Zmeny v pravidlách cestnej premávky bez prispenia zdravého rozumu

Toto je môj pohľad na zavádzané zmeny v pravidlách, ktorými sa riadi pár miliónov vodičov. Áno, nesúhlaste so mnou, v priestore tohoto blogu je to to jediné čo vám ostáva. Mne zas podriadiť sa diktátu  nezdravého rozumu.

Zimné gumy pre náklaďáky: Kto videl ako sa šmýka kamión so založenými reťazami na  2-5 centimetrovej čľapkanici na Dargove alebo inom kopčeku, ten chápe, že ide o obyčajnú šikanu. Tie tony iná zmes pneumatík a o dva zárezy väčší dezén nezachráni. Zmysel má včasné odstavenie kamiónov pred chronicky známymi problémovými úsekmi.

Cyklistické prilby mimo obce: Náraz auta v 90 km/hodinu do cyklistu je sám o sebe dostatočne fatálny. Keď ma kamión odrazí do priekopy, skutočne ocením, že pri náraze hlavou o kamene v priekope mám na sebe prilbu. Hlavne, keď na ten kameň dopadne moja tvár a konár zo stromu mi spôsobí pneumotorax a od nárazníku kamiónu mám zlomené obe nohy. Ďalším stupňom vo vyhláške bude povinnosť nosiť mimo obce brnenie rytiera z 15. storočia. Pozor: nerozprávam o deťoch, ktoré padajú z bicykla, pretože sú nevyjazdené a majú problém ovládať stroj aj v malých rýchlostiach.

Reflexné prvky na oblečení chodcov: Nedotiahnuté v definícii parametrov a reálne nevymáhateľné. Na jednej strane je fajn, že keď vodič zrazí babku na ceste do kostola bude z obliga: „Veď nemala nášivky“. To by sa bolo Števovi hodilo. Na strane druhej babka povie: Mala som ich na rukáve zvnútra, aby mi nešpatili kostolný kabát. Najväčšiu radosť budú mať asi advokáti.

Rýchlosť 90 km/h na diaľniciach v meste: Ide o typické zjednocovanie. Väčšina EU má osemdesiatku. Ale bolo to treba, veď v sobotu doobeda a v noci na bratislavskom obchvate je taký problém prestaviť čísla z permanentnej 80 aspoň na 110 alebo rovno na 130.

Rýchlosť 50 km/h v meste: V zásade je mi to jedno, len ten argument o zjednocovaní ma pobavil. Vraj len Slovensko a Rumunsko malo v EU šesťdesiatku, tak to treba zjednotiť. Chvályhodné, škoda, že ten trend nie je všeobecný. Ale predsa len si rýpnem: Všímajte si, ako sa nám cesty opäť oplechujú značkami zvyšujúcimi rýchlosť na 70 km/h v niektorých úsekoch obce.

Zadržanie preukazu na mieste: Bez ohľadu na konkrétne úpravy, vždy ide o priestor pre šikanu zo strany órganu. Neprítomnosť papierika v zadnom vrecu pritom nie je fyzickou ani psychickou prekážkou, ktorá by skutočne a reálne zabránila človeku naštartovať auto  a šoférovať.

Bloková pokuta až 650 € na mieste priestupku: Spolu s právom zadržať na mieste preukaz pri nezaplatení pokuty na mieste je to opäť zacyklený problém. Ak k tomu pridáme naťahovanie sa s tým, či pokyn ministra vnútra o výške pokút pre konkrétne situácie je záväzný alebo len informatívny, je to skutočne brutálna represia mimo rámca súdnej moci.

Zákaz predbiehania kamiónov na diaľniciach: V kombinácii s minimálnou 80 na diaľnici sa to zdá byť OK. Avšak tá minimálna 80 je v našom hornatom Slovensku nevymáhateľná. V kombinácii s obmedzovačmi sa stáva celá konštrukcia absurdnou, ako vystrihnutou z Hlava 22. Áno, je nepríjemné, keď v ľavom pruhu ide kolóna 85 kvôli predbiehajúcemu kamiónu. No všimli ste si, akou rýchlosťou jazdí ľavý pruh v úseku Bratislava Trnava? Ak je to aspoň 120, tak ste si na cestu  vytiahli z lotérie ten lepší deň a to sú v ňom len osobáky.

120 tisíc ako limit na privolanie polície k nehode: Pokiaľ je povinnosť privolať vždy políciu k nehode, kde sa stala škoda tretej strane tak je to zbytočný riadok v zákone. Treťou stranou je napríklad lízingová spoločnosť, majiteľ zvodidiel, váš kolega z práce, ktorému sa vo vašom batožinovom priestore kvôli nehode rozlial demižón slivovice a podobne. O samozrejme inom odhade škody poisťovňou vinníka a poisťovňou poškodeného ani nehovoriac. Mať od policajtov jasné stanovisko kto je vinník pomáha napríklad ak by sa hodilo od vinníka vymáhať práve ten rozdiel medzi poistným plnení a skutočnou škodou. Nikdy neviete na akú ministerskú stoličku si o 5-7 rokov sadne tá, čo vám bachnete do kufra na semafóroch. (Nič proti ženám nemám, ale nejaký rod som do tej vety musel dať.)

Celoročné svietenie: Lahôdka na koniec. Opakovať sa nebudem, dosiaľ žiaden argument neúčelnosti tohto opatrenia nebol vyvrátený. A dôkaz zmysluplnosti, ten pochopiteľne chýba.

Podoba opatrení bola prevzatá z jej verejnej prezantácie v sme.sk. Možno je to všetko inak, ako koľko ľudí číta zbierku zákonov a koľko Sme?

3 komentáre pri “Zmeny v pravidlách cestnej premávky bez prispenia zdravého rozumu

  1. S tym svietenim bol v Rakusku robeny vyskum cez kamery smerujuce na oci soferov a zistilo sa, ze sice priespieva k lepsej viditelnosti svietiacich vozidiel, ale pre zmenu sa predlzuju reakcne casy o 2-3 sekundy pre vsetky nesvietiace/slabosvietiace objekty (vratane motoriek, chodcov, cyklistov so svetlom (je slabe) a ine obejkty popri ceste). Je to kvoli tomu, ze clovek prestava vnimat nevysvietene objekty na ceste.

    Vysledok vyskumu sa da vsyvetlit aj takto: Celorocnym svietenim zachranime par vodicov/spolujazdcov a naopak posielame par chodcov, motorkarov a cyklistov do nemocnice, v horsom pripade na smrt. (inak sam somv tejto veci nerozhodnuty, aj ked sa z hladiska dobrej viditelnosti pri predbiehani priklanam k svieteniu)

  2. Kamiony: suhlasim. Horske prechody, vsade, kde snowboarduju kamiony VCAS uzatvarat pre ne.

    Prilby: to iste ale plati vlastne aj pre motocyklistov, takze som na pochybach

    Reflexne prvky: suhlasim, ze by bolo dobre, keby ich mali ale 50tka je tiez opatrenie v prospech chodcov,

    Dialnice v meste: uz som sa 2x presvedcil, ze Dialnica v Bratislave je skutocne v noci rychlejsia (to svetelne znacenie sa meni!)

    50tka: toho sa najviac obavam, strasne rad by som aby rychlo zmizli VSETKY 40tky a aby naopak vznikli povolene 70tky! Ale obavam sa opravnene, ze sa to nestane! Castokrat bude aj 30tka hocikde zbytocna. Urcite by pri vjazde do dedin mali byt take sikany ako byvaju pred dedinami v Rakusku.

    Zadrzanie preukazu: explicitne by malo byt vymenovane, kedy bude zhabane vozidlo – napr. opitost, sposobenie nehody (napr. vinnik nemoze pri vaznej nehode len tak odist), pripadne nema znacky, technicky atd. Zhabane v zmysle – vratene po vyrieseni.

    Kamiony na dialniciach: hornate, nehornate – dialnice maju svoje normy pre polomery zatacok, stupania atd., takze tam to nehra rolu. BA-TT – teraz sa mi to zda omnoho lepsie ako predtym, ked mi kamion subezne iduci v pravom pruhu vedla mna zrazu zacal vybocovat do laveho pruhu akoby som vedla neho ani nebol. Ist v exponovanych casoch po tejto dialnici je naozaj na nervy ale na nervy iba pri pohlade na tachometer – bohuzial NIC lepsie sa nikdy nevymysli.

    limit pre volanie policie k nehode: 120 tisic je v podstate mensia nehoda u noveho auta a rozhodne nikto nie je odhadca ak je to prva nehoda.

    celorocne svietenie: rozoberiem to na drobnejsie, mimo obyvanych miest BEZPODMIENECNE svietit, tam sa da skutocne tazko cokolvek argumentovat. V meste je to diskutabilne avsak s 50tkou v meste/obci je to uz skoro jedno.

    Problem nie je ani tak v samotnom svieteni ale ako dobre mame tie svetla. Ak pozerate na svetla aut, tak vidite tri skupiny vodicov:

    1. svetelny cirkus – zle nastavene xenony, dohora svietiace svetla, xenonove vybojky amatersky vmontovane do svetiel, vsetko ziari ako o zivot. Casto prida k osvetleniu aj svetla do hmly

    2. normalny vodic – sleduje si, ci mu vsetko svieti a nahradza ziarovky zasa za normalne, nastavuje sklon svetiel

    3. salamisti – jedno, dve slepe svetlo nehra rolu. Bud o tom netusi alebo tusi a vtedy miesto vypalenych svetiel zapina hmlove. Ak to nahodou vsetko svieti, tak ani v noci to vidiet ani nie je 🙂

    Su tu vsak aj moznosti ako mat denne svietenie tvorene LEDkami, to ale maju momentalne najcastejsie nove audiny 🙂 V takom pripade je naozaj tazko hovorit o veciach ako dusoft 🙂 Legislativa okolo svetiel by mala dovolit dodatocne dovybavenie svetiel o denne svietenie. Teraz je dost prisna. Ano, napr. xenony su takpovediac zakazane 😉

Komentáre sú uzavreté.