Mýty a legendy okolo tlakov na cenu potravín

Najhorším mýtom nie sú vyumelkované obrázky na obaloch, ktoré nezodpovedajú obsahu. Najväčším mýtom je, že je to dôsledok tlaku hypermarketov na najnižšiu cenu.

A můžeme čekat, že bude ještě hůř. Hypermarkety nutí výrobce, aby dodávali ještě levněji, a suroviny jsou přitom stále dražší.

TEST: Obaly na potravinách lžou – iDNES.cz.

Každý obchodník vám potvrdí, že by najradšej predával za vysoké ceny. Do tých sa totiž vmestia aj poriadne marže a z marže je obchodník živý.

Príklad miesto sľubov: Pri cene 100€  a marži 60% je zisk 60€. Pri rovnakej marži a cene 1000€ je zisk 600€.  Za 600€ si obchodník môže dopriať s rodinou lepšou večeru ako za 50€. Viete, ide o to, že za tých zvyšných 400€ výrobca úplne v pohode tú šunku do toho drbne. Lebo aj jemu ostáva dostatočná marža na život.

Takže priatelia, ak ste ochotní platiť viac, budú obchodníci veľmi radi viac inkasovať. Ten kto tlačí na najnižšiu cenu je zákazník. A kým bude priestor na predaj šunky bez mäsa, obchodníci ju budú objednávať a výrobcovia vyrábať.

Ale vystúpiť z vlaku nechce nik. Ani ľudia, veď prečo by platili keď nemusia (pritom práve dali výrobcom návod za čo by boli ochotní platiť) a ani výrobcovia s obavy, že konkurencia na tých nízkych cenách ostane. (Pritom si výrobcovia práve zodpovedali, prečo by to naopak mali urobiť.)

Cestou je práve poskytnúť iný benefit zákazníkovi (napríklad absurdné označenie: bezlepkový mäsový výrobok). Ale príbeh o súvisiacich benefitoch má tiež svoje vlastné mýty. Dnes to bolo len a len o tom, kto je zodpovedný za šunku bez šunky na trhu.

3 komentáre pri “Mýty a legendy okolo tlakov na cenu potravín

  1. K tým cenám si neodpustím mierne nesúviacu poznámku: Len dnes som si len v jednom obchode všimol dva výrobky (trojuholníkový syr a olej) pri ktorých bolo výhodnejšie kúpiť dve menšie balenia ako jedno veľké. Proste 2l oleja stáli viac ako 2x1l oleja a veľká krabička syra stála viac ako 2 o polovicu menšie. Na cenovkách boli navyše jednotkové ceny kde bol ten rozdiel krásne vidieť.

    Jediné vysvetlenie ktoré mi napadá je, že si obchodníci povedali „Ľudia kupujú väčšie balenia lebo sú zvyknutí že je to ekonomickejšie. Tak si prihodíme, veď si to nevšimnú!“. Neverím, že mám pravdu, ale ináč si to vysvetliť neviem.

  2. Jedno vysvetlenie (správne) je to tvoje a existuje ešte jedno, prečo sa to stane. Prezradím len, že vždy ide hlavne o maržu…

    Inak, z toho čo ja nakupujem je to u konflexov a aj „smotana“ (sójový prášok) do kávy. Jednoznačne sledovať jednotkové ceny je správna nákupná prax.

  3. Ad bezlepkový mäsový výrobok – skús si niekedy prečítať čo všetko je v obyčajnom párku. Potom pochopíš prečo bezlepkový. Viem o čom hovorím.

Komentáre sú uzavreté.