasnej forme fission energie, ale v podobe cistej – fusion energie.

  9. Dusoft, nezabúdam. Vždy beriem hodnoty nie ako absolútne hodnoty, ale ako „zmenu“, prosto „Delta E“. Asi to svoje matematické myslenie beriem až príliš automaticky. Takže aj v prípad tej úvahy o vozokilometroch ide vlastne o úvahu o energetickej bilancii systému.

  10. Dusoft, nezabúdam. Vždy beriem hodnoty nie ako absolútne hodnoty, ale ako „zmenu“, prosto „Delta E“. Asi to svoje matematické myslenie beriem až príliš automaticky. Takže aj v prípad tej úvahy o vozokilometroch ide vlastne o úvahu o energetickej bilancii systému.

Komentáre sú uzavreté.